iswinoujscie.pl • Poniedziałek [08.08.2011, 14:38:28] • Świnoujście

Nauka wcale nie musi być nudna

Nauka wcale nie musi być nudna

fot. Organizator

Uczniowie z Zespołu Szkół Morskich im. E. Kwiatkowskiego w Świnoujściu przez ostatni semestr korzystali z Wirtualnych Laboratoriów Logistyczno Spedycyjnych i Magazynowych. Dzięki ćwiczeniom przygotowanym w oparciu o oprogramowanie biznesowe mogli przekonać się, jak w praktyce wygląda praca w ich wymarzonym zawodzie. Nowoczesne metody kształcenia są bardziej efektywne, zwiększają zainteresowanie młodych ludzi nauką i kładą nacisk na praktyczne wykorzystanie zdobywanej wiedzy – przynajmniej tak wynika z opinii uczniów.

Wirtualne Laboratoria Logistyczno-Spedycyjne i Magazynowe (WLLSiM) powstają w ramach projektu „Wirtualne laboratoria – sukces innowacji”, który jest realizowany przez Wyższą Szkołę Logistyki w Poznaniu od czerwca zeszłego roku. Na tym etapie biorą w nim udział uczniowie z 49 szkół z całej Polski, czyli blisko 3000 osób. Zgodnie z założeniami kontakt z systemami biznesowymi i upraktycznienie zajęć ma zachęcić uczniów szkół ponadgimnazjalnych do ciągłego podnoszenia kwalifikacji, w tym przede wszystkim kontynuowania nauki na studiach. Jest to tym bardziej istotne, że 45% uczniów chce iść do pracy od razu po zdobyciu zawodu, ponieważ uczenie się jest dla nich mało przyjemne.

WLLSiM pozwalają udowodnić, że nauka wcale nie musi być nudna i niepraktyczna. Widać to w wynikach badań ankietowych. Uczniowie, którzy przez ostatni semestr pracowali z WLLSiM wypełnili blisko 20 000 ankiet na temat poszczególnych ćwiczeń w programie iScala. Uzyskane w ten sposób wyniki pokazują, że 68% z nich chce po maturze kontynuować naukę. Wśród preferowanych kierunków studiów zdecydowanie dominuje logistyka (ponad połowa wskazań). Mimo, że dwie trzecie osób z tej grupy zdecyduje się na studia zaoczne i jednocześnie podejmie pracę zawodową i tak można mówić o sukcesie.

Większość ankietowanych jest świadoma tego, że udział w projekcie jest dodatkowym atutem w rozmowach z przyszłym pracodawcą. Absolwent technikum, który zna obsługę iScali jest przygotowany do wykonywania pracy praktycznie bez dodatkowego szkolenia. „Średni koszt szkolenia pracownika w zakresie, w jakim przygotowuje do pracy nauka z WLLSiM, to kilka tysięcy złotych. Zatrudnienie absolwenta wykształconego z wykorzystaniem programów biznesowych używanych na co dzień w firmach logistycznych jest więc sporą oszczędnością. Dlatego tak istotnym jest, żeby uczniowie techników logistycznych mogli korzystać z tych ćwiczeń. W końcu rachunek kosztów jest ważny nie tylko dla małych, ale również dla branżowych gigantów.” – mówi o korzyściach nauki z WLLSiM Robert Pawlak z firmy L-Systems.

Jak wyglądała nauka w ramach laboratorium logistyczno-spedycyjnego i laboratorium magazynowego przed wdrożeniem WLLSiM? Tam, gdzie zajęcia odbywały się w laboratorium komputerowym ćwiczenia rozwiązywano w programie Excel. W pozostałych szkołach uczniowie rozwiązywali zadania przy pomocy kalkulatora i kartki papieru.

Dzięki WLLSiM uczeń sam wprowadza dane do systemu, generuje zamówienia i wystawia faktury. Zajęcia w programie iScala symulują pracę prawdziwej firmy, co wprowadziło w szkołach testujących to narzędzie istotną zmianę jakościową.
Potwierdzają to zresztą opinie uczniów. Z punktu widzenia 67% ankietowanych dzięki WLLSiM zajęcia stały się ciekawsze, a materiał o wiele łatwiej jest przyswoić. Szczególne znaczenie ma w tym miejscu wykonywanie ćwiczeń w iScali, która pozwala na symulację działań prawdziwej firmy. Pomaga to zdecydowanie zwiększyć zainteresowanie zagadnieniami związanymi z logistyką, systemami informatycznymi oraz przedsiębiorczością. Dla niedoinwestowanego szkolnictwa w Polsce rozwiązania takie jak Wirtualne Laboratoria, które można przystosować do nauki na różnych przedmiotach zawodowych, są szansą na coraz lepsze przygotowanie młodzieży do pracy zawodowej.

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/19078/