Z wstępnego raportu finansowego przygotowanego przez biegłych z Fundacji Centrum Twórczości Narodowej (CTN), współorganizatora Karuzeli Cooltury w Świnoujściu wynika, że do miliona złotych które wyłożyło Świnoujście, Fundacji CTN udało się pozyskać dodatkowe 964 367 zł. Łączny budżet zatem to blisko 2 mln zł.
Jak się dowiedzieliśmy, Fundacja CTN fundusze zdobyła zarówno od instytucji: Marszałek województwa, Fundacja Adenauera, Fundacja Współpracy Polsko – Niemieckiej, Fundacja PZU (łącznie ok 400 tys. zł) jak i od sponsorów. W tym roku głównymi sponsorami Karuzeli Cooltury byli m.in.: Hotel Interferie Medical SPA, KGHM, Zdrojowa Invest, Port Szczecin, Gaz – System, Polskie LNG (łącznie ok 550 tys. zł).
- Jest to i tak jeden z najskromniejszych budżetów, porównując Karuzelę Cooltury z innymi festiwalami - mówi Marek Ratajczak, prezes Fundacji CTN.
Jak podkreśla Tomasz Mocarski, szef marketingu Karuzeli, Festiwal Dwa Brzegi, Era Nowe Horyzonty, OFF Plus Camera, Festiwal Filmowy w Gdyni, Malta w Poznaniu, Festiwal Wielkanocny dysponują średnio budżetami ok. 4 mln zł.
- Karuzeli Cooltury udaje się utrzymać tak niskie koszty (jak na tej klasy festiwal) dzięki temu, że większość gwiazd przyjeżdża nieodpłatnie – twierdzi Tomasz Mocarski.- Rada programowa Karuzeli Cooltury w składzie: Krzysztof Zanussi, Jacek Santorski, Michał Chaciński, o. Maciej Zięba, Piotr Wojciechowski, Beata Pawlikowska pracuje społecznie, bez wynagrodzenia.
Utrzymanie i zakwaterowanie gwiazd podczas Karuzeli Cooltury finansują sponsorzy. Mimo naszych pytań, nie otrzymaliśmy odpowiedzi, ile te gwiazdy kosztują.
- Z budżetu Świnoujścia pokrywane są głównie wydatki na budowę infrastruktury (jak namioty), technikę, ochronę - dodaje Tomasz Mocarski.
Wartość przekazów medialnych V edycji Karuzeli Cooltury monitoring mediów: Press Service wycenił na 6 535 572 zł.
- Tyle według cennika należałoby zapłacić za taką skalę promocji Świnoujścia. Składa się na to m.in. 6 wejść „na żywo” w 1 TVP, relacje w głównym wydaniu „Wiadomości” Teleexpress, Panorama, TVN 24, Polsat News, TVP Info, TVN, Internet, specjalny dodatek do Rzeczpospolitej, serwisy Polskiej Agencji Prasowej, Gazeta.pl, magazyny life-stylowe, Radio Zet itp. - wylicza Mocarski.
- Chcemy rozwijać Karuzelę Cooltury by Świnoujście zyskało status co najmniej tak wysoki jak Sopot– mówi Marek Ratajczak , prezes Fundacji CTN. - Świnoujście zasługuje na to, by Karuzela Cooltury należała do 10 najciekawszych i najważniejszych festiwali w Polsce. Szykujemy promocję na Niemcy – głównie Berlin, by dotrzeć do młodych, świetnie wykształconych, zainteresowanych uczestnictwem w kulturze ludzi.
Tomasz Mocarski twierdzi, że taką szansę widzi również TVP, dlatego prezes Juliusz Braun wpisał na stałe Karuzelę Cooltury do kalendarza Telewizji Polskiej.
-Oczywiście zdajemy sobie sprawę, że nie da się na dłuższą metę realizować tak ogromnego przedsięwzięcia za pół darmo z harcerskim optymizmem. Musimy profesjonalizować nasze działania, a co za tym idzie zweryfikować budżet - dodaje Krzysztof Zanussi.
- Gdyby Karuzelę Cooltury organizowała jakakolwiek agencja eventowa kosztowałoby to ok 4-5 mln zł. Sama obecność gwiazd przekroczyłaby koszt miliona złotych. Jak do tej pory jedziemy na „miłości” ale na dłuższą metę tak się nie da bo lista tych którzy przyjadą „z miłości” nie jest nieskończona – kończy prezes Marek Ratajczak.