Prezydent przedstawił informację dotyczącą połączeń komunikacyjnych wysp Uznam i Wolin w Świnoujściu. Oto jej treść :
1. Obecny stan połączenia, czyli funkcjonujących przepraw promowych:
W Świnoujściu funkcjonują dwie przeprawy promowe, jedna w centrum miasta, tzw. przeprawa „Warszów” realizowana promami „Bielik”, oraz druga przeprawa realizowana promami typu „Karsibór”. Stan techniczny promów Karsibór jest zły z uwagi na znaczne wyeksploatowanie układów napędowych. Potwierdzają ten fakt wykonana ekspertyza techniczna oraz wystąpienie pokontrolne Najwyższej Izby Kontroli. Koszt koniecznej modernizacji szacuje się na kwotę 60 mln zł.
Dofinansowanie w kwocie 22 mln zł z rezerwy subwencji ogólnej na utrzymanie rzecznych przepraw promowych zgodnie z Art. 26 ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. z dnia 29 listopada 2003 r. Nr 203, poz. 1966) nie zapewnia w pełni pokrycia nawet podstawowych potrzeb eksploatacyjnych, a niezbędne koszty remontów jednostek promowych są niemożliwe do udźwignięcia przez Miasto. W roku 2011 na remont promów Miasto otrzymało z subwencji ogólnej budżetu państwa kwotę 7 mln zł.
2. Plany dotyczące budowy stałego połączenia.
Zgodnie z porozumieniem z dnia 3 sierpnia 2007 r. pomiędzy Ministrem Transportu, Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad oraz Prezydentem Miasta Świnoujście, zostało opracowane na zlecenie GDDKiA studium techniczno-ekonomiczno- środowiskowe (STEŚ) zwierające studium wykonalności dla budowy stałego połączenia wysp Uznam i Wolin. W czerwcu 2010 uzyskano ostateczną decyzję środowiskową dla preferowanej w w.w. opracowaniach lokalizacji budowy stałego połączenia i technologii tunelowej.
W grudniu 2009 r. GDDKiA opracowała analizę finansową zawierającą koszt jaki musiałaby ponieść strona publiczna przy realizacji budowy stałego połączenia zgodnie ze studium wykonalności, przy nakładach inwestycyjnych planowanych na ok. 900 mln zł (dla jednej nawy tunelu).
Wynik opracowania, w którym wskazano obciążenie budżetu państwa w kwocie 40 – 50 mln zł rocznie spowodował stanowisko GDDKiA, że nie jest możliwe sfinansowanie tej inwestycji w najbliższym czasie. Temat ten może być ponownie rozpatrywany po 2012 r. Jednocześnie GDDKiA wystąpiła do Ministra Infrastruktury o wpisanie budowy stałego połączenia w Świnoujściu do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2010 - 2015. W efekcie zadanie jest na w.w. liście w grupie II.
W lutym 2010 r. Miasto Świnoujście wykonało analizę ekonomiczną, która zwiera dodatkowe warianty finansowania inwestycji w stosunku do analizy opracowanej przez GDDKiA. Uwzględniając stanowisko GDDKiA dotyczące zbyt dużego finansowego obciążenia strony publicznej, w opracowanej analizie uwzględniono warianty zakładające wprowadzenie opłat za przejazd tunelem. Wynikiem analizy jest obciążenie strony publicznej w kwotach od 20 do 29 mln zł rocznie w okresie 30 lat (w zależności od wysokości kosztów finansowych związanych z pozyskaniem kredytu komercyjnego), przy wsparciu finansowym z UE zagwarantowanym w liście indykatywnej, tj. 211 mln zł. Powyższe opracowanie przekazano pismem z dnia 24 lutego br. do GDDKiA oraz Ministerstwa Infrastruktury. Ponadto Miasto Świnoujście bierze pod uwagę dofinansowanie zadania z własnych środków.
Uwzględniając fakt, że obecnie budżet państwa ponosi roczny koszt utrzymania przepraw promowych w kwocie 22 mln zł oraz to, że w studium wykonalności koszt utrzymania tych przepraw wyszacowano na 29 mln zł, można stwierdzić, że kwota na wybudowanie i utrzymanie tunelu (czyli tzw. opłata za dostępność) w okresie 30 lat jest porównywalna z w.w. Jednakże budowa tunelu pozwoli na trwałe osiągnięcie oczekiwanych wielkości przepustowości w ruchu pomiędzy wyspami Uznam i Wolin oraz, co istotniejsze z ekonomicznego punktu widzenia, wyeliminuje konieczność poniesienia w przyszłości ogromnych i niezbędnych kosztów modernizacji przepraw promowych, szacowanych na ok. 450 mln zł.
Przy zagwarantowaniu przez skarb państwa utrzymania dotacji na przeprawę przez Świnę w kwotach określonych powyżej, tj. 22 – 29 mln zł oraz współfinansowaniu przez Miasto Świnoujście i dotacje z Unii Europejskiej, realnym jest wybudowanie tunelu bez dodatkowego obciążenia budżetu państwa ponad obecny koszt finansowania przepraw promowych.
Aby nie zatrzymywać zawansowanej już procedury prac przygotowawczych w czerwcu 2010 r. a następnie ponownie w styczniu 2011 r. Prezydent Miasta Świnoujście wystąpił do Ministra Infrastruktury z wnioskiem o wpisanie na listę indykatywną zadnia pn. „Prace przygotowawcze do budowy stałego połączenia pomiędzy wsypami Uznam i Wolin w Świnoujściu”, które oszacował na kwotę 10 mln zł. Prace te polegałyby na opracowaniu materiałów przetargowych do wyłonienia wykonawcy robót, na które potrzebny jest czas ok. 1,5 roku. Byłby to program funkcjonalno-użytkowy oraz niezbędna aktualizacja studium wykonalności zawierająca ostateczne rozstrzygnięcie co do sposobu finansowania i formuły realizacji przedsięwzięcia. Niestety wniosek ten nie uzyskał akceptacji Ministra Infrastruktury.
Niezbędne są działania i poparcie dotyczące:
- uzyskania gwarancji polskiego rządu dotyczącej ponoszenia opłat za dostępność przez okres 30 lat, w terminach umożliwiających realizację stałego połączenia do 2015 r.;
- dofinansowania w kwocie 10 mln zł prac przygotowawczych do budowy stałego połączenia;
- uzyskania dofinansowania w następnej edycji programów unijnych, ale do tego potrzebne są dobre materiały przygotowawcze, na których opracowanie są potrzebne środki finansowe już teraz;
- uzyskania dofinansowania na remont kolejnych promów typu Karsibór w kwocie ok. 45 mln zł.
Wnioski z dyskusji podczas posiedzenia komisja wypracuje do najbliższego czwartku i wtedy też będą poddane głosowaniu. Wiceminister Radosław Stępień podnosił sprawę braku finansów na inwestycję. Jak mówił, priorytetem jest bowiem teraz budowa w kraju autostrad i dróg szybkiego ruchu.
- Bardzo ważne jest jednak to, że wśród posłów była jednomyślność co do konieczności kontynuowania prac związanych z budową tunelu oraz, ze inwestycja powinna być finansowana z budżetu państwa, ponieważ stałe połączenie odnosi się nie tylko do strategii samego Świnoujścia ale całego kraju – mówi prezydent miasta Janusz Żmurkiewicz.
Zastępca Prezydenta miasta Barbara Michalska dodaje, że posłowie poparli wniosek Prezydenta Żmurkiewicza o zapewnieniu w budżecie państwa na lata 2012-2013 kwoty 10 mln złotych na prace przygotowawcze do budowy stałego połączenia. Chodzi o opracowanie materiałów przygotowawczych niezbędnych do ogłoszenia przetargu na wybór wykonawcy, w tym m.in., analiz finansowych dotyczących sposobu finansowania zmiany studium wykonalności inwestycji zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Infrastruktury oraz Programu Funkcjonalno-Porządowego.
- W opinii wyrażonej przez posłów, członków komisji, te 10 mln złotych powinno być wpisane w budżecie Ministerstwa Infrastruktury lub Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – podkreśla Barbara Michalska. – To dla nas ważna sprawa.