Oto propozycje 8 projektów dla Świnoujścia do realizacji w latach 2010 – 2014 autorstwa świnoujskiego planisty mgr inż. Rafała Ziółkowskiego.
1. Projekt budowy przez miasto pasażu handlowego i bulwaru wzdłuż ul. Wojska Polskiego, zamiast budowy „największego centrum handlowego Wyspy Uznam (20 tyś. m2 pow. handlowej)” na terenie byłego autodromu przy ul. Wojska Polskiego. W sierpniu 2010 Rada Miasta Świnoujścia przyjęła projekt zgłoszony przez prezydentów Świnoujścia, aby miasto pomogło developerowi wybudować centrum handlowe w Świnoujściu, na 20 tyś. m2 powierzchni handlowej. Nowa Rada może próbować zmienić ten projekt, tak aby za pieniądze miasta wybudować bulwar i pasaż handlowy wzdłuż ulicy Wojska Polskiego. Dzięki temu koszty będą mniejsze, a pasaż handlowy wprowadzi klientów w kierunku ul. Konstytucji (przeciwnie do supermarketu przy granicy).
2. Promenada pieszo-rowerwa wzdłuż ul. Jachtowej, Basenu Północnego i części ul. Wybrzeże Władysława IV. W nowych planach, miasto nie opracowało budowy takiej promenady. Zamiast tego prezydenci zgłosili, a radni uchwalili prawie 100% zabudowę Basenu Północnego apartamentowcami.
3. Budowa obwodnicy promenadowej pieszo-rowerowej, bezpiecznej i atrakcyjnej, położonej częściowo wzdłuż Wybrzeża Władysława IV. W dotychczasowych planach miasto nie zadbało o zabezpieczenie możliwości budowy takiej obwodnicy. Zamiast tego, miasto planuje zwiększenie ruchu samochodowego przy ul. Wybrzeże Władysława IV, tak jakby docelowa budowa stałej przeprawy Uznam-Wolin miała nigdy nie nastąpić.
4. Budowa miejskiego garażu wielostanowiskowego przy przeprawie promowej Warszów, który pozwoli gościom miasta bezpiecznie i wygodnie pozostawić samochody. Zamiast tego, władze miasta wprowadziły nowy podatek dla inwestorów, którzy chcieli budować w Świnoujściu budynki – pod nazwą tzw. opłaty parkingowej.
5. Opracowanie planów atrakcyjnego i turystycznego zagospodarowania terenów nadmorskich Świnoujścia na Wyspie Wolin, Karsibór i Uznam, które obecnie leżą odłogiem i nie dają dochodów miastu. Władze miasta Świnoujścia podwyższają opłaty w przedszkolach i lokalach komunalnych, a nie informują mieszkańców o swoich próbach zapewnienia miastu nowych dochodów.
6. Zapewnienie nowego ujęcia wody dla miasta, nie tylko dla mieszkańców Warszowa, ale też na potrzeby zagospodarowania terenów miasta w pasie nadmorskim na Wyspie Wolin. Zamiast tego miasto ma problemy z zarządzaniem spółką miasta Zakładu Wodociągów i Kanalizacji.
7. Budowa taniej i możliwie jak najszybciej stałej przeprawy poprzez mosty na Wyspę Karsibór i Uznam nad kanałem Piastowskim. Dotychczasowe plany budowy stałej przeprawy tunelowej na Wyspę Wolin, opierały się o założenie, że budżet państwa pokryje koszty tej inwestycji. Obecne zadłużenie kraju karze wątpić w taką możliwość. Czas aby władze miasta bardziej poważnie zajęły się rozwiązaniem tego problemu. To np. tutaj (a nie do budowy supermarketu przy ul. Wojaka Polskiego) władze miasta mogą szukać partnera, który w zamian za atrakcyjne tereny miasta – pokryje część kosztów realizacji inwestycji – tak jak udało się to zrobić władzom gminy Warszawa Centrum przy budowie mostu Świętokrzyskiego.
8. Budowa drogi przez Zalew Szczeciński Świnoujście-Szczecin. W obecnym planie zagospodarowania Województwa Zachodniopomorskiego jest wpisany postulat opracowania studium budowy alternatywnego połączenia drogowego Świnoujścia ze Szczecinem – np. poprzez groblę przez Zalew Szczeciński. Władze Świnoujścia nie były aktywne w promowaniu tej inwestycji i czekają tylko na to co zrobi marszałek i rząd. Czas aby władze miasta dostrzegły w tym projekcie możliwość rozwoju Świnoujścia i same opracowały wstępne plany tego projektu.
To propozycje architekta. Teraz czas na Wasze zdanie!