iswinoujscie.pl • Środa [18.09.2013, 12:51:25] • Świnoujście

Już w przyszłym roku przypłynie do nas pierwszy gazowiec

Już w przyszłym roku przypłynie do nas pierwszy gazowiec

fot. Polskie LNG S.A.

Zanim to się stanie, trzeba przygotować tor wodny. Pogłębić go i poszerzyć oraz oczyścić port zewnętrzny z niewybuchów. Będą na to pieniądze? Niedawno resort transportu mówił o przesunięciu 111 mln zł z tej inwestycji.

Resort transportu chce przesunąć ponad 111 mln zł, czyli część środków przeznaczonych w tym roku na prace związane z budową terminalu LNG w Świnoujściu na przyszły rok - podała Polska Agencja Prasowa. Zapytaliśmy w Polskim LNG co dla spółki oznacza przesunięcie tych środków. Nie dostaliśmy odpowiedzi. Teraz Maciej Mazur, dyrektor Biura Komunikacji Korporacyjnej Polskiego LNG wyjaśnia, że brak jego komentarza do planów Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Wodnej wynika z tego, że to nie jest inwestycja Polskiego LNG.

- Rzeczywiście, tak jak podał PAP są to prace związane z budową TLNG (Terminala LNG- przyp. red.), ale związane pośrednio – a nie bezpośrednio - wyjaśnia Maciej Mazur. - Zgodnie z tym, co przekazał rzecznik MTBiGW środki mają być wydane m.in. na pogłębienie i poszerzenie istniejącego toru do parametrów wymaganych dla gazowców LNG, a także na pogłębienie i oczyszczenie nowego toru wejściowego oraz wykonanie obrotnicy statków. Inwestorem, odpowiedzialnym za realizacje opisanych powyżej prac (inaczej mówiąc podmiotem, do którego owe 111 mln zł trafi) jest Urząd Morski w Szczecinie.

Jak się dowiedzieliśmy od Ewy Wieczorek, rzecznika Urzędu Morskiego w Szczecinie, w tej chwili konsultowana jest nowelizacja programu wieloletniego, która zakłada wykonanie ostatnich prac związanych z pogłębieniem i poszerzeniem północnego toru podejściowego oraz budową znaków nawigacyjnych i dokończeniem oczyszczenia portu zewnętrznego z niewybuchów, w 2014 roku. - Środków nie otrzymamy z opóźnieniem – twierdzi rzeczniczka Urzędu Morskiego - zostaną one po prostu przesunięte z 2013 na 2014 rok. Takie rozłożenie prac jest konieczne z punktu widzenia racjonalności wydatkowania środków finansowych, ponieważ efekt pożądany (właściweparametry toru) musi nastąpić bezpośrednio przed wejściem pierwszego gazowca do portu, co nastąpi właśnie w 2014 roku. Wydatkowanie tej kwoty w 2013 roku, z punktu widzenia realizacji całości inwestycji, nie jest uzasadnione, gdyż prace te musiałyby zostać powtórzone po zimie 2013/2014, kiedy tor wodny z pewnością uległby spłyceniu. Powyższe prace na pewno wykonane zostaną przed wejściem do portu zewnętrznego pierwszego gazowca i właśnie temu celowi służy przesunięcie środków na rok 2014.

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/28532/