Zapytaliśmy Urząd Wojewódzki w Szczecinie, czy interesuje się sprawami bezpieczeństwa związanymi z uruchomieniem terminalu LNG w Świnoujściu.
- Budowany w Świnoujściu Terminal LNG jest bezpieczny dla ludzi i środowiska naturalnego – informuje rzecznik wojewody Agnieszka Muchla. – Nie ma możliwości skażenia środowiska a w razie ewentualnego wycieku, LNG odparowuje i rozrzedza się w powietrzu. Nowoczesne technologie konstrukcji zbiorników, specjalne procedury oraz systemy zabezpieczeń zapewniają najwyższy poziom bezpieczeństwa.
Rzecznik zwraca uwagę, że zbiorniki LNG powstały w terminalach w Barcelonie (Hiszpania), Zeebrugge (Belgia) czy w Bostonie (USA), a doświadczenia tych miast pokazują, że inwestycje są bezpieczne dla mieszkańców i nie pogarszają warunków ich życia. Obecnie na świecie planowana jest budowa około 40 instalacji skraplających oraz ponad 60 terminali regazyfikacyjnych do odbioru LNG. Nie było dotychczas przypadku, aby skroplony gaz (znajdujący się w zbiornikach) został kiedykolwiek uwolniony do środowiska.
Jak nas poinformowano, wojewoda zachodniopomorski już od 2012 r. podejmuje działania związane z przygotowaniem do uruchomienia i zapewnienia bezpiecznej eksploatacji świnoujskiego terminalu. 7 grudnia 2012 r. odbyło się doraźne posiedzenie wojewódzkiego zespołu zarządzania kryzysowego, poświęcone „Uwarunkowaniom bezpieczeństwa funkcjonowania terminalu gazowego (LNG) w Świnoujściu”. Jednym z efektów spotkania była decyzja o powołaniu zespołu konsultacyjnego, który jest ciałem doradczym dla Polskiego LNG S.A. w czasie prac obejmujących opracowanie, testowanie i wdrażanie procedur bezpieczeństwa. Taki zespół - Grupa Konsultacyjna ds. Bezpieczeństwa Terminalu LNG w Świnoujściu - działa od 8 stycznia 2013 r. na bazie wojewódzkich służb zespolonych.
Do innych działań podjętych przez administrację wojewódzką z zakresu bezpieczeństwa należą:
1. W latach 2013-14 r. Zachodniopomorski Komendant Wojewódzki Policji realizował finansowany przez Unię Europejską projekt pn. „Zapobieganie i zarządzanie skutkami terroryzmu, w rejonie Gazoportu w Świnoujściu jako elementu bezpieczeństwa w regionie Morza Bałtyckiego”. Wzięło w nim udział wielu krajowych specjalistów z dziedziny bezpieczeństwa, zwłaszcza mających duże doświadczenie w ochronie obiektów o podobnym charakterze.
2. 10 września 2014 r. zostało zawarte porozumienie pomiędzy Polskim LNG S.A., Państwowa Strażą Pożarną oraz Wojewodą Zachodniopomorskim o konieczności zapewnienia bezpieczeństwa w czasie budowy, rozruchu i eksploatacji terminalu LNG. Jednym z punktów porozumienia jest utworzenie nowej jednostki ratowniczo-gaśniczej Państwowej Straży Pożarnej w Świnoujściu w dzielnicy Warszów działającej na rzecz bezpieczeństwa mieszkańców.
3. Cykliczne wizyty na budowie w Świnoujściu przedstawicieli: Wydziału Architektury
i Gospodarki Przestrzennej Urzędu Wojewódzkiego, Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego i Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska, KW PSP, KW Policji, mające na celu sprawdzenie zgodności wykonania obiektu budowlanego z projektem budowlanym, warunkami pozwolenia na budowę i obowiązującymi przepisami oraz dokonywanymi uzgodnieniami z innymi instytucjami.
4. Spotkania Grupy Konsultacyjnej (17 grudnia 2013 r., 25 lutego 2014 r., 21 maja 2014 r., 6 listopad 2014r. kolejne odbędzie się w miesiącu lutym 2015 r.) z przedstawicielami GAZ-System i LNG Polska S.A. poświęcone realizacji zadań z zakresu osiągnięcia przez obiekt Pełnej Zdolności Eksploatacyjnej. Głównym celem spotkań jest omawianie realizacji niezbędnych zadań w celu uzyskania pozwolenia na eksploatacje Terminalu, w tym zapewnienie bezpieczeństwa w czasie eksploatacji. Podobny charakter mają spotkania Grup Środowiskowych, w których uczestniczą przedstawiciele administracji zespolonej oraz Starosty Kamieńskiego i Prezydenta Miasta Świnoujście.
- Zachodniopomorski Urząd Wojewódzki posiada również zidentyfikowane, zgodnie
z przepisami prawa, czynności i dokumenty w zakresie bezpieczeństwa, jakie powinien wykonać zarówno operator, jak również administracja wojewódzka, niezbędne do uruchomienia terminalu – informuje Agnieszka Muchla.
11 grudnia 2013 r. w powyższej sprawie odbyło się spotkanie Grupy Konsultacyjnej na którym ustalono zasady i metody dotyczące postępowania wydania decyzji o pozwolenie na użytkowanie terminalu.
- Należy również zauważyć, że Terminal będzie stanowił instalację podlegającą tzw. Dyrektywie Unii Europejskiej “Seveso II Directive” i w związku z tym wymaga przygotowania szczegółowego planu postępowania na wypadek nadzwyczajnego zagrożenia – dodaje rzecznik wojewody. – Musi być on skonsultowany i uzgodniony ze strażą pożarną i innymi państwowymi jednostkami reagowania w sytuacjach nadzwyczajnych. Polskie LNG jest na etapie opracowywania dokumentacji zgodnie z ww. dyrektywą. Zgodnie z prawem należy ją przedstawić do zatwierdzenia przez właściwe władze przynajmniej z 30 dniowym wyprzedzeniem przed przystąpieniem do eksploatacji instalacji.
Komenda Wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej uczestniczy w inwestycji w dwóch aspektach:
w aspekcie prawa budowlanego, wydając opinie w zakresie zgodności wykonania projektu z przepisami ochrony ppoż. - opinia będzie wydana po zgłoszeniu obiektu do użytkowania.
w aspekcie prawa ochrony środowiska i zakładu o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej. W tym przypadku inwestor musi dostarczyć Wojewódzkiemu Komendantowi PSP Raport o Bezpieczeństwie jeszcze przed włączeniem zakładu do użytkowania.
- Głównym zadaniem Komendanta Wojewódzkiego PSP jest wykonanie zewnętrznego planu operacyjnego dla Terminalu – informuje Agnieszka Muchla. – Natomiast sama potrzeba budowy strażnicy ppoż. wynikać będzie bezpośrednio z zapisów zawartych w raporcie o bezpieczeństwie i programu zapobiegania poważnym awariom. W ww. dokumentach inwestor przedstawi system ochrony ppoż. obiektu. Obecnie trwają szczegółowe rozmowy pomiędzy Komendantem Wojewódzkim PSP a Polskim LNG w sprawie bezpośredniego wsparcia działaniami ratowniczymi poprzez przekazanie sprzętu ratowniczego i wybudowania strażnicy do jego przechowywania.
Natomiast do obowiązków Komendanta Wojewódzkiego Policji, zgodnie z ustawą o ochronie osób i mienia, należy uzgadnianie planu ochrony obiektów podlegających obowiązkowej ochronie, który następuje z chwilą wpisania do ewidencji Wojewody Zachodniopomorskiego.
Na obecną chwilę Główny Realizator Inwestycji jest w trakcie opracowywania następujących dokumentów w zakresie bezpieczeństwa:
Programu zapobiegania poważnym awariom przemysłowym.
Raportu o bezpieczeństwie.
Planu ochrony obiektów podlegającej obowiązkowej ochronie.
Wewnętrznego Plan Operacyjno-Ratowniczego.
System ochrony przeciwpożarowej dla części morskiej.
- Wszystkie systemy bezpieczeństwa będą sprawdzone przed wydaniem przez Wojewodę Zachodniopomorskiego decyzji o pozwoleniu na użytkowanie obiektów – podkreśla rzecznik wojewody.