iswinoujscie.pl • Środa [21.11.2012, 20:00:09] • Świnoujście

Mija 10 lat rządów Janusza Żmurkiewicza. Zobacz film!

Mija 10 lat rządów Janusza Żmurkiewicza. Zobacz film!

fot. Sławomir Ryfczyński

W środę (21.11) minęło dziesięciolecie rządów Janusza Żmurkiewicza. Czy prezydent ma powód do dumy? Wiele wskazuje na to, że musiałby pozostać u władzy jeszcze z 30 lat, by skończyć dokumentację dotyczącą tunelu. Jak sam przyznał, jest dopiero w 1/4 drogi do celu.

Na spotkaniu z parlamentarzystami Barbara Michalska, zastępca prezydenta poinformowała, że miasto jest w trakcie opracowywania analizy wariantów poprawy komunikacji drogowej pomiędzy wyspami Uznam i Wolin. Opracowanie dokumentu zaleciły: Ministerstwo Infrastruktury, Budownictwa i Gospodarki Morskiej oraz eksperci inicjatywy Jaspers, opiniującej projekty.

Barbara Michalska, zastępca prezydenta pożaliła się posłom, że od miasta Jaspers oczekuje kolejnych opracowań.

Janusz Żmurkiewicz twierdził zaś, że chodzi o przekonanie tylko "jednego pana" z Jaspersa.

Posłanka PO Ewa Żmuda-Trzebiatowska dosyć ostro skrytykowała prezydenta i poradziła mu, by zrobił to, czego od niego Jaspers wymaga. Nie pierwszy raz posłanka stwierdziła, że Janusz Żmurkiewicz nie przygotował podstawowych dokumentów, które są potrzebne, by rozpocząć inwestycję. Miał na to 10 lat.


W przygotowywanej analizie oszacowano, że na budowę jednej nitki tunelu potrzeba 780 milionów złotych. Roczny koszt jego utrzymania wyniesie 13,3 mln złotych. Ale nikt nie pozwoli, by tunelem przewożono ładunki niebezpieczne, więc nadal będą kursować promy (koszt 8,5 milionów złotych).

Budowa mostu niskowodnego ruchomego to wydatek 430 milionów. Roczne utrzymanie miałoby wynieść 4,5 mln złotych, w tym 1,6 mln zł wydano by na tramwaj wodny w miejscu dzisiejszej przeprawy Warszów.

Można też zostać przy promach ( zdaniem Ewy Żmudy –Trzebiatowskiej, jak prezydent nie weźmie się do pracy, będzie to najbardziej realne rozwiązanie, bo tunel po prostu nie powstanie). Z przygotowywanej analizy wynika jednak, że konieczna jest budowa nowej infrastruktury za ok. 400 mln zł. Koszt utrzymania przeprawy wyniósłby zaś rocznie ok. 34 mln zł.

Władze uważają, że najlepsza byłaby budowa tunelu. Do tego pomysłu chcą przekonać przedstawicieli Jaspersa.

Posłowie zadeklarowali, że będą wspierać dążenia władz do stworzenia stałego połączenia.

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/24564/