Zrzeszający 307 miast z całego kraju, Związek Miast Polskich zamówił pilną opinię prawną na temat sytuacji wójtów, burmistrzów i prezydentów miast, którzy zdaniem Premiera Rządu R.P. utracili swój mandat. Już po wstępnej analizie Biuro Z.M.P. wydało komunikat w tej sprawie. Wynika z niego, że część spośród samorządowców, którzy nie złożyli w terminie oświadczenia zawierającego informacje dotyczące sytuacji współmałżonka nie miało takiego obowiązku. Chodzi o tych, którzy zostali wybrani ponownie. Szczegóły zawiera dokument opublikowany 1 lutego w Poznaniu;
KOMUNIKAT BIURA ZWIĄZKU MIAST POLSKICH dot. sytuacji burmistrzów, którzy pełnią funkcję od poprzedniej kadencji i nie złożyli oświadczenia, o którym mowa w art. 24j u.s.g. (dot. współmałżonka)Obowiązek złożenia oświadczenia zawierającego informacje dotyczące sytuacji współmałżonka, określonej w art. 24j u.s.g., został wpro-wadzony ustawą z dnia 23 listopada 2002 r. o zmianie ustawy o samo-rządzie gminnym oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2002 r., nr 214, poz. 1806). Wszedł on w życie z dniem 1 stycznia 2003 roku. Oświadczenia te składa się wojewodzie, a ponadto podlegają one publi-kacji w biuletynie informacji publicznej.
Natomiast zmiana sankcji, jaka wiąże się z niedopełnieniem tego obowiązku, nastąpiła w wyniku nowelizacji ustawy o samorządzie gmin-nym i innych ustaw, uchwalonej dnia 8 lipca 2005 r. i weszła w życie z początkiem obecnej kadencji organów j.s.t. (12 listopada 2006 r.).
Obowiązek ten dotyczy zaistnienia konkretnej sytuacji, a także każdej zmiany tej sytuacji. Jest on związany z terminem (dniem): - wyboru, powołania bądź zatrudnienia, jeśli dana sytuacja ma miejsce w tym momencie; - zaistnienia zmian w sytuacji współmałżonka, o których mowa w usta-wie, jeśli mają one miejsce podczas pełnienia funkcji albo zatrudnienia.
Wobec wójtów, burmistrzów i prezydentów, którzy zostali wybrani ponownie, obowiązek złożenia tego oświadczenia nie powstaje (po-dobnie jak wobec osób wcześniej powołanych bądź zatrudnionych), bowiem pełnią oni swoją funkcję bez przerwy. Wynika to zarówno z przepisów samej ustawy o s.g. (art. 29) jak i z innych przepisów, w tym zwłaszcza z prawa pracy, według którego ponad wszelką wątpliwość ma miejsce ciągłość. Art. 29 u.s.g. jednoznacznie mówi o wójcie/burmistrzu, że "pełni on swoją funkcję do czasu objęcia obowiązków przez no-wowybranego wójta". Niewątpliwa jest zarówno sama ciągłość, jak i fakt, że nie zachodzi przejęcie obowiązków przez nowowybranego wójta (od poprzedniego). Jest to bez przerwy ta sama osoba.
Należy zatem stwierdzić, że oświadczenia, o których mowa w art. 24j u.s.g., złożone w wyniku zaistnienia określonej w ustawie przyczyny (art. 24j ust. 1 i 2), zachowują - przy nieprzerwanym pełnieniu funkcji - swoją ważność do czasu utraty funkcji albo ustania przyczyny, bądź określonej w ustawie zmiany sytuacji współmałżonka. Odmiennie jest z oświadczeniami majątkowymi, które składa się zawsze i systematycznie (corocznie) oraz na początku i końcu kadencji, w terminach określonych na podstawie ustawy. Związek Miast Polskich zamówił pilną opinię prawną w tej sprawie.