iswinoujscie.pl • Poniedziałek [12.08.2013, 10:54:53] • Świnoujście

Całodzienny rejs na pięknym żaglowcu Shtandart

Całodzienny rejs na pięknym żaglowcu Shtandart

fot. Organizator

Już dzisiaj możesz kupić bilet na wielką, morską przygodę. Tegoroczna piąta edycja Sail Świnoujście przyciągnęła do Świnoujścia piękną replikę okrętu flagowego rosyjskiej floty z 1703 r. - SHTANDART. Shtandart jest jednostką o wyjątkowej duszy. Na jego pokładzie proponujemy w tym roku rejs całodzienny (ok 6h) oraz rejs w czasie parady żaglowców! Sprzedaż biletów na rejsy żaglowcami, prowadzona jest od 05 sierpnia br., w godzinach od 14.00 do 20.00 w namiocie Sail Świnoujście, na promenadzie w okolicach muszli koncertowej.

Shtandart otrzymał swe imię dzięki Piotrowi Wielkiemu, który, po zdobyciu Bałtyku, zmienił flagę na używaną przez monarchę i rodzinę królewską zwaną Royal Standard. Zaprojektowany został przez samego cara. Budowa trwała zaledwie pięć miesięcy. Shtandart był okrętem flagowym rosyjskiej floty i pełnił służbę aż do 1719r, kiedy to na rozkaz Piotra Wielkiego, został sprowadzony do Kanału Kronverks w Petersburgu jako wieczny pomnik rosyjskiego okrętownictwa.

17 września 1728r., Katarzyna I, mając na uwadze stopień zniszczenia statku, wydała nakaz jego reperacji. Gdy okazało się to niemożliwe, wydała kolejny dekret: „Piotr Wielki oddał okręt jako wieczną pamiątkę, więc w imię jego chwały, musimy zbudować kolejny okręt”. 4 listopada 1994 r., w stoczni niegdyś podporządkowanej Piotrowi Wielkiemu, rozpoczęto odbudowę żaglowca. Budowa trwała blisko 6 lat. Co istotne, budowniczy używali tych samych materiałów i technik jakie stosowane były przy budowie pierwowzoru. 30 maja 1998 statek został ochrzczony przez Gubernatora St. Petersburga i Księcia Yorku, lecz prace nie ustawały aż do 4 września 1999r., gdy żaglowiec został zwodowany. Jego dziewiczy rejs rozpoczął się 24 czerwca 2000 roku, gdy wypłynął w morze z petersburskiego portu. Inicjatorem odbudowy żaglowca i jednocześnie jego pierwszym kapitanem był rosyjski historyk Vladimir Martous. Dzięki pomocy historyka Victora Krajnyukowa udało się zebrać podstawowe informacje na temat konstrukcji i budowy fregaty. Pomimo posiadania jedynie XVIII-wiecznej ryciny ukazującej Shtandart podczas bitwy, zdecydowano się na budowę repliki. Do budowy użyto tych samych materiałów i wykorzystano takie same techniki jak w przypadku pierwowzoru. Gwoździe (8 tys. sztuk) i okucia zostały ręcznie wyprodukowane, natomiast drzewa (250 szt.) zostały ręcznie ścięte w pobliżu Sankt Petersburga. Do budowy żaglowca użyto kilku rodzajów drewna.

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/28025/