ebiscyt „Urząd Przyjazny Mediom i Społeczeństwu” został zorganizowany po raz drugi przez Warszawską Grupę Doradców PR. Jego celem jest poprawianie kontaktów urzędów ze społecznościami gminnymi i dziennikarzami lokalnymi oraz nagrodzenie samorządowców, którzy prowadzą rozwiniętą działalność promocyjną.
II edycja Plebiscytu miała zasięg ogólnopolski z wykluczeniem samorządów szczebla wojewódzkiego oraz urzędów ze stolic 16 województw. Spośród 15 000 instytucji uprawnionych do startu nagrodzono certyfikatami i statuetkami tylko 50 laureatów.
Plebiscyt rozpoczął się 25 marca 2014 roku. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Regioportal.pl. Wybór zwycięzców został oddany w ręce mieszkańców danego regionu i dziennikarzy lokalnych, których urzędy zachęcały do głosowania głównie przez portale społecznościowe. Najwięcej głosów otrzymał powiat otwocki, który zachęcał mieszkańców do głosowania m.in. na Facebook. 30 maja ostatecznie zamknięta została lista 1000 nominowanych urzędów, na które można było oddawać głosy do 10 czerwca. Po zliczeniu wszystkich, 1 lipca ogłoszono laureatów.
Wśród nagrodzonych, największą grupą były urzędy prowadzone przez burmistrzów, aż 16 statuetek, potem przez starostów- 12 wyróżnień, 9 dla miast rządzonych przez prezydentów oraz 6 dla wójtów. Chociaż mówi się o polskiej polityce, że jest zdominowana przez mężczyzn, to wśród nagrodzonych znalazło się aż 13 kobiet.
Na podium znaleźli się: prezydent Miasta Wejherowo – Pan Krzysztof Hildebrandt, prezydent Miasta Kołobrzeg – Pan Janusz Gromek oraz prezydent Miasta Krosno - Pan Piotr Przytocki.
Oprócz pracy samych samorządów, mieszkańcy i dziennikarze lokalni docenili również pracę tzw. jednostek organizacyjnych Nagrodzono m.in. powiatowe centra pomocy rodzinie, domy pomocy społecznej czy miejskie ośrodki pomocy rodzinie. Pełna lista zwycięzców dostępna jest na stronie internetowej organizatora – www.wgd-pr.pl.
Do 6 października wszystkim nagrodzonym przekazano prestiżowe certyfikaty „Urząd Przyjazny Mediom i Społeczeństwu” oraz spersonalizowane, szklane statuetki przygotowane przez największego w Europie producenta trofeów okolicznościowych i sportowych – firmę Tryumf ze Stalowej Woli.
„Cieszę się bardzo i jednocześnie dziękuję za wyróżnienie w plebiscycie Urząd Przyjazny Mediom i Społeczeństwu, które w roku 2014 przypadło mojej osobie jako reprezentantowi urzędu miejskiego w Radomiu. Radością napełnia fakt, że tak wiele na lepsze zmienia się dzisiaj na drodze komunikacji między urzędnikiem, obywatelem i mediami. Szczególnie w obecnych czasach, w dobie szeroko rozwiniętych technologii jest to tak ważne. Dzięki takim inicjatywom w społeczeństwie wzrasta świadomość roli, jaką odgrywa sprawna wymiana informacji dająca satysfakcję zarówno dziennikarzom jak i urzędnikom. Ponadto na dobrej komunikacji społecznej urzędów korzystają przede wszystkim mieszkańcy gmin Mazowsza. A nagradzanie dobrych przykładów pomoże nam w poprawieniu naszej polityki informacyjnej na bardziej czytelną i przyjazną dla naszych mieszkańców.” - skomentował wydarzenie Pan Krzysztof Ferensztajn – wiceprezydent Radomia, który znalazł się wśród laureatów.
Plebiscyt cieszy się niebywałym uznaniem laureatów, a znalezienie się na liście zwycięzców traktują oni najpewniej jako duże wyróżnienie. Zdaniem Pani Danuty Winiarskiej – Dyrektor PSSE w Gnieźnie: „Zostaliśmy wyróżnieni jako jedyna Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Polsce. Dzięki tej inicjatywie możemy pokazać ważną rolę inspekcji sanitarnej na co niewątpliwie ma wpływ bardzo dobra komunikacja z mediami. Wysoki standard komunikacji społecznej spowodował zmianę postrzegania naszej działalności z funkcji typowo kontrolnych na bardziej przyjazne mieszkańcom np.: szkolenia, doradztwo. Wyróżnienie mobilizuje nas do jeszcze większej pracy na rzecz społeczności lokalnej”. Jej słowa potwierdziła Pani Ewelina Suska - Rzecznik WSSE w Poznaniu, mówiąc: „Dzięki takim inicjatywom w społeczeństwie wzrasta świadomość roli jaką odgrywa sprawna wymiana informacji dająca satysfakcję zarówno dziennikarzom jak i urzędnikom. Działania PSSE w Gnieźnie zmierzają w kierunku poprawy wizerunku stacji. Inspekcja Sanitarna w Gnieźnie stara się jak najszybciej przekazywać informacje do mieszkańców powiatu. Nie chce być kojarzona jako instytucja, która tylko kontroluje i nakłada mandaty, ale która również szkoli, pomaga, udziela wskazówek tak by tych zagrożeń było jak najmniej”.
Warszawska Grupa Doradców PR planuje organizację 3 edycji w połowie 2015 roku. Zapraszamy do kontaktu.
Lena Litwiniuk