iswinoujscie.pl • Niedziela [26.01.2014, 12:43:28] • Polska

Akcja „Weź paragon”

Akcja „Weź paragon”

fot. Organizator

Pod hasłem "Nie bądź jeleń, weź paragon" w całym kraju ruszyła kolejna, zimowa edycja ogólnopolskiej kampanii informacyjnej Ministerstwa Finansów. Akcja ma uświadomić społeczeństwu korzyści płynące z brania paragonów oraz z rzetelnego ewidencjonowania obrotów na kasach fiskalnych przez przedsiębiorców. Prowadzona jest w okresie ferii zimowych, od 20 stycznia do 2 marca 2014 roku.

Jednym z celów akcji jest przypomnienie o obowiązku wydawania paragonów przy każdej transakcji. Ma to duże znaczenie nie tylko dla kupującego, dla którego paragon jest podstawowym dowodem zakupu, umożliwiającym ewentualną reklamację, ale również dla wszystkich podatników. Żądając od sprzedawcy paragonu wspieramy uczciwą konkurencję oraz przyczyniamy się do zwalczania szarej strefy. Paragon jest potwierdzeniem, że kwota podatku trafiła do budżetu państwa, czyli do naszej wspólnej kasy, a nie do kieszeni nieuczciwego przedsiębiorcy.

Kampania przypomina, że biorąc paragon:
 ułatwiamy sobie złożenie reklamacji,
 mamy możliwość porównania cen,
 wspieramy uczciwą konkurencję,
 mamy pewność, że nie zostaliśmy oszukani,
 zmniejszamy szarą strefę,
 dokładamy starań, żeby zapłacony przez nas w cenie podatek trafił do budżetu państwa.

Paragon jest najprostszym dowodem zakupu - potwierdza, co kupiono, od kogo, kiedy i po jakiej cenie. Dzięki niemu można reklamować produkty lub usługi, które okażą się niezgodne z umową. Niezależnie od miejsca zakupu. Powinien go wydać m.in. sprzedawca w sklepie, na bazarze, na stoisku z pamiątkami, w Internecie. Warto o tym pamiętać, wybierając się na zakupy.
W przypadku nie otrzymania paragonu od sprzedawcy, można to zgłosić do urzędu kontroli skarbowej czy urzędu skarbowego. Natomiast w razie problemów z zakupami czy odrzuconą reklamacją można liczyć na pomoc miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów.
W trakcie ubiegłorocznej zimowej akcji „Weź paragon” pracownicy Urzędu Kontroli Skarbowej w Szczecinie wystawili ponad 550 mandatów na łączną kwotę prawie 110 tysięcy zł. Z kolei pracownicy urzędów skarbowych naszego województwa wystawili 179 mandatów na łączną kwotę ponad 60 tysięcy zł. Najwięcej mandatów wręczono nieuczciwym sprzedawcom działającym w największych miejscowościach województwa (m.in. w Szczecinie, Koszalinie).

Jednak akcja „Weź paragon” to nie tylko wzmożone kontrole. To przede wszystkim działania informacyjne i edukacyjne, podczas których mówimy o roli paragonów w obrocie gospodarczym, wskazując na korzyści płynące z ich posiadania. Podkreślamy, że paragon pomaga porównać ceny, informuje ile i za co tak naprawdę płacimy, a w przypadku zastrzeżeń - umożliwia skuteczną reklamację oraz zwrot wadliwego towaru. Przypominamy o tym, co jest ważne również dla nas jako społeczeństwa - paragon zapewnia, że wydający go sprzedawca stosuje zasady uczciwej konkurencji.

Stwierdzone u sprzedawców nieprawidłowości karane są grzywną w postaci mandatu, którego wysokość waha się w granicach od 168 zł do 3.360 zł. Takiej samej karze podlegają również osoby sprawujące nadzór nad zatrudnionym personelem. Odpowiadają oni bowiem za dopilnowanie, aby działalność punktu sprzedaży była prowadzona zgodnie z prawem.


Maciej Koniuszewski
p.o. Rzecznika Prasowego
Izby Skarbowej w Szczecinie

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/30174/