3 czerwca zakończyła się akcja społeczno-edukacyjna „Wielka moc polskich produktów” organizowana przez Stowarzyszenie PEMI w ramach projektu „590 powodów, aby kupować polskie produkty”. W ramach akcji prowadzona była akcja informacyjna, pokazująca konsumentom korzyści wynikające z kupowania polskich produktów, za pośrednictwem ulotek i plakatów umieszczonych w 1500 sklepach Społem w całym kraju. Dla ułatwienia odnalezienia polskich produktów, część z nich była oznaczona specjalnymi stickerami.
Co ciekawe, podczas podsumowania akcji okazało się, że oznaczone naklejkami produkty dużo lepiej rotowały aniżeli w poprzednich miesiącach, a także w analogicznym okresie w poprzednim roku. Udowadnia to na swój sposób tezę, mówiącą o tym, że konsumenci chętniej sięgają po polskie produkty, jeżeli te są po prostu lepiej oznaczone na sklepowych półkach. Kwestię tę, potwierdzają też badania Stowarzyszenia przeprowadzone w ostatnich latach prowadzenia projektu „590 powodów, aby kupować polskie produkty”.
Polacy chętniej wybierają polskie produkty, jeśli te są odpowiednio oznaczone na półkach sklepowych. Taki wniosek można wyciągnąć z zakończonej wczoraj akcji społeczno-edukacyjnej „Wielka moc polskich produktów”. Przedsięwzięcie było prowadzone w ciągu dwóch ostatnich miesięcy w sklepach Społem, przez Stowarzyszenie PEMI. Podobną tezę potwierdzają również badania przeprowadzone przez PEMI w zeszłych latach.
Dwumiesięczna akcja „Wielka Moc polskich produktów” realizowana w ramach projektu „590 powodów, aby kupować polskie produkty” dobiegła końca. W jej ramach, organizator – Stowarzyszenie PEMI – informowało konsumentów, jakie zalety wiążą się z kupowaniem polskich produktów oraz jak ich wybieranie pozytywnie przekłada się na polską gospodarkę.
Wzrost popularności oznaczonych produktów
Przedsięwzięcie odbywało się, w 1500 sklepach Społem w całym kraju, gdzie były umieszczone materiały informacyjne. Miały one formę ulotek oraz plakatów. Przy niektórych polskich produktach znajdowały się również naklejki informujące konsumentów o rodzimym pochodzeniu danego wyrobu. Co ciekawe, jak pokazały analizy przeprowadzone tuż po zakończeniu akcji, produkty te cieszyły się dużo większą popularnością niż przed ich oznaczeniem – Przy realizacji akcji, w pierwszej kolejności chcieliśmy w jak najciekawszy i najprostszy sposób pokazać zalety wynikające z kupowania polskich produktów. To nam się udało. Jednakże przy podsumowaniu akcji, Spółdzielnie Społem, biorące udział w akcji, wskazały nam na zwiększony popyt na oznaczone naklejką produkty. Zainteresowaliśmy się bliżej tematem i zebraliśmy dokładniejsze dane. Zestawialiśmy je z informacjami pochodzącymi ze sklepów w poprzednich miesiącach, a także z analogicznego okresu przedświątecznego rok temu. Znaczny wzrost sprzedaży danych produktów został zauważony niemal we wszystkich kategoriach produktowych, które były oznaczone na półkach, jako te pochodzące z Polski. Wzrost wynosił od 20% do nawet 120%! – mówi Mirosław Januszewski, Prezes Stowarzyszenia PEMI. Co ciekawe, w czasie prowadzenia akcji, produkty nie były objęte żadną promocją cenową.
Zjawisko mające potwierdzenie w badaniach
Takie zjawisko, choć z pozoru może dziwić, to jednak świetnie pokazuje oczekiwania konsumentów, o których mówiły badania konsumenckie, przeprowadzone przez Stowarzyszenie PEMI rok i dwa lata temu. Wynika z nich m.in., że to działania takie jak oznaczanie produktów czy udostępnianie materiałów informacyjnych przy półkach sklepowych, w największym stopniu skłaniają konsumentów do wyboru rodzimych produktów. – W naszych badaniach blisko 40% osób wskazało, że to materiały przy półkach sklepowych w największym stopniu skłaniają ich do wyboru polskich produktów. Co więcej, blisko 70% badanych wskazało, że po polskich producentach wymagają większego podkreślania swojego pochodzenia, podczas gdy tylko 14% firm wykorzystuje fakt pochodzenia z Polski do promocji swoich produktów – podkreśla Januszewski.
Czy wynika więc z tego, że Polacy po prostu potrzebują jasnego wyróżnienia produktów z Polski, aby te były chętniej wybierane? – Na pewno tak. Konsument w czasie zakupów często bardzo szybko podejmuje decyzję odnośnie wyboru konkretnego produktu. Decyzja zapada w ciągu 3 sekund. Nie zawsze w tym czasie jest w stanie sprawdzić kod kreskowy i miejsce pochodzenia produktu na etykiecie. Choć przedsięwzięcia edukacyjne, tłumaczące znaczenie kupowania polskich produktów dla życia każdego z nas, takie jak nasze „590 powodów, aby kupować polskie produkty” są potrzebne, to jednak nikt nie zastąpi polskich producentów i polskich sieci. Konsumenci po prostu nie będą wierzyć polskim produktom, dopóki swojego pochodzenia nie będą podkreślać sami producenci. Kluczowe jest, by polskie sieci i sklepy ułatwiały zakupy Polakom, poprzez wyróżnianie wyrobów z Polski. Cieszymy się, że to Społem, marka z ogromną tradycją jako pierwsza zaufała nam i razem z nami prowadziła w 1500 sklepach akcję „Wielka moc polskich produktów” – kończy Januszewski.
To już trzy lata akcji!
Akcja „Wielka moc polskich produktów” realizowana była przez Stowarzyszenie PEMI w ramach projektu „590 powodów, aby kupować polskie produkty”, prowadzonego od 3 lat. W tym czasie Stowarzyszenie zrzeszyło wokół siebie około 160 polskich firm produkcyjnych i usługowych. W gronie tym znajdują się zarówno duże firmy (np. Seko, Solbet, Lakma, Konspol, Farmona, Gomar), działające często także na poza granicami kraju, jak i kilkuosobowe działalności prowadzone przez drobnych przedsiębiorców. Taka różnorodność jest spowodowana tym, że akcja „590 powodów, aby kupować polskie produkty” ma charakter całkowicie otwarty i bezpłatny – nie wiążę się z żadnymi opłatami licencyjnymi dla firm. Celem przedsięwzięcia jest edukacja gospodarcza Polaków, pokazanie zalet wynikających z kupowania rodzimych produktów oraz do skłonienie ich do bardziej przemyślanych codziennych zakupów.