Szanowni Państwo,
W związku z informacją prasową nawiązującą do interpelacji Radnych odnośnie działań podejmowanych przez Prezydenta Miasta Świnoujście w sprawie handlu na ul. Marynarki Wojennej, poniżej podajemy treść złożonych na sesji Rady Miasta w dniu 27.10.2011r. interpelacji i odpowiedzi Prezydenta.
Interpelacja Radnej Ireny Kurszewskiej:
Panie Prezydencie, osoby handlujące na ul. Wojska Polskiego i Marynarki Wojennej zasygnalizowały, iż podobno będą miały wypowiedziane dzierżawy na tzw. wystawki towaru. Moje pytanie: czy to prawda, a jeśli tak to proszę podać kwotę jaką miasto pozyskiwało z tego tytułu w 2010r i czy kwota ta stała się mało istotna dla budżetu, stąd taka decyzja?
Interpelacja Radnej Elżbiety Jabłońskiej:
Wzdłuż ul. Marynarki Wojennej rozciąga się strefa handlu, której efektem jest turystyka handlowa. Sprzedaż towarów odbywa się bezpośrednio ze stoisk i taki rodzaj zakupów bardzo sobie chwalą odwiedzający nas zagraniczni turyści, bowiem wszystkie towary mają zlokalizowane na dość niewielkiej powierzchni i panuje tu atmosfera sprzyjająca zakupom. Handlowcy jednak zwrócili się za moim pośrednictwem z pytaniem, czy miasto posiada kontrolę nad dzierżawionym terenem, bowiem prawdopodobnie istnieją miejsca na tym obszarze, gdzie właściciele przyległych posesji już od dłuższego czasu, wydzierżawią tereny miejskie jako tereny własne?
Czy możliwe, że ktoś wykorzystuje teren miasta dla uzyskania własnych korzyści bez Państwa wiedzy?
W odpowiedzi na interpelację Radnej Ireny Kurszewskiej Prezydent poinformował, że rzeczywiście podjął decyzję o likwidacji wystawek. W związku z tym 14 dzierżawcom wypowiedziano umowy ze skutkiem na koniec tego roku, a 20 umów wygasa z dniem 31 grudnia. Miesięcznie miasto zarabiało na nich 3. 860zł (46.320 zł rocznie), a opłata wynosiła od 30zł do 570zł od jednej wystawki. Jako powód tych działań Prezydent podał chęć estetyzacji tego obszaru miasta. Dziwną wydaje się argumentacja wybiórczej „estetyzacji” na tym terenie i rezygnacji z tej części dochodu do budżetu miasta w 2012r w kontekście zapowiadanego przez Prezydenta trudnego budżetu na przyszły rok.
Radna Jabłońska nie otrzymała odpowiedzi od Prezydenta. Przewodniczący Rady Miasta poinformował, iż odpowiedź zostanie udzielona w terminie 30 dni. Dziwi fakt, iż jest to tak odległy termin.
Złożenie przez Radnych Platformy Obywatelskiej RP powyższych interpelacji wynikało z pytań osób tam pracujących i spowodowały, że Prezydent ujawnił swoje działania w tej sprawie, a nie jak niektórzy próbują sugerować, że Prezydent podjął te działania na skutek pytań Radnych. Jesteśmy za estetyzacją terenów miejskich, ale nie może to być działanie wybiórcze i nieczytelne dla mieszkańców.
Widzimy jeszcze inny aspekt tej sprawy. Przez wiele lat obecny Prezydent prowadził jałowe dyskusje o konieczności uporządkowania wizerunku miasta wzdłuż ul. Wojska Polskiego. Dużo się mówiło, ale nic nie zostało zrobione w tym zakresie.
Teraz po cichu i nagle likwiduje się część miejsc pracy „w ramach estetyzacji” ? Gdyby nie zapytania Radnych to większość mieszkańców nie dowiedziałaby się o likwidacji stoisk. Przypominając historię likwidacji przez Prezydenta targowiska przy ul. 11 Listopada można przypuszczać, że to dopiero początek. Już 2 grudnia 2011r. ma odbyć się przetarg na sprzedaż gruntów położonych przy ul. Bałtyckiej, gdzie zlokalizowane ma być przygraniczne centrum handlowe.
Pozostaje mieć złudną nadzieję, że Prezydent nie przystąpił do „ostatecznego rozwiązania kwestii handlu przygranicznego” w interesie ewentualnego przyszłego inwestora, tyle że kosztem mieszkańców i miasta. Jeżeli jest inaczej, dobrym rozwiązaniem będzie przeznaczenie części pieniędzy pozyskanych ze sprzedaży wspomnianej nieruchomości o cenie wywoławczej 20 000 000 zł na stworzenie nowych miejsc pracy dla mieszkańców naszego miasta.
Z wyrazami szacunku,
Klub Radnych Platformy Obywatelskiej
w Świnoujściu