Od 2008 roku rządowa subwencja na bieżące utrzymanie przepraw to 22 mln złotych. Drożały oleje i paliwo ( ich koszt w roku 2009 to 6, 7 mln, w latach 2010 – 2012 – około 11 milionów), starzejące się promy wymagały coraz więcej remontów, ale w Warszawie nikt nie widział potrzeby, by na utrzymanie łączności Świnoujścia z resztą Polski przeznaczyć więcej pieniędzy. Poprzednia subwencja (19, 3 mln złotych) także długo się nie zmieniała. Takie środki dostawaliśmy od 2003 roku.
Na utrzymanie przepraw potrzeba dziś 31- 32 milionów złotych.
-Miasto jest zmuszone z własnego budżetu dopłacać znaczne środki finansowe, aby przeprawy mogły funkcjonować przynajmniej na dotychczasowym poziomie usług - mówi Robert Karelus, rzecznik prezydenta Świnoujścia. - A trzeba zaznaczyć, że oczekiwania użytkowników przepraw rosną wskutek ogólnego wzrostu natężenia ruchu samochodowego. Świnoujście stało się jednym z najatrakcyjniejszych kurortów i miejsc wypoczynku turystów z Polski i zagranicy. Spowodowało to właśnie konieczność wprowadzenie dodatkowych kursów promów w sezonie letnim, co kosztowało budżet miasta dodatkowe pół miliona złotych.
Subwencja rządowa nie wzrasta. Wydatki na utrzymanie przepraw zostały więc ograniczone do naprawdę niezbędnych - twierdzi magistrat.
- Odbija się to chociażby na wynagrodzeniach pracowników Żeglugi Świnoujskiej - mówi Robert Karelus.- Ciężko nam będzie wyasygnować większe środki na utrzymanie przepraw promowych, gdyż nie będziemy dysponować tak znaczącą nadwyżką operacyjną. W przyszłym roku gros środków przeznaczyć trzeba na właściwe funkcjonowanie służby zdrowia i opieki medycznej w tym szpitala miejskiego, pomocy społecznej oraz oświaty. Dopóki nie zostanie zrealizowana stała przeprawa pomiędzy wyspami Uznam i Wolin, promy są naszą koniecznością, ale i głównym problemem, z którym przyjdzie się nam zmierzyć. Zrobimy wszystko, aby przeprawy funkcjonowały bez zastrzeżeń.
Do końca roku, podobnie jak w latach ubiegłych, miasto skieruje wniosek do Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej o wzrost subwencji na utrzymanie przepraw promowych.
-Przedstawimy również swoją argumentację podczas Zespołu ds. Infrastruktury działającej w ramach Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu, na posiedzeniu Związku Miast Polskich, Związku Miast i Gmin Morskich - dodaje rzecznik.- O konieczności zwiększenia subwencji rozmawiał podczas ostatniego spotkania z ministrem Zbigniewem Rynasiewiczem Prezydent Janusz Żmurkiewicz. Jak zawsze liczymy na przychylność i wsparcie naszych działań przez zachodniopomorskich parlamentarzystów