Dokument jest jedną z krajowych strategii rozwoju przygotowywanych jako odpowiedź na specyficzne wyzwania dla obszaru o charakterze ponadregionalnym. Oznacza to, że inwestycje kluczowe dla Polski Zachodniej będą mogły być realizowane w ramach programów centralnych, a w pewnym stopniu także regionalnych. Programy kierowane do tego obszaru będą „szyte na miarę”, uwzględniając odmienne, niż w całej Polsce, uwarunkowania, potencjały, ograniczenia i potrzeby.
– Przyjęcie Strategii Rozwoju Polski Zachodniej przez Radę Ministrów jest dowodem, że zarówno z poziomu rządu, jak i samorządów województw postrzegamy rozwój tej części Polski w taki sam sposób – mówi Olgierd Geblewicz. – Naszej największej szansy upatrujemy we współpracy i lepszym połączeniu komunikacyjnym w ujęciu północ – południe, a więc od Bałtyku po granicę czeską. Dzięki temu zbudujemy przestrzeń atrakcyjną dla gospodarki, nauki, turystyki i – a może przede wszystkim – dla życia naszych mieszkańców.
Wszystko zaczęło się w sierpniu 2010 roku, kiedy to w Szczecinie marszałkowie pięciu województw: dolnośląskiego, lubuskiego, opolskiego, wielkopolskiego i zachodniopomorskiego podpisali porozumienie w sprawie podjęcia wspólnych prac nad Strategią Rozwoju Polski Zachodniej. Prace te zakończyły się także w Szczecinie przekazaniem na ręce minister rozwoju regionalnego Elżbiety Bieńkowskiej założeń do strategii. Ostateczny kształt dokumentu był przygotowywany w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju, w ścisłej współpracy z samorządami województw Polski Zachodniej.
Oprócz woli współpracy w ramach makroregionu elementami łączącymi regiony Polski Zachodniej jest m.in. dorzecze Odry i transgraniczne położenie. Istnieje paląca potrzeba skoncentrowania się na tych wyzwaniach rozwojowych, których charakter i skala wymaga współdziałania w układzie ponadregionalnym, wykraczającym poza granice jednego województwa.
- Dlatego jako kluczowe dla rozwoju Polski Zachodniej uznaliśmy rewitalizację Odrzańskiej Drogi Wodnej, modernizację linii kolejowych w ciągu środkowoeuropejskiego korytarza transportowego CETC-ROUTE65, dokończenie i budowę dróg ekspresowych S3, S11, S5, budowę oraz modernizację sieci energetycznych. Istotne znaczenie ma również współpraca ośrodków akademickich i przedsiębiorców w celu transferu wiedzy do biznesowej praktyki – wymienia marszałek Olgierd Geblewicz.
Podejmowane wspólnie działania prorozwojowe służyć mają zwiększeniu konkurencyjności makroregionu w wymiarze europejskim poprzez efektywne wykorzystanie potencjałów makroregionu.
W tak określony cel główny wpisują się trzy cele szczegółowe wyznaczone na podstawie przeprowadzonej diagnozy potencjałów rozwojowych Polski Zachodniej:
- integracja przestrzenna i funkcjonalna makroregionu – koncentrująca się na zewnętrznej i wewnętrznej dostępności transportowej i spójności terytorialnej;
- budowa oferty gospodarczej makroregionu – ma na celu dążenie do dalszego wzmocnienia siły gospodarczej makroregionu poprzez współpracę i sieciowanie w wiodących branżach przemysłowych Polski Zachodniej;
- wzmocnienie potencjału naukowo-badawczego makroregionu – przewidywane działania w celu wykorzystania i wzmocnienia zaplecza badawczo-rozwojowego i transferu wiedzy w celu budowania gospodarki opartej na wiedzy.
Biuro Prasowe