„Patrząc na tą żmudną walkę świnoujskich służb drogowych z atakiem zimy, zastanawiam się, dlaczego do tej pory nie wykorzystuje się w naszym mieście nowoczesnych technik i technologii z zachodniej europy, które pozwalają na o wiele skuteczniejszą walkę z żywiołem jakim jest zima.
Pierwszym przykładem jest odśnieżanie. W momencie gdy po Świnoujściu jeżdżą pługi nabijając setki kilometrów paląc przy tym litry paliwa, jednocześnie nie dając zbytnich efektów swojej pracy, tuż za naszą zachodnią granicą sąsiedzi wykorzystują takie o to szczotki walcowe do oczyszczania nawierzchni do czarnego asfaltu:
www.ahlborn-unimog.de/produkte/kehrmaschinen/images/SchmidtVKS.png
www.ndr.de/regional/hamburg/winterdienst151_v-contentgross.jpg
www.portal-manager.com/pics/transport/transport_big/1334152393-12930-1989-2.jpg
Efektywność pracy takiej szczotki pokazuje idealnie to video:
Drugą technologią, której brakuje na naszych drogach to walka z przymrozkami za pomocą płynnych roztworów solanek. W Europie coraz częściej można spotkać na drogach takie o to polewaczki do roztworów
solanek:
www.tomez.ru/I/model/600/mkdu-1-epoke-virtus.jpg (jak widać w połączeniu ze szczotką walcową)
www.aero-machines.ru/I/aero_service/epoke/SIRIUS.jpg
www.telemet.com/wp-content/uploads/2012/02/Straliq_01.gif
Oba pojazdy w akcji:
Logicznym jest, że na działanie takiego roztowu nie trzeba długo czekać, w przeciwieństwie do konwencjonalnych piaskarko-solarek, gdzie granulat soli najpierw musi ulec rozpuszczeniu za nim rozpocznie walkę ze śniegiem. Poza tym badania w Niemczech wykazały, że znaczna ilość
soli rozsypywanej na jezdnię jest najzwyczajniej zdmuchiwana na pobocze przez pęd powietrza jadących samochodów. Inne badania natomiast udowodniły, że stosując płynne roztwory soli znacznie ogranicza się jej
zużycie w porównaniu do granulatu, gdyż efekty polewania solanką przychodzą znacznie szybciej i utrzymują się o wiele dłużej.
Firmy oferujące sprzęt do utrzymania dróg zimą idą jeszcze o krok dalej i oferują takie o to kombajny, głównie do utrzymania autostrad i dróg szybkiego ruchu:
www.kuepper-weisser.de/uploads/pics/09-CombiWet.jpg
Obie powyżej opisane przeze mnie technologie pozwalają na niezwykle efektywną i skuteczną walkę z zimą. Dziwi fakt, dlaczego urząd miasta rozpisując konkurs na zimowe utrzymanie dróg nie ujął do tej pory nowoczesnych technologii walki z zimą i pozwala na takie marnotrawienie
naszych wspólnych pieniędzy w postaci nieefektywnej walki ze śniegiem.
Mam nadzieję że wspomnicie słowem na swojej stronie o dostępnych technologiach walki ze śniegiem i zmusicie tym samym urzędników do racjolanego gospodarowania naszymi pieniędzmi miejmy nadzieję już w kolejnych latach”.