Gazeta Lubuska • Wtorek [25.09.2007, 08:37:21] • Polska

Fiat 500 najlepszy w testach bezpieczeństwa

Fiat 500 najlepszy w testach bezpieczeństwa

Tak wyglądał kia cee’d po uderzeniu w przeszkodę( fot. EuroNCAP )

Europejska organizacja EuroNCAP rozbiła ostatnio kilka nowych aut. Po to, aby zbadać jak się zachowują w czasie poważnych wypadków.

Najlepszy wynik, co zapewne jest sporym zaskoczeniem, uzyskało najmniejsze z testowanych aut czyli fiat 500. Najnowsza i produkowana w Polsce broń włoskiego koncernu, którą zamierza zdominować ulice europejskich miast. Mimo małego nadwozia samochód ten zapewnia duży poziom bezpieczeństwa. "Pięćsetka” zdobyła 35 punktów, co oznacza maksymalną ocenę pięciu gwiazdek w ochronie pasażerów. Bezpieczeństwo dzieci oceniono na trzy gwiazdki, zaś pieszych - na dwie gwiazdki.

Po 34 punktów dostały natomiast koreański kia cee'd i najnowszy peugeot 308. Pierwszy zdobył 34 punkty i pięć gwiazdek za ochronę dorosłych. Dodajmy, że jest to pierwszy samochód Kia, który w całej historii testów zderzeniowych EuroNCAP, uzyskał tak dobry wynik. Wysoko, bo na cztery gwiazdki oceniono cee'da pod względem ochrony dzieci. Za bezpieczeństwo pieszych kia przyznano tylko dwie gwiazdki.

Nie było też niespodzianek przy badaniu peugeota 308. Dostał on 34 punkty i pięć gwiazdek za ochronę pasażerów. Bezpieczeństwo dzieci oceniono na cztery gwiazdki, zaś pieszych - na trzy.

Nieco rozczarował natomiast najnowszy twingo, któremu przyznano 28 punktów i cztery gwiazdki w zakresie ochrony dorosłych. Bezpieczeństwa dzieci nie oceniano, bo w twingo fotelik nie mieści się na tylnej kanapie, a standardy EuroNCAP nie dopuszczają montowania go na przednim fotelu. Natomiast bezpieczeństwo pieszych oceniono na dwie gwiazdki.

HISTORIA RANKINGU

Początki EuroNCAP (Europejski Program Oceny Bezpieczeństwa Samochodów Nowych) sięgają 1997 roku. Program ten cieszy się obecnie wsparciem pięciu krajów Europy, Komisji Europejskiej oraz organizacji motoryzacyjnych i konsumenckich całej Europy. Publikuje oceny poziomu bezpieczeństwa samochodów większości popularnych marek oferowanych w Europie i pełni rolę promotora coraz doskonalszych rozwiązań bezpieczeństwa w nowych i przyszłych konstrukcjach wobec wszystkich liczących się producentów motoryzacyjnych - także w skali światowej.

TESTY ZDERZENIOWE

Program badań obejmuje próbę kolizji czołowej (40 proc. szerokości pojazdu uderza w przeszkodę) przy prędkości 64 km/h, kolizji bocznej (uderzenia w bok pojazdu) przy prędkości 50 km/h oraz tzw. ,,test słupa'' (uderzenie pojazdu bokiem w wąską przeszkodę np. latarnię uliczną) przy prędkości 29 km/h. Wyniki poszczególnych pojazdów zależą od ilości przyznawanych punktów. Maksymalna ocena w przypadku kolizji czołowej wynosi 16 punktów (po 4 za zabezpieczenie głowy, klatki piersiowej, kolan i stóp) i aby zdobyć 5 gwiazdek w zakresie bezpieczeństwa pasażera dorosłego, testowany pojazd uzyskać musi co najmniej 13 punktów.

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/2355/