Polskie LNG S.A. • Wtorek [09.11.2010, 03:25:53] • Świnoujście

Budowa terminalu LNG ubezpieczona na 4,5 mld złotych

Na 4,5 miliarda złotych została ubezpieczona budowa terminalu LNG w Świnoujściu. Wysokość składki wynosi 18,5 mln zł, czyli 0,4% całkowitej sumy ubezpieczenia. Prowadząca inwestycję spółka Polskie LNG podpisała umowę z konsorcjum firm ubezpieczeniowych z PZU SA na czele, 8 listopada br. w Warszawie.

Budowa pierwszego polskiego terminalu LNG to skomplikowane przedsięwzięcie infrastrukturalne. Składa się na nie kilkadziesiąt obiektów, instalacji i budynków. Tak olbrzymia inwestycja, o wartości blisko 3 mld zł, wymaga też szczególnej ochrony ubezpieczeniowej.

– Kluczowe są w tym wypadku dwa elementy. Pierwszy z nich to kwestie związane z ubezpieczeniem ryzyk budowlano-montażowych i transportowych, czyli z samym procesem powstawania poszczególnych elementów terminalu. Druga sprawa to możliwość utraty spodziewanych przychodów – mówi Zbigniew Rapciak, Prezes Zarządu Polskiego LNG S.A. – Inwestycja jest realizowana przez bardzo doświadczonych wykonawców, a wszelkie dotychczasowe działania są prowadzone zgodnie z harmonogramem. Musimy być jednak przygotowani na każdą okoliczność – dodał.

Po przeprowadzeniu - zgodnej z Prawem zamówień publicznych - procedury udzielania zamówienia w trybie negocjacji z ogłoszeniem, Polskie LNG wybrało ofertę konsorcjum utworzonego przez PZU SA, TUiR Warta S.A., STU Ergo Hestia S.A., Generali TU S.A., TUiR Allianz S.A. Suma składek, które zostaną wpłacone w 3 ratach w ciągu 4 lat, wynosi 18 533 000 zł. Polisy opiewające na 4,5 mld zł swoim zakresem obejmują:
• CAR / EAR - ubezpieczenie wszystkich ryzyk budowlano-montażowych,
• ALOP - ubezpieczenie utraty spodziewanych przychodów w związku ze szkodą objętą CAR/EAR ,
• CARGO - ubezpieczenie mienia w transporcie krajowym i międzynarodowym w zakresie wszystkich ryzyk ,
• DSU / MDSU - ubezpieczenie utraty spodziewanych przychodów w związku ze szkodą objętą CARGO.

– Dla ubezpieczyciela taka inwestycja jak terminal LNG to przede wszystkim wyzwanie biznesowe. W Polsce nie było dotąd tego rodzaju przedsięwzięcia, a w całej Europie takich obiektów jest zaledwie kilkanaście. Dlatego konieczne było przygotowanie bardzo zindywidualizowanego modelu, uwzględniającego nie tylko wartość inwestycji, ale również skalę jej skomplikowania. Budowa terminalu to inwestycja na skalę międzynarodową, a wiele czynników ryzyka występuje poza granicami Polski. Jestem niezmiernie zadowolony, że to oferta firm ubezpieczeniowych z PZU SA na czele została uznana za najlepszą – mówi Witold Jaworski, Członek Zarządu PZU SA, przedstawiciel zwycięskiego konsorcjum.

Wśród objętych ubezpieczeniem elementów terminalu znajdują się miedzy innymi: instalacja do rozładunku skroplonego gazu, dwa zbiorniki LNG, instalacja do regazyfikacji. Polisa obejmuje również transport krajowy i międzynarodowy, w tym także poszczególnych specjalistycznych urządzeń.

Podpisanie umowy ubezpieczeniowej to kolejny z ważnych momentów w procesie powstawania terminalu LNG w Świnoujściu. Kilka dni temu spółka Polskie LNG poinformowała o podwyższeniu kapitału i przekazaniu drugiej transzy zaliczki na rzecz konsorcjum wykonawczego. Tym samym sfinansowano już 10 proc. wartości inwestycji.

Justyna Bracha-Rutkowska

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/15893/