iswinoujscie.pl • Poniedziałek [05.08.2013, 00:44:00] • Polska

Półmetek akcji „Weź paragon”

Za nami półmetek letniej edycja akcji „Weź paragon”, podczas której przypominamy m.in. o tym, do czego służy nam paragon i że wydanie paragonu przy każdej transakcji jest obowiązkiem sprzedawców.

Kampania ma przypominać, że wydanie paragonu w sklepie, barze czy restauracji ma duże znaczenie nie tylko dla kupującego, ale również dla całego społeczeństwa.
W akcji „Weź paragon” uświadamiamy, że sprzedawca uczciwie rejestrujący sprzedaż na kasach fiskalnych odprowadza do budżetu zapłacony przez nas w cenie podatek,
a także przestrzega zasad uczciwej konkurencji.

Pracownicy urzędów skarbowych województwa zachodniopomorskiego również włączyli się w tę edycję akcji. Efektem tego jest wydanie 414 mandatów na kwotę 141.266 zł. W stosunku do 43 podmiotów, u których ujawniono nieprawidłowości, skierowano wnioski o wszczęcie postępowania karnego skarbowego.

Liczby te porównane z ubiegłorocznymi danymi pokazują jednak, że w tym roku wykrytych nieprawidłowości jest więcej. Dane z analogicznego okresu roku ubiegłego pokazują, że wzrosła liczba mandatów i ich łączna kwota. W lipcu ubiegłego roku było ich 167 na łączną kwotę 49.490 zł. Ponadto złożono tylko 6 wniosków o wszczęcie postępowania karnego skarbowego. Dane te pokazują, że jesteśmy coraz skuteczniejsi w wykrywaniu tego procederu.

Najwięcej, bo aż 115 mandatów wystawili pracownicy Pierwszego Urzędu Skarbowego
w Szczecinie. Łączna kwota kar to 39.020 zł. Dużo sytuacji, gdzie przedsiębiorcy „zapominają” o wystawieniu paragonu, zanotował Urząd Skarbowy w Gryficach. Jego pracownicy wystawili 88 mandatów na łączną kwotę 31.816 zł.

Największe nieprawidłowości zaobserwowano na terenie działania Urzędu Skarbowego w Świnoujściu. Wprawdzie jego pracownicy wystawili „tylko” 27 mandatów na kwotę 17.100 zł, ale to jednak ten Urząd skierował najwięcej wniosków
o wszczęcie postępowania karnego skarbowego – 21.

Najwyraźniej sytuacja na terenie działania Urzędu Skarbowego w Drawsku Pomorskim jest lepsza niż w innych regionach naszego województwa, bo pracownicy tego Urzędu nie wystawili ani jednego mandatu. Miejmy nadzieję, że podatnicy tu mieszkający wiedzą do czego służy paragon, że mogą się domagać jego wystawienia, a także że jest to obowiązek przedsiębiorcy.

Oprócz urzędów skarbowych mandatów akcji udział biorą również pracownicy Urzędu Kontroli Skarbowej w Szczecinie. W lipcu wystawili oni 785 mandatów na łączną kwotę 149.150 zł.

Działania prowadzone są na terenie całego województwa zachodniopomorskiego, zarówno wobec podmiotów działających przez cały rok, jak i tych, które świadczą swoje usługi tylko sezonowo. W wakacje bowiem do wielu turystycznych miejscowości Pomorza Zachodniego, zwłaszcza tych położonych w pasie nadmorskim, przybywają
w poszukiwaniu zarobku liczni przedsiębiorcy z innych części kraju, a co za tym idzie liczba działających punktów sprzedaży wszelkiego rodzaju towarów i usług znacznie wzrasta.

Pracownicy Skarbówki pojawiają się najczęściej u osób prowadzących sklepy i różnego rodzaju punkty usługowe, na targowiskach i bazarach, podczas różnego rodzaju imprez plenerowych, w lokalach gastronomicznych i rozrywkowych. Sprawdzamy również wystawianie paragonów w busach i autokarach kursujących między najbardziej popularnymi miejscowościami całego regionu.

Jednak akcja „Weź paragon” to nie tylko wzmożone kontrole. To przede wszystkim działania informacyjne i edukacyjne, podczas których mówimy o roli paragonów
w obrocie gospodarczym, wskazując na korzyści płynące z ich posiadania. Podkreślamy, że paragon pomaga porównać ceny, informuje ile i za co tak naprawdę płacimy, a w przypadku zastrzeżeń - umożliwia skuteczną reklamację oraz zwrot wadliwego towaru. Przypominamy o tym, co jest ważne również dla nas jako społeczeństwa - paragon zapewnia, że wydający go sprzedawca stosuje zasady uczciwej konkurencji.

Stwierdzone u sprzedawców nieprawidłowości karane są grzywną w postaci mandatu, którego wysokość waha się w granicach od 160 zł do 3.200 zł. Takiej samej karze podlegają również osoby sprawujące nadzór nad zatrudnionym personelem. Odpowiadają oni bowiem za dopilnowanie, aby działalność punktu sprzedaży była prowadzona zgodnie z prawem.

Małgorzata Brzoza
Rzecznik prasowy
Izby Skarbowej w Szczecinie

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/27904/