Przeprawa promowa przez Świnę, jedna z najstarszych w Europie, już przed wiekami była ważnym elementem szlaku handlowego wschód -zachód. Dokument historyczny z 1230 roku wymieniał nawet nazwę przewoźnika - Teodoryk.
Przez wiele wieków promy były własnością książąt pomorskich.Stanowiły je płaskodenne łodzie , poruszane wiosłami lub ciągnięte przez woły albo konie.
W 1874 roku do eksploatacji weszły pierwsze, małe promy o napędzie parowym, zabierające kilkadziesiąt osób i kilka wozów.Wraz ze wzrostem liczby mieszkańców i przyjezdnych liczba i wielkość promów zwiększała się. Po II wojnie światowej, jako pierwszy statek po polską banderą brzegi Świny łączył stateczek PIAST i holownik Władysław IV.
Z upływem lat do eksploatacji wchodziły właściwe promy, najpierw boczne, potem czołowe.
Przez wiele lat przeprawę promową obsługiwała Żegluga Szczecińska, a od 1991 roku miejski zakład budżetowy Żegluga Świnoujska.
Dziś przeprawę przez Świnę zapewniają 4 duże promy typu Karsibór oraz 4 typu Bielik.