Kwota za którą zostaną zrealizowane badania wynosi 154 tyś. netto. Celem analizy, według europejskiej inicjatywy Jaspers oraz Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, ma być określenie możliwych sposobów realizacji projektu poprawy funkcjonowania transportu drogowego pomiędzy wyspami Wolin i Uznam oraz efektywności ekonomicznej i koniecznych nakładów finansowych przedsięwzięcia.
Analiza ma opierać się na dotychczas opracowanej dokumentacji, w tym między innymi studium techniczno-ekonomiczno środowiskowym, zawierającym studium wykonalności, raporcie i decyzji środowiskowej.
O tym, że wyspy Wolin i Uznam powinny być połączone tunelem mówi już przygotowane i zatwierdzone
w dniu 23 kwietnia 2009 roku – na posiedzeniu komitetu opiniującego projekty inwestycyjne w GDDKiA, studium techniczno - ekonomiczno - środowiskowego. Wybrano w nim najbardziej optymalny pod względem technicznym,ekonomicznym i środowiskowym wariant realizacji stałego połączenia, tj. tunel o długości 2,2 km, realizowany metodą wierconą, zlokalizowany w obszarze przemysłowym, poza terenami Natury 2000.
- Mamy nadzieję ,że będzie to ostatni z dokumentów , jakie każe nam się opracować.Zadaniem tej kosztownej analizy ma być obiektywne przedstawienie wpływu budowy i eksploatacji projektu na poprawę transportu drogowego o korzyści społeczne w zestawieniu z niezbędnymi nakładami finansowymi na budowę i niezbędnymi nakładami na zapewnienie trwałości projektu. Myślę, że na te wszystkie pytania, szczególnie jeżeli chodzi o czynnik społeczny, odpowiedział już okres pomiędzy 15 a 17 stycznia br., trudności komunikacyjne pomiędzy wyspami; za całość dokumentacji mogłaby w zupełności wystarczyć prezentacja filmowa i fotograficzna tamtych dni - mówi Robert Karelus rzecznik prezydenta Świnoujścia.