iswinoujscie.pl • Wtorek [14.05.2013, 07:57:54] • Świnoujście

Edukacyjne niepokoje

Pomysły na zmiany w systemie edukacji, w tym m.in. obniżenie wieku dzieci rozpoczynających naukę budzą różne reakcje. Mają swoich zwolenników i zdecydowanych przeciwników. Ci drudzy najczęściej podnoszą argumenty nieprzygotowanego do takich zmian systemu edukacji, a także występują w obronie dzieci, którym może zostać „skrócone dzieciństwo”. Swoje zdanie na ten temat mają również środowiska skupione wokół partii i organizacji działających w Świnoujściu.

Ostatnio, do redakcji naszego portalu trafiło pismo jednej z takich grup. Sygnatariusze listu, który przedstawiamy w całości postanowili swoimi przemyśleniami podzielić się z szefem rządu. Donald Tusk często podkreśla powagę z jaką traktuje opinie społeczne , także te wyrażane poprzez nowe media, w tym internet. Mamy nadzieję, że i te, ze Świnoujścia weźmie pod rozwagę. A oto wspomniany wyżej apel. Bez skrótów.

Świnoujście, dnia 28.04.2013 roku


Pan Donald TUSK
Prezes Rady Ministrów
Warszawa

Szanowny Panie Premierze!

Zwracamy się do Pana z apelem o podjęcie stosownych decyzji w kwestii wdrożenia w życie planowanej reformy oświatowej związanej z obniżeniem wieku obowiązku szkolnego dla dzieci 6-letnich.

Proponowane zmiany oceniamy negatywnie. Z dniem 1 września 2004 roku wprowadzono obowiązek odbycia rocznego przygotowania przedszkolnego przez dzieci w wieku 6 lat w przedszkolu albo w oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej. W chwili obecnej na dzieci nakłada się powszechny obowiązek rozpoczęcia edukacji szkolnej w wieku lat 6.

W starym systemie edukacji ( który wcale nie był idealny, ale dość optymalny i akceptowalny) większość dzieci przychodziła do przedszkola w wieku 3 lat i pedagodzy przedszkolni w ciągu 4 lat uczyli dziecko wielu umiejętności, ale przede wszystkim doprowadzali do osiągnięcia tzw. dojrzałości szkolnej. Sześciolatki opuszczały przedszkola z umiejętnościami pozwalającymi im przyswajać wiedzę, ale również przygotowani emocjonalnie do sprostania obowiązkom szkolnym. Ważne jest jednak również to, że w ocenie wielu psychologów dziecięcych większość dzieci 6-letnich nie jest przygotowana emocjonalnie do rozpoczęcia edukacji szkolnej.

Katastrofalny sposób wdrażania tej reformy przez Ministerstwo Edukacji doprowadził do tego, że obecnie w klasach pierwszych znajdują się zarówno dzieci 6 jak i 7-letnie o zróżnicowanym poziomie emocjonalnym i intelektualnym, co powoduje problemy przede wszystkim dla samych dzieci, ich rodziców, ale również nauczycieli. Państwo wdrażając reformę i stawiając wymagania dostosowania klas do potrzeb dzieci 6-letnich nie przekazało samorządom żadnych dodatkowych środków finansowych na ten cel, w związku z tym w zależności od zasobności gminy standard tych klas jest różny. Przekazywanie przez Rząd subwencji oświatowej w niezabezpieczającym niezbędne potrzeby edukacyjne zakresie wymusza na samorządach szukanie oszczędności, co objawia się m.in. tym, że mimo niżu demograficznego nie spada liczebność dzieci w klasach, a klasy są rocznikowo mieszane, co utrudnia dostosowanie poziomu nauczania do rzeczywistych możliwości uczniów.

Realizacja reformy doprowadzi w przyszłym roku do kumulacji roczników dzieci 6 i 7 – letnich, co w zdecydowanej większości szkół doprowadzi do konieczności nauczania w systemie zmianowym. Do pozostawiania 6-letnich dzieci w świetlicach wśród starszych dzieci szkolnych, szkoły nie są przygotowane, a samorządy będą zmuszane do ponoszenia dalszych nie mających pokrycia w subwencji kosztów finansowych. Już dzisiaj nakłady na oświatę stanowią najbardziej kosztochłonny element budżetów samorządów lokalnych, sięgający często poziomowi nawet 40% przychodów samorządu i poprzez „wymyślanie” nowych rozwiązań i nie przekazywanie za tymi pomysłami pieniędzy, Rząd doprowadza do dalszego szukania oszczędności w tej sferze, co zdecydowanie negatywnie odbija się na jakości i poziomie edukacji dzieci i młodzieży, oraz eskaluje napięcia społeczne. Tak sztucznie skumulowany rocznik będzie przesuwał się przez cały okres edukacji nie tylko szkoły podstawowej, ale gimnazjalnej i ponad gimnazjalnej, powodując określone perturbacje w organizacji pracy tych placówek obejmujących okres „przejścia” tego rocznika.
Przyłączyliśmy się do ogólnopolskiej akcji zbierania podpisów pod projektem ogólnopolskiego referendum w sprawie odwołania reformy systemu edukacji, gdyż uważamy go za zasadny i niezbędny, kiedy weźmie się pod uwagę znikomą wiedzę na temat założeń tej reformy, nie przekazywanie środków finansowych na jej wdrożenie i negatywne emocje, jakie są udziałem Rodziców dzieci.
Chcemy zwrócić Pana uwagę na fakt, że dla obywateli ten problem jest bardzo poważny i nieprzejednane stanowisko Ministerstwa Edukacji w tej kwestii, budzi tak wiele kontrowersji, że należałoby podjąć rozważną decyzję uwzględniającą głosy społeczeństwa.
Pozostajemy z wyrazami szacunku

Stowarzyszenie „Nasze Miasto” w Świnoujściu
Partia Kobiet Region Zachodniopomorski
SLD w Świnoujściu
Jacek Jurkiewicz i Andrzej Staszyński PiS w Świnoujściu.

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/26725/