Maciej Napiórkowski • Sobota [20.01.2007, 11:29:56] • Świnoujście

Autostradą do Ystad

Autostradą do Ystad

fot. Sławomir Ryfczyński

Na autostradę łączącą Świnoujście z resztą kraju i południem Europy szanse mamy niewielkie - przynajmniej w najbliższych latach. Tymczasem autostrada morska do Skandynawii to projekt całkiem realny, możliwy do realizacji w stosunkowo krótkim czasie. Największe szanse na zakwalifikowanie do tego wspólnotowego programu ma połączenie promowe Świnoujście - Ystad. Linia ta ma za sobą już czterdziestoletnią historię i, jak widać bardzo dobrze zapowiadającą się przyszłość.

W styczniu zawiązało się konsorcjum firm, w skład którego weszły Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A., Miasto Ystad, Ystad Hamn Logistic AB, Polska Żegluga Bałtycka i Unity Line Sp. z o.o.. W Ministerstwie Gospodarki konsorcjum złożyło wspólną aplikację w ramach projektu "Autostrady Morskie".

Celem aplikacji jest wpisanie morskiego połączenia promowego Szczecin/Świnoujście - Ystad do unijnego programu "Autostrad Morskich". Pozytywne rozpatrzenie wniosku przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej, a następnie przez Komisję Europejską spowoduje nadanie połączeniu statusu autostrady morskiej. Status taki daje przewagę w dostępie do funduszy unijnych (TEN, Marco Polo, ERDF, INTERREG, Fundusz Spójności) ma także dla obu portów znaczenie marketingowe.

Planowane inwestycje rozwojowe i modernizacyjne w portach Ystad i Świnoujście spełniają wymagania projektu "Autostrady Morskie" W przypadku ZMPSiŚ S.A. planowane są inwestycje związane z przebudową infrastruktury drogowej i kolejowej w portach oraz rozbudowa infrastruktury bazy promów morskich w Świnoujściu (budowa stanowiska nr 1 i modernizacja stanowiska nr 2). Planowany koszt inwestycji wynosi ponad 60 mln EUR. Środki na inwestycje będą pochodziły z funduszy własnych Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. oraz ze środków Unii Europejskiej.

Idea tworzenia autostrad morskich związana jest z koniecznością przeniesienia części ładunków z coraz bardziej zatłoczonych dróg na alternatywne szlaki wodne, a także rozwój transportu intermodalnego. Region Morza Bałtyckiego uznawany jest za jeden z najszybciej rozwijających się obszarów w Europie. Prognozy na najbliższy okres przewidują dalszy, intensywny rozwój wymiany handlowej państw regionu. Szacuje się, że w roku 2010 wielkość wymiany handlowej państw Morza Bałtyckiego osiągnie poziom 1,4 mld ton. Przewiduje się, że w ciągu najbliższych 10 lat wzrost PKB w krajach położonych w basenie Morza Bałtyckiego wyniesie 3-5% rocznie. Masa ładunków przewożona transportem morskim będzie dwukrotnie większa niż obecnie.

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/170/