iswinoujscie.pl • Wtorek [13.12.2011, 10:04:42] • Region

„Piast” przy Wałach Chrobrego

Okręt ratowniczy Marynarki Wojennej ORP „Piast” będzie można zobaczyć w środę, 14 grudnia, przy Wałach Chrobrego w Szczecinie. Okręt zostanie powitany przy nabrzeżu przez prezydenta Szczecina w środę o godzinie 9:30, a od godziny 12:00 do 18:00 będzie udostępniony do zwiedzania. ORP „Piast” brał udział w misji na Zatoce Perskiej oraz w największych ćwiczeniach NATO i Partnerstwa dla Pokoju. Znany jest również z prowadzenia specjalistycznych prac podwodnych.

ORP „Piast” to uniwersalny, duży okręt ratowniczy. Służy w Marynarce Wojennej od 1974 roku, a w latach 1997-98 przeszedł gruntowną modernizację. Jego głównym zadaniem jest udzielanie pomocy załogom zatopionych okrętów podwodnych. To jedna z niewielu podobnych jednostek na Bałtyku, która może prowadzić długotrwałe operacje ratownicze, prace podwodne, badania dna morskiego, a także zadania patrolowe. Okręt może pomagać innym jednostkom na morzu, usuwać uszkodzenia, gasić pożary, ściągać z mielizny, holować oraz odkażać okręty i statki. „Piast” może prowadzić akcje poszukiwania i ewakuacji rozbitków oraz udzielać poszkodowanym natychmiastowej pomocy w ambulatorium okrętowym. Okręt jest wyposażony w przeznaczone do dokładnego pozycjonowania jednostki cztery duże kotwice (na dziobie i rufie) oraz pokład do współpracy ze śmigłowcem. Posiada urządzenia manewrowe, ze sterami strumieniowymi na dziobie i rufie. Na pokładzie dziobowym jest dźwig mogący podnieść z dna morza obiekty o masie do 10 ton. Wyposażony jest także w łodzie hybrydowe, dzwon nurkowy, pojazd podwodny oraz systemy hydrolokacyjne. Okrętem dowodzi kmdr por. Grzegorz Zięba.

Okręt wykonuje także specjalistyczne zadania związane z pracami podwodnymi na rzecz bezpieczeństwa żeglugi, a nawet w celu ochrony historycznego dziedzictwa Bałtyku. W tym roku, w kwietniu, ORP „Piast” podniósł z dna Bałtyku kuter rybacki CHY-8, który zatonął w 2010 roku na wysokości Sarbinowa. Skomplikowana operacja prowadzona była nieprzerwanie przez cztery doby, a w jej trakcie wykorzystano praktycznie wszystkie możliwości okrętu w zakresie prowadzenia prac podwodnych (przeszkoleni nurkowie, wyspecjalizowane sonary i pojazdy podwodne oraz pontony wydobywcze). Dwa miesiące później okręt prowadził prace podwodne na XVIII-wiecznym wraku, z którego wydobyto żeliwne armaty chroniąc przed zapomnieniem dziedzictwo kulturowe w polskich obszarach morskich.



kpt. mar. Piotr Wojtas
3 Flotylla Okrętów w Gdyni

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/20515/