- Cieszymy się, że po raz kolejny nasi goście i mieszkańcy będą mieli możliwość obcowania z różnymi odmianami kultury. Tą wysoką i tą popularną – mówi prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz. – Na świnoujskiej promenadzie można w tym czasie spotkać wybitnych polskich aktorów, znanych polityków, dziennikarzy, intelektualistów, duchownych, sportowców, ale także cele brytów. To właśnie ta różnorodność Karuzeli sprawia, że impreza z roku na rok przyciąga coraz większą publiczność.
150 imprez w trzy dni!
W tym roku na liście gości jest w sumie aż 80 osób. Każda z nich będzie miała coś do przekazania, tak by spełnić zasadę Karuzeli, że każdy uczy się od każdego, a sama impreza jest i do sensu, i do zabawy.
Przez trzy odbędzie się 150 wydarzeń z 9. dziedzin. Będą dyskusje, spotkania autorskie, spektakle, koncerty, akcje specjalne, eksperymenty naukowe, warsztaty, liczne atrakcje dla dzieci i zajęcia sportowe dla wszystkich.
Trafili w dziesiątkę
- Kiedy kilka lat temu wymyśliliśmy Karuzelę Cooltury, liczyliśmy na cud. I cud się zdarzył – mówi Michał Chaciński z rady programowej Karuzeli. – Nasz pomysł na połączenie kultury masowej z ważnymi tematami i inteligentnymi gośćmi zadziałał. Na kilka dni Świnoujście zmienia się w pole debety o poważnych (choć niekoniecznie śmiertelnie poważnych) problemach życiowych i cywilizacyjnych, gdzie zaproszony jest każdy. Od tańczącego celebryty, po profesora filozofii, szefa giełdy papierów wartościowych, scenarzystkę telenowel, polityka, biskupa czy prezesa telewizji. Udowodniliśmy, że ludzie tak różni potrafią znaleźć wspólny język, nie rezygnując z wysokiego poziomu merytorycznej dyskusji.
Z kolei uczestnicy Karuzeli udowodnili, że potrafią na takich dyskusjach szczelnie wypełnić namioty na setki osób.
- To cud, którzy dotychczas zdarzył się w Świnoujściu już trzy razy – dodaje Michał Chaciński.
Partnerzy i media
Karuzelę współorganizuje Miasto Świnoujście, partnerują jej m.in.: UNICEF, Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Wiceminister Gospodarki, Centrum Nauki Kopernik. W każdym roku na Karuzeli reprezentowane są najważniejsze polskie media, w tym wszystkie telewizje – łącznie przeszło 60 dziennikarzy. Telewizja Polska przyjęła patronat korporacyjny, a wśród pozostałych przyjaciół Karuzeli Cooltury znajdują się m.in. Radio Zet i ChilliZet, Polityka, Playboy, Polska Agencja Prasowa, Tygodnik Powszechny, Onet, Plejada, Think Tank - ich liczba stale rośnie.
Fundacja CTN – kręcimy się już 10 lat
Karuzela Cooltury to sztandarowe przedsięwzięcie Fundacji Centrum Twórczości Narodowej, która w tym roku skończyła 10 lat. Pomysłodawcami Karuzeli są Krzysztof Zanussi, wiceprzewodniczący Rady Fundacji CTN i Marek Ratajczak, jej prezes. Radę programową festiwalu tworzą m.in.: Jacek Santorski, Piotr Wojciechowski, Michał Chaciński, Waldemar Malicki, Beata Pawlikowska, o. Maciej Zięba, Dominika Kulczyk-Lubomirska.
Info: Rzecznik Prezydenta Miasta, Fundacja Centrum Twórczości Narodowej