iswinoujscie.pl • Sobota [05.07.2014, 21:44:57] • Świnoujście

Karsibór I na razie popracuje. Po wakacjach ma popłynąć do remontu

Karsibór I na razie popracuje. Po wakacjach ma popłynąć do remontu

fot. Sławomir Ryfczyński

Miasto zmieni warunki przetargu na remont kolejnego promu Karsibór. Trwa już opracowywanie dokumentacji przetargowej, która dopuszczać będzie inne, tańsze możliwości techniczne remontu jednostki.

- Jest to związane z ograniczeniami finansowymi, w związku z mniejszą dotacją, którą otrzymaliśmy z Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, niż było to w przypadku remontu promu "Karsibór II" - mówi rzecznik prezydenta, Robert Karelus.- Wnioskowaliśmy o podobną kwotę 7,2 mln złotych; niestety otrzymaliśmy, na ten cel, tylko 5,5 mln.

Modernizację Karsibora I chciała zrobić Morska Stocznia Remontowa "Gryfia". Ale za… ponad 21 mln zł. W drugim przetargu startowała jeszcze stocznia z Gdańska, ale i tak chciała za dużo. Miasto zakłada, że uda się to zrobić za znacznie mniejsze pieniądze. Szacunki wskazywały, że wystarczy 14 mln 400 tys. zł Po połowie miały się na to złożyć miasto i ministerstwo. Niestety to drugie nie chce dać oczekiwanej kwoty. Więc remont musi być tańszy.

Na razie bez zmian pozostaje termin rozpoczęcia modernizacji. Ma ona ruszyć po tegorocznym sezonie letnim.

Ministerstwo nie przychyliło się również do wniosku o wzrost subwencji na bieżące utrzymanie promów i pozostanie ona w niezmienionej od 2008 roku wysokości 22 mln złotych.

- Na razie, choć widać światełko tunelu, jesteśmy skazani na promy – mówi Robert Karelus.

Rządową subwencję na bieżące utrzymanie promów, w niezmienionej wysokości 22 mln złotych, miasto otrzymuje od 2008 roku. Wcześniej od 2003 roku była to kwota 19, 3 mln złotych.

Utrzymanie dofinansowania na dotychczasowym poziomie jest niewystarczające. Potrzeba na to 31 – 32 milionów złotych.

Główną przyczyną stale rosnących kosztów utrzymania przepraw promowych jest znaczący wzrost cen paliw. Wydatki na oleje i paliwo znacząco wzrosły; w roku 2009 wyniosły - 6, 7 mln, obecnie około 11,5. Powyższe powoduje, że Miasto jest zmuszone z własnego budżetu dopłacać znaczne środki finansowe, aby przeprawy mogły funkcjonować przynajmniej na dotychczasowym poziomie usług. A oczekiwania użytkowników przepraw rosną wskutek wzrostu natężenia ruchu samochodowego.

Utrzymanie jednostek staje się też droższe, bo promy się starzeją. Karsibory eksploatowane są już ponad 38 lat; Bieliki - prawie 20.

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/32388/