iswinoujscie.pl • Sobota [24.01.2015, 13:50:04] • Świnoujście

Za chwilę rusza gazoport. A gdzie nasza ochrona?- pytają mieszkańcy

Za chwilę rusza gazoport. A gdzie nasza ochrona?- pytają mieszkańcy

fot. Krzysztof Chomicz

Z zaniepokojeniem patrzymy na to, iż w 2015 roku ma do Świnoujścia przypłynąć pierwszy gazowiec z surowcem, a ochrona przeciwpożarowa dla gazoportu nie istnieje - pisze mieszkanka Świnoujścia i właścicielka pensjonatów w naszym mieście. Polskie LNG informuje, co już zrobiono, by zabezpieczyć mieszkańców.

Wraz ze znajomymi hotelarzami interesujemy się budową gazoportu – pisze nasza Czytelniczka i właścicielka pensjonatów w Świnoujściu. - Z zaniepokojeniem patrzymy na to, iż w 2015 roku ma do Świnoujścia przypłynąć pierwszy gazowiec z surowcem, a ochrona przeciwpożarowa dla gazoportu nie istnieje. Miała powstać piękna nowa jednostka straży pożarnej z całą obsadą strażaków. A na dzień dzisiejszy na Warszowie służbę pełni kilku strażaków w starej strażnicy, którzy z gazownictwem nie mają nic wspólnego, ani sprzętu itp. Raczej niedobrze by było, by wszystko powstało na ostatnią chwilę. Przetarg na budowę jest, ale chętnych na wybudowanie strażnicy brak. Chyba władze spółki LNG mają w nosie ochronę przedsięwzięcia.

- Rozumiem zaniepokojenie i zainteresowanie mieszkańców sprawami bezpieczeństwa przy budowie i przyszłej eksploatacji terminala gazu skroplonego LNG w Świnoujściu - mówi Robert Karelus, rzecznik prezydenta Świnoujścia. - Nie tak dawno odbyło się seminarium dotyczące tego tematu, podczas którego przedstawiano system bezpieczeństwa, jaki funkcjonować będzie na terenie gazoportu. Zwrócę się do władz spółki z prośbą o jak najszersze i najszybsze poinformowanie o tych zasadach mieszkańców naszych wysp i zachodniopomorskiego regionu.

W sprawie głos zabrało także Polskie LNG.

- Potrzeba utworzenia profesjonalnej formacji PSP w bezpośrednim sąsiedztwie terminalu LNG wynika z planów jego budowy i eksploatacji Maciej Mazur, dyrektor Biura Komunikacji Korporacyjnej Polskiego LNG. - Jednostka zapewnieni bezpieczeństwo przeciwpożarowe realizowanej przez Spółkę inwestycji w okresie jej użytkowania.

Początkowo bezpieczeństwo terminalu miała zapewniać Zakładowa Straż Pożarna, która miała się mieścić na terenie inwestycji.

- W wyniku konsultacji oraz dialogu z interesariuszami projektu i otoczeniem inwestycji, zdecydowano się powierzyć zadanie ochrony przeciwpożarowej terminalu LNG Jednostce Ratowniczo-Gaśniczej Państwowej Straży Pożarnej zlokalizowanej poza terenem terminalu – kontynuuje Maciej Mazur. - Jako formacja przeznaczona do walki z pożarami i innymi zagrożeniami na terenie Świnoujścia, nowa JRG będzie mogła podejmować, organizować i prowadzić skuteczniejsze działania niż mniejsza, Zakładowa Straż Pożarna. Lokalizacyjnie, zmiana nie jest duża, bo Jednostka będzie się mieścić w bezpośrednim sąsiedztwie terminalu – przewidywany dojazd wozów do terminalu szacowany jest na mniej niż 3 minuty.

Przedstawiciel Polskiego LNG dodaje, że dodatkową kwestią przemawiającą za takim rozwiązaniem jest wzrost bezpieczeństwa całego Świnoujścia.

- Nowa jednostka nie tylko zapewni bezpieczeństwo przeciwpożarowe inwestycji, ale co równie istotne, na co dzień będzie prowadzić akcje ratownicze na rzecz mieszkańców Świnoujścia, wykonując zadania Państwowej Straży Pożarnej wynikające z przepisów prawa – informuje Maciej Mazur. - Jako inwestor odpowiedzialny za rozwój regionu i najbliższe otoczenie inwestycji, również to braliśmy pod uwagę.

Jak się dowiedzieliśmy, budowa Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej ma się rozpocząć w tym roku. Zakończenie inwestycji zaplanowano na rok 2017. Trwa procedura przetargowa na wyłonienie wykonawcy.

- Do czasu zakończenia budowy nowej JRG, na etapie eksploatacji terminalu LNG, Państwowa Straż Pożarna będzie utrzymywać w stałej gotowości i dyspozycji niezbędne zasoby osobowe i sprzętowe konieczne do zapewnienia bezpieczeństwa pracy Terminalu LNG - informuje Maciej Mazur. - Do czasu zakończenia budowy nowej strażnicy Państwowa Straż Pożarna będzie wykonywała obowiązki wynikające z porozumienia z dnia 10 września 2014 r (zabezpieczenie ppoż. terminalu) z dotychczasowej siedziby przy ul. Ludzi Morza.

Państwowa Straż Pożarna opracowuje szczegółową analizę niezbędnej obsady etatowej z uwzględnieniem ustawowych zasad funkcjonowania jednostki organizacyjnej PSP. Już w listopadzie minionego roku Komenda Miejska PSP w Świnoujściu przeprowadziła w związku z tym nabór do służby. Planowane jest ogłoszenie drugiego naboru na początku bieżącego roku. Zakupiono już profesjonalny, ciężki samochód ratowniczo gaśniczy z pełnym wyposażeniem. W toku są procedury przetargowe na zakup dodatkowego sprzętu dla strażaków.

- Spółka jest w bieżącym kontakcie ze wszystkimi służbami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo – zapewnia przedstawiciel Polskiego LNG. - Należy także brać pod uwagę, że skroplony gaz ziemny jest znacznie bardziej bezpiecznym paliwem niż np. LPG - w przypadku kontaktu z powietrzem nie wybucha, a jedynie odparowuje i rozrzedza się w powietrzu. W przypadku wycieku LNG, co jest niezmiernie rzadkim zjawiskiem z uwagi na bardzo zaawansowane systemy zabezpieczeń stosowane w terminalach, nie ma też możliwości skażenia nim środowiska (wód morskich, gleby). Nowoczesne technologie konstrukcji zbiorników LNG (typu „full-containment”, tj. "zbiornik w zbiorniku") oraz specjalne procedury i systemy zabezpieczeń, zapewniają wyjątkowo wysoki poziom bezpieczeństwa terminali regazyfikacyjnych na całym świecie. Identyczne technologie budowy oraz procedury zostają wdrażane w budowanym terminalu w Świnoujściu.

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/35426/