iswinoujscie.pl • Niedziela [26.05.2013, 14:51:47] • Świnoujście

Koparki znów pracują na torze

Koparki znów pracują na torze

fot. Czytelnik

Trwają prace na Kanale Mielińskim i Piastowskim. Inwestycja ma zapewnić bezpieczeństwo żeglugi i zatrzymać degradację umocnień brzegowych. To kolejny etap modernizacji toru wodnego Świnoujście – Szczecin.

Pierwszy etap modernizacji toru wodnego Świnoujście - Szczecin zakończył się dosyć dawno, bo w 2004 roku. Niedawno na torze znów pojawiły się koparki. Ich zadaniem jest oczyszczenie skarp. Prace prowadzi konsorcjum Energopol - Szczecin S.A. oraz PRCiP Sp. z o.o. z Gdańska, które zostało wyłonione w ramach przeprowadzonej procedury zamówienia publicznego na wykonanie robót budowlanych. Roboty rozpoczęły się po stronie zachodniej Kanału Mielińskiego (w kierunku południowym) oraz po stronie wschodniej Kanału Piastowskiego (w kierunku północnym).

- Taka kolejność i usytuowanie prac, uzgodnione z Kapitanem Portu w Świnoujściu, uwarunkowane jest w szczególności koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi na czynnym torze wodnym, a także zminimalizowania ewentualnych utrudnień ruchu na drodze wodnej, nad którym będą czuwać oficerowie portu, odpowiedzialni za zarządzanie ruchem statków w tym obszarze - wyjaśnia Ewa Wieczorek, rzecznik Urzędu Morskiego. - Wykonywane obecnie prace nie są technicznie związane z zakończonymi wtedy robotami – są odrębną inwestycją, mającą na celu modernizację Kanału Mielińskiego oraz modernizację Kanału Piastowskiego na tym odcinku, który nie był objęty pierwszym etapem prac modernizacyjnych.

Projekt pn. „Modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin (Kanał Piastowski i Mieliński) – etap II, strona wschodnia i zachodnia” jest kontynuacją zrealizowanego w latach 2000 - 2004 etapu pierwszego, który obejmował budowę nowych falochronów przy wyjściu Kanału Piastowskiego na Zalew Szczeciński oraz przebudowę umocnień brzegowych Kanału Piastowskiego na odcinku ok. 3 km toru wodnego, po stronie wschodniej i zachodniej.

Obecny, drugi etap modernizacji obejmie przebudowę umocnień brzegowych pozostałego odcinka Kanału Piastowskiego i umocnień Kanału Mielińskiego. Chodzi o odcinek o długości ponad 8 km toru wodnego, obejmujący brzegi obu kanałów po wschodniej i zachodniej stronie. Prace na kanałach mają trwać do 2015 roku. Kwota przeznaczona na realizację tego zadania to ok. 318 mln złotych, z czego dofinansowanie UE (Program Operacyjny „Infrastruktura i Środowisko”) wynosi ok. 267 mln zł.

Przebudowa kanałów ma zapewnić bezpieczeństwo żeglugi do portów morskich Pomorza Zachodniego. Chodzi też o zatrzymanie zaawansowanej degradacji umocnień brzegów, eliminację spłyceń, przegłębień, uszkodzeń i obsunięć umocnień oraz zagrożeń występujących w okresie wezbrań powodziowych.

- Po realizacji inwestycji zmodernizowane umocnienia brzegowe będą już przystosowane do docelowej głębokości toru wodnego 12,5 m - informuje Ewa Wieczorek. - Pogłębianie toru wodnego do 12,5 m na całej jego długości będzie odrębnym zadaniem inwestycyjnym, czyli trzecim etapem modernizacji toru wodnego Świnoujście - Szczecin.

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/26855/