W programie konferencji:
Informacje i aktualności Baltic Polonez Cup 2014
Informacje o planach żeglarskich Zbigniewa Gutkowskiego na sezon 2014
Baltic Single & Double Handed Polonez Cup Race – pełnomorska prestiżowa impreza żeglarska w rejonie Bałtyku, skupiająca najlepszych żeglarzy z Polski i zagranicy. Jej historia rozpoczęła się w 1973r od prywatnego wyścigu dwóch utytułowanych żeglarzy K. Jaworskiego i J. Siudego, reaktywowana przez K. Krygiera w 2010r po 27 letniej przerwie. Jako pierwsza w rejonie Bałtyku korzysta z Satelitarnego Trackingu jachtów online pozwalającego obserwować pozycje jachtów w trakcie wyścigu. Nagrodą główną jest historyczny „Puchar Poloneza” nazwany tak dla upamiętnienia zakończenia rejsu dookoła świata przez kpt. Krzysztofa Baranowskiego na jachcie Polonez. W roku 2014 kpt. Baranowski po 40 latach przerwy ponownie pojawi się na jachcie Polonez na starcie imprezy. Motywem przewodnim edycji 2014 jest hasło: „Regaty wszystkich pokoleń żeglarzy” i udział trzech ambasadorów imprezy: K. Baranowskiego, Z. Gutkowskiego i Sz. Kuczyńskiego” jako reprezentantów wszystkich pokoleń żeglarzy oceanicznych. Listy startowe do edycji 2014 zostały zamknięte w połowie marca, do tegorocznej imprezy zgłoszonych jest 85 jachtów i ponad 100 uczestników. Zbigniew Gutkowski na jachcie Energa ustanowił w 2013r bezwzględny rekord przepłynięcia trasy regat w grupach single handed z czasem: 14h:43m:00s. W tegorocznej edycji po raz trzeci będzie można zobaczyć znanego dziennikarza Radiowej Trójki Kubę Strzyczkowskiego który wystartuje na największym jachcie w swojej klasie – Delphia 47.
Listy startowe, harmonogram i szczegóły dostępne są na stronie regat: www.regaty-poloneza.pl, www.polonezcup.com.
Zbigniew „Gutek” Gutkowski, skiper jachtu ENERGA, jest pierwszym polskim żeglarzem, który wziął udział w Vendée Globe – oceanicznych regatach samotników dookoła świata. Do tej pory ukończył dwa wyścigi okołoziemskie – załogowy (regaty The Race, 2000) i solo (regaty Velux 5 Oceans 2010/11 – zakończył je wielkim sukcesem – mimo awarii jachtu i dwóch poważnych kontuzji, ukończył regaty na 2. pozycji, dzięki czemu trwale wpisał się do historii światowego żeglarstwa).
Urodził się 24 czerwca 1973 roku w Gdańsku. Żeglarstwo uprawia od 10 roku życia i jest jednym z najbardziej znanych i doświadczonych polskich żeglarzy. Ma na swoim koncie ponad 130 tysięcy przepłyniętych mil morskich na jachtach klasy: katamaran 85ft, trimaran Orma 60, Volvo 60, IMOCA Open 60 oraz Eco 60. Jest ambasadorem programu edukacji żeglarskiej Energa Sailing I Baltic Polonez Cup.
W 2013 roku reprezentował Polskę w elitarnych regatach transatlantyckich Transat Jacques Vabre (Hawr-Itajai). W duecie z Maciejem Marczewskim, tworzył pierwszą polską załogę, która wzięła udział w tych prestiżowych zmaganiach. Do wyścigu stanęło 10 jachtów. W rywalizacji z najlepszymi żeglarzami świata, Gutkowski i Marczewski uplasowali się na 7 pozycji. W tym roku Zbigniewa Gutkowskiego na jachcie ENERGA będzie można obejrzeć m.in. podczas Baltic Polonez Cup Race 2014 i Żeglarskiego Pucharu Trójmiasta, Baltic Sail Gdańsk. „Gutek” będzie również wspierał inicjatywy z zakresu edukacji żeglarskiej prowadzone w ramach Energa Sailing.
Sezon 2014 to także przygotowania „Gutka” do startu wraz z Maciejem Marczewskim w prestiżowych okołoziemskich regatach załóg dwuosobowych Barcelona World Race. Wyścig rozpoczyna się 31 grudnia, a jego trasa prowadzi ze stolicy Katalonii przez Cieśninę Gibraltarską na Atlantyk, gdzie załogi będą musiały opłynąć przylądki: Dobrej Nadziei, Leeuwin (Australia) i Horn. Każda para przepłynie blisko 25 tys. mil morskich (ok. 46 300 km). W trakcie wyścigu dopuszczalne są maksymalnie trzy przystanki, za które zawodnicy mają jednak odejmowane punkty. Zakończenie regat planowane jest na koniec marca 2015 r.
Jacht ENERGA to zbudowana w 2007 roku jednostka, zaprojektowana przez francuskie biuro Finot/Conq. To wyjątkowo szybki jacht klasy IMOCA Open 60, mający opinię trudnego w prowadzeniu, ale niezastąpionego na kursach półwiatrowych. Dane techniczne: materiały – carbon/nomex, długość – 18,28 m, szerokość – 5,94 m, zanurzenie – 4,50 m, balast pomiarowy -8500 kg, kil węglowy, waga bulby – 3200 kg, liczba siłowników – 2, dodatkowe urządzenia – 2 stateczniki boczne, zbiorniki balastowe – przednie 1470 l, środkowe 1025 l, rufowe 1750 l, takielunek stały – PBO (włókna aramidowe), wysokość masztu – 28 m, powierzchnia żagli na wiatr – 300 m2, powierzchnia żagli z wiatrem - 550 m2.