Na najbliższej sesji radni mają podjąć uchwałę o wystosowaniu apelu do premier Ewy Kopacz. Będą w nim prosić o przesunięcie budowy drogi ekspresowej S 3, konkretnie: odcinka Szczecin – Świnoujście z listy zadań rezerwowych na listę projektów inwestycyjnych planowanych do realizacji do roku 2020.
Apel ma być też przesłany do władz samorządowych miast i gmin Zachodniopomorskiego, z prośbą o poparcie.
W aktualnie konsultowanym przez Ministra Infrastruktury i Rozwoju, nowym dokumencie – „Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 – 2020” – nasze priorytetowe zadanie: dokończenie budowy S 3 na odcinku Szczecin – Świnoujście o dł. 70,9 km i zakładanych wydatkach na realizację w wysokości 2 348 965,70 tys. zł znalazło się dopiero na 7 pozycji listy rezerwowych zadań inwestycyjnych –czytamy w apelu. – Droga ta, jako kontynuacja budowy S 3, jest nie tylko priorytetem władz samorządowych Miasta Świnoujście ale również Województwa Zachodniopomorskiego, a z powodów strategicznych winna być uznana za priorytet dla Polski. Przedsięwzięcie zostało wskazane jako kluczowe, absolutnie najważniejsze i niezbędne dla rozwoju województwa zachodniopomorskiego.
Za przyjęciem do realizacji tego odcinka w aktualnej perspektywie finansowej UE przemawiają następujące fakty- czytamy dalej w apelu:
1.Zadanie to, jako pierwsze i strategiczne zostało ujęte w kontrakcie terytorialnym dla Województwa Zachodniopomorskiego – jest to zakończenie w północnej Polsce międzynarodowego szlaku komunikacyjnego E 65, elementu stanowiącego sieć bazową TEN-T ciągu drogowego Czechy – Lubawka – Legnica – Szczecin – Świnoujście; jest zgodne z fundamentalnymi zasadami spójności polityki transportowej Unii Europejskiej.
2.Zadanie jest niezbędne i konieczne dla zapewnienia rozwoju i funkcjonowania Portów w Szczecinie i w Świnoujściu – zadania dla obu Portów wytycza Strategia rozwoju opracowana do 2027 roku wskazująca przede wszystkim rozwój infrastruktury portowej i zabezpieczenie na realizację tych zadań środków finansowych z poziomu Unii Europejskiej. W obrębie Portu w Świnoujściu to dalsza rozbudowa (nowe nabrzeża i parkingi) infrastruktury Terminalu Promowego do obsługi transportu intermodalnego, budowa terminalu suchych ładunków i terminalu kontenerowego, co jest zgodne z przyjętym Dokumentem Implementacyjnym w zakresie projektów morskich i rozwoju platform multimodalnych zlokalizowanych w sieci bazowej.
3.Realizacja tego zadania zapewnia w jednakowym stopniu rozwój strategicznych polskich portów; przyjęcie do wykonania w projekcie Programu w perspektywie do 2020 jedynie drogi S 6 (odcinki do realizacji: Szczecin – Koszalin, Koszalin – Słupsk, Słupsk – Gdańsk, łącznie 328,6 km) bez odcinka S 3 Szczecin – Świnoujście wyklucza dostępność drogową Portu w Świnoujściu w budowanej sieci połączeń krajowych. Planowana do budowy droga S 6 połączy wyłącznie Port w Szczecinie z Portem w Gdańsku i w Gdyni z pominięciem naszego Portu w Świnoujściu, co może mieć swoje negatywne oddziaływanie dla jego rozwoju. Wzmocnienie konkurencyjności czterech najważniejszych polskich portów morskich, w tym Portu w Świnoujściu, przewiduje przygotowany w grudniu br. przez Międzyresortowych Zespół ds. Polityki Morskiej strategiczny dokument – Polityka Morska Rzeczpospolitej Polskiej do roku 2020 (z perspektywą do 2030 roku).
4.Realizacja tego ok. 70 km odcinka drogi zapewnia również rozwój i zakładane plany spółek Polskiego LNG S.A. i Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa S.A. w zakresie rozbudowy terminala LNG w Świnoujściu o trzeci zbiornik oraz wykonywanie planowanych, dodatkowych usług, jak przeładunek LNG na mniejsze jednostki, w tym tankowanie statków napędzanych paliwem LNG w Portach Szczecin i Świnoujście przy użyciu cystern samochodowych – co wiąże się z koniecznością dostosowania drogi do wymaganych parametrów drogi ekspresowej. Ta inwestycja jest niezbędnym elementem zapewniającym poprawę bezpieczeństwa energetycznego Polski.
5.Generalny Pomiar Ruchu 2010 wskazywany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w punkcie pomiarowym dla Świnoujścia – dr. woj. 102 dokumentuje średniodobowy ruch pojazdów na poziomie 7 883 poj./dobę w 2010 roku. Nasze aktualne pomiary wykonane w oparciu o model GDDKiA wskazują, że SDR wynosi 10 402 poj./dobę w 2014 roku i wzrósł o blisko 32 % w ciągu 4 lat.
Droga krajowa nr 3 na odcinku Szczecin – Świnoujście, w miejscach nie przebudowanych ma zły stan techniczny, co wynika ze zwiększenia ruchu pojazdów, zwłaszcza ciężarowych, co w naszej ocenie stanowi poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa uczestników ruchu.
Jesteśmy przekonani o słuszności naszych argumentów – piszą autorzy apelu – i wierzymy, że stanowisko Rządu Rzeczpospolitej w tej priorytetowej dla dobra Polski sprawie, zostanie zmienione na etapie przyjmowania wieloletniego „Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 – 2020”, dlatego niniejszy apel kierujemy do Pani Premier, jako Prezesa Rady Ministrów, z prośbą o wsparcie i pomoc. Jednocześnie radni Rady Miasta Świnoujście dziękują w imieniu mieszkańców Pani Premier oraz Rządowi Rzeczpospolitej za ujęcie w Kontrakcie Terytorialnym Województwa Zachodniopomorskiego budowy tunelu w Świnoujściu w obecnej perspektywie finansowej do roku 2020. Dla mieszkańców Świnoujścia, mieszkańców regionu oraz gości odwiedzających nasz kurort jest to absolutnie najważniejsze zadanie.