Gospodarz uroczystości, kmdr SG Piotr Stocki, Komendant Morskiego Oddziału Straży Granicznej im. płk. Karola Bacza w Gdańsku powitał zaproszonych gości słowami znanego marynarza i pisarza, Josepha Konrada: „Statki są jak ludzie, mają swoje narodziny, swoje życie i swoją śmierć”… Udział w tej uroczystości wzięli m.in.: Lucjan Bełza, zastępca komendanta głównego Straży Granicznej, Piotr Karczewski, wojewoda pomorski, ks. płk SG dr Kazimierz Tuszyński, dziekan Straży Granicznej, byli komendanci MOSG: kontradm. Stanisław Lisak i kontradm. Konrad Wiśniowski. Wśród obecnych zastępcy komendanta MOSG: kmdr SG Marek Borkowski i ppłk SG Wojciech Heninborch, byli też komendanci jednostek organizacyjnych MOSG, naczelnicy wydziałów, funkcjonariusze i pracownicy cywilni. Z ciekawości uroczystości przyglądała się grupa mieszkańców miasta.
Matkami chrzestnymi „Strażnika 4” i „Strażnika 6” zostały: Elżbieta Suchocka-Roguska, wiceminister finansów i posłanka Ziemi Pomorskiej prof. Anna Zielińska-Głębocka.
- To właśnie dzięki nowemu sprzętowi funkcjonariusze będą mogli jeszcze skuteczniej niż dotychczas ochraniać morską granicę Rzeczypospolitej Polskiej – mówił kmdr Piotr Stocki. – Podobne jednostki, jak te, są na wyposażeniu Sił Zbrojnych Szwecji, Meksyku, a także formacji policyjnych Niemiec, Danii oraz Rosji. Tak nowoczesne, funkcjonalne i okazale prezentujące się jednostki pływające nie mogłyby powstać, gdyby nie fundusze Schengen.
Komendant zaakcentował, że okręt, to nie tylko stal, nie tylko kształtnie pocięte i doskonale pospawane blachy, kable oraz zamontowane urządzenia. - Okręt może się poruszać, słucha rozkazów, ma zalety, wady, i jak człowiek ma swoje imię - dodał. - Ten stworzony w określonym celu genialny twór myśli ludzkiej jest dla załogi drugim domem.
Miłym akcentem był kilkakrotny pokaz lotniczy wykonany Skytruckiem bezpośrednio nad miejscem uroczystości, przez pilotów Wydziału Lotniczego MOSG.
SG – 214 „Strażnik 4” i SG – 216 „Strażnik 6” to szybkie jednostki interwencyjno-pościgowe. Posiadają one następujące parametry; długość – 15.9 m, szerokość – 3.96 m, zanurzenie – 1.1 m, wyporność – 20 t, prędkość powyżej 42 w, kadłub aluminiowy, napęd strugowodny, dwa stacjonarne silniki wysokoprężne z turbodoładowaniem, zasięg powyżej 300 Mm, załoga – 4 funkcjonariuszy.