iswinoujscie.pl • Niedziela [13.02.2011, 07:26:16] • Świnoujście

Świnoujście w innowacyjnym projekcie

Świnoujście w innowacyjnym projekcie

fot. Organizator

W styczniu w Wyższej Szkoły Logistyki w Poznaniu odbyło się spotkanie robocze w ramach projektu „Wirtualne laboratoria – sukces innowacji”. Celem szkolenia było przygotowanie 70 nauczycieli ze szkół w całej Polsce do prowadzenia zajęć z wykorzystaniem Wirtualnych Laboratoriów Logistyczno-Spedycyjnych i Magazynowych (WLLSiM). W spotkaniu uczestniczyła także nauczycielka z Zespołu Szkół Morskich im. E. Kwiatkowskiego w Świnoujściu, jednej z 49 szkół testujących w projekcie.

Od stycznia tego roku 35 uczniów ze Świnoujścia uczestniczy w zajęciach z laboratorium logistyczno-spedycyjnego i laboratorium magazynowego, prowadzonych w oparciu o metodę Wirtualnych Laboratoriów. W ramach innowacyjnego narzędzia udostępnianego szkołom przez Internet - WLLSiM, uczniowie pracują z systemem iScala, na co dzień wykorzystywanym w firmach z branży logistycznej. Dzięki temu, nabędą umiejętności praktyczne, które po ukończeniu szkoły pomogą im znaleźć pracę w zawodzie. Podczas styczniowych warsztatów Monika Huńka, nauczycielka z ZSM, poszerzała swoją wiedzę z zakresu obsługi WLLSiM. Dzięki temu uczniowie ze Świnoujścia będą uczestniczyć w innowacyjnych zajęciach na europejskim poziomie!

Świnoujście w innowacyjnym projekcie

fot. Organizator


„Na sali widzę wiele osób, z którymi już od kilku lat współpracujemy nad doskonaleniem edukacji logistycznej w ramach Forum Nauczycielskiego. Tym bardziej cieszy mnie, że tak istotny i innowacyjny projekt jak Wirtualne laboratoria – sukces innowacji będzie wzbogacony o Państwa doświadczenie pedagogiczne.” – stwierdził Kanclerz Wyższej Szkoły Logistyki doc. dr inż. Ireneusz Fechner, otwierając spotkanie. Wielokrotnie podkreślał, że metoda nauczania, jaką są Wirtualne Laboratoria, jest istotną ewolucją w dzisiejszym systemie kształcenia na poziomie nie tylko zawodowym, ale również wyższym. „Lepiej przygotowani absolwenci techników, to również lepsi studenci” - podsumowywał.

Harmonogram szkolenia był dość napięty, a nauczyciele pracowali w czterech mniejszych grupach po 17-18 osób. Pierwszego dnia odbyły się praktyczne szkolenia z zakresu laboratoriów logistyczno-spedycyjnych, drugiego z laboratoriów magazynowych. Całość zakończyła się dyskusją na temat sposobu korzystania z Wirtualnych Laboratoriów Logistyczno-Spedycyjnych i Magazynowych, podczas której nauczyciele przedstawiali sugestie związane z dalszym rozwojem tego narzędzia.

Oprócz wiedzy praktycznej, uczestnicy spotkania mogli poszerzyć też znajomość techniczno-administracyjnych aspektów projektu w ramach szkolenia teoretycznego, które odbyło się ostatniego dnia. Podczas wszystkich szkoleń obecny był pełen skład personelu kluczowego. Mateusz Michalski zapoznał nauczycieli z harmonogramem poszczególnych etapów przedsięwzięcia. Wojciech Zalewski zreferował zasady funkcjonowania internetowego punktu konsultacji i upowszechniania idei Wirtualnych Laboratoriów, a Robert Pawlak (przedstawiciel firmy L-Systems, partnera projektu) wyjaśnił kwestię dostępu do Wirtualnych Laboratoriów Logistyczno-Spedycyjnych i Magazynowych, z których uczniowie i nauczyciele mogą korzystać codziennie w godzinach 6:30 – 18:30.

„Wszyscy uczymy się razem. Państwo jesteście specjalistami od dydaktyki, ale też się uczycie, aby być ekspertami z obsługi systemu i-Scala, co upraktyczni Państwa dydaktykę. My – personel projektu – uczymy się pracować dla Państwa, dostrzegać i rozwiązywać Państwa bieżące problemy w pracy z Wirtualnymi Laboratoriami. Okres testowy jest po to, abyśmy dopracowali system i zakres współpracy tak, aby po tym czasie funkcjonował płynnie” - podsumował znaczenie współpracy ze środowiskiem nauczycielskim w ramach projektu jego koordynator merytoryczny, Bartosz Osmola, podczas prezentowania strategii Wirtualnych Laboratoriów.

O PROJEKCIE:

Wirtualne Laboratoria Logistyczno-Spedycyjne i Magazynowe są innowacyjnym narzędziem kształcenia w ramach laboratoriów zawodowych na kierunku technik logistyk, która wykorzystuje zaawansowane technologie informacyjno-komunikacyjne (TIK). Rdzeniem informatycznym projektu jest oprogramowanie biznesowe ERP (ang. Enterprise Resource Planning) udostępnione nieodpłatnie przez firmę Epicor. Projekt „Wirtualne laboratoria – sukces innowacji”, realizowany jest przez Wyższą Szkołę Logistyki przy współpracy z firmą L-Systems. Uczestniczy w nim 49 szkół w obszaru całego kraju.

Szkoły współużytkują przygotowane środowisko wirtualne, które jest złożone z dostosowanego do potrzeb edukacyjnych oprogramowania zainstalowanego na szkolnych komputerach. W ten sposób mają dostęp do materiałów z baz danych na serwerach zewnętrznych, które pozwalają realizować założenia podstaw programowych. Oprócz tego mogą w nieograniczonym zakresie korzystać z materiałów pomocniczych - podręcznika dla nauczycieli, podręczników dla uczniów, prezentacji Flash uzupełniających zakres treści dydaktycznych oraz szkoleń multimedialnych dla nauczycieli.


Uczniowie uczą się w oparciu o system iScala, wykorzystywany na co dzień przez przedsiębiorstwa we wspomaganiu działalności gospodarczej (np. Scania, Energizer, Elektrolux), co zwiększa praktyczny wymiar laboratoriów zawodowych. Doświadczenie zebrane w ramach tworzenia i uruchamiania tej metody, posłuży w przyszłości do opracowania uniwersalnej, powszechnie dostępnej wersji Wirtualnych Laboratoriów dla innych kierunków zawodowych. Z założenia ma to pozwolić na podniesienie poziomu kształcenia zawodowego oraz obniżenie kosztu dostępu do najnowszych materiałów naukowych.

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/17016/