iswinoujscie.pl • Piątek [22.10.2010, 05:36:24] • Świnoujście

W Świnoujściu żyłoby się lepiej gdyby…

W Świnoujściu żyłoby się lepiej gdyby…

fot. istockphoto.com

Mimo upływu dwóch kadencji samorządowych i wydania z budżetu miasta ogromnej ilości pieniędzy, świnoujskie władze nie zmieniły w mieście nic, co pomogłoby jego mieszkańcom żyć lepiej. Dlaczego?

Od dawana znamy propozycje inwestycji, które mogłyby rozwiązać główne problemy naszego miasta. Ciekawi jesteśmy więc, dlaczego te pomysły nie zostały zrealizowane przez dotychczasowych radnych i prezydentów (?) Znali oni doskonale rozwiązania, które poprawiłyby funkcjonowanie naszego miasta, a jednak byli przeciwko ich wprowadzeniu w życie. Przedstawiamy siedem głównych i najważniejszych problemów Świnoujścia:

1. Problemy z wodą - Woda w Świnoujściu, szczególnie na Warszowie, jest zdatna do użycia, jednak nie do picia; występuje jej sezonowy brak, co utrudnia rozwój miasta. Rozwiązaniem tego problemu miała być budowa nowego wodociągu dla Świnoujścia z ujęcia wody w Kodrąbku (centrum Wyspy Wolin), co planowano od ponad 10 lat. Zamiast zgadzać się bezkrytycznie na budowę terminalu gazowego LNG w Świnoujściu, władze Świnoujścia, mogły próbować uzależnić swoją zgodę, od budowy nowego wodociągu dla Świnoujścia - do ujęcia wody w Kodrąbku, obok rur z gazem, które budowane będą z terminalu LNG przez Wyspę Wolin. Czy próbowały?

2. Brak stałej przeprawy UZNAM-WOLIN - Zamiast forsować bardzo drogą i mającą nikłe szanse na realizację, koncepcję budowy przeprawy tunelowej Wolin-Uznam, władze miasta nie zainteresowały się zgłaszaną im koncepcją budowy stałej przeprawy mostowej z wyspy Karsibór na wyspę Uznam, nad Kanałem Piastowskim (z rozbudową mostu z wyspy Wolin – na wyspę Karsibór). Taka przeprawa połączyłaby Wyspy Uznam i Karsibór nad Kanałem Piastowskim, w miejscu gdzie jest najkrócej i najtaniej na budowę mostu. Budowa takiej przeprawy byłaby wielokrotnie tańsza. Dlaczego, prezydent Świnoujścia chce budować tunel w najszerszym miejscu i za największe pieniądze ?

3. Brak zagospodarowania dla 60% pasa nadmorskiego Świnoujścia na Wyspie Wolin I 100% pasa miasta nad Zalewem Szczecińskim - Świnoujście ma atrakcyjne tereny nadmorskie i nad Zalewem Szczecińskim, które mogłoby zagospodarować łącząc Świnoujście z Międzyzdrojami (od wschodu) czy z Kamminke w Niemczech (od Zachodu). Tereny te leżą odłogiem, podczas gdy ich sprzedaż mogłaby miastu zapewnić dochody, wystarczające na budowę nie tylko stałej przeprawy. Rozwiązaniem byłaby rewitalizacja ogrodów działkowych i składowisk refulatów, uzbrojenie terenów, opracowanie odpowiednich planów miejscowych, zaplanowanie: uzbrojenia, budowy infrastruktury turystycznej, nowych plaż, placów rekreacyjnych, pomostów, atrakcyjnych dróg pieszo-rowerowych, dróg dojazdowych z parkingami, przygotowania terenów nad wodą do docelowej sprzedaży. Dlaczego tego nie zaczęto ?

4. Dlaczego Świnoujście nie ma planów budowy docelowej promenady przy Wybrzeżu Wł. IV, Basenie Północnym i ul. Jachtowej? Nie ma koncepcji ATRAKCYJNEGO ZAGOSPODAROWANIA PLACU RYBAKA, MIMO, ŻE JEST TO WYJĄTKOWO POŁOŻONY PLAC NAD WODĄ, nie ma planów budowy obwodnicy rowerowej. Zamiast tego, dotychczasowi prezydenci miasta opracowali miejscowy plan zabudowy apartamentami 90% terenu Basenu Północnego, bez zapewnienia dróg pieszo-rowerowych przy nabrzeżach. Drogi te zepchnięto w planach na teren Parku Zdrojowego, a zabudowa apartamentami ma być do samego nabrzeża. Miasto opracowało projekt przebudowy Placu Wolności na wybrukowany plac bez komunikacji samochodowej, która ma omijać ten plac m.in. poprzez ulicę Wybrzeża Władysława IV, co nasili na niej ruch samochodowy i jeszcze bardziej utrudni przebudowę jej w przyszłości na promenadę pieszo - jezdną.

5. Nie ma ani jednego miejskiego garażu wielostanowiskowego w Świnoujściu, przy przeprawie promowej (po stronie centrum) Za nim wybudowana będzie stała przeprawa, można by zostawiać swoje auta blisko promów i korzystać z taksówek. Dlaczego miasto nie wybudowało takiego garażu?


6. Dlaczego władze miasta stworzyły potencjalne zagrożenie bezrobociem dla mieszkańców? - w ramach obecnej aktualizacji lokalnego programu rewitlizacji Świnoujścia 2010 - 2020, (który powinien walczyć z bezrobociem). Prezydent Świnoujścia zaproponował, a Rada Miasta uchwaliła, aby zbudować w Świnoujściu, największe centrum handlowe Wyspy Uznam – hipermarket o powierzchni do 20 000 m2 powierzchni handlowej. Takie pomysły proponowane są zwykle na obrzeżach miast, aby nie spowodować upadku drobnych sklepów i usług, które dają życie śródmiejskiej zabudowy i zapewniają miejsca pracy. W Świnoujściu ten supermarket ma być zbudowany w strefie śródmieścia, przy ul. Wojska Polskiego, na terenie byłego autodromu, za pieniądze miasta, UE i partnerów prywatnych; będzie to mogło zmuszać mieszkańców do zamykania małych sklepów. Czy nasze miasto powinno zajmować się budową supermarketu, gdy niektóre miasta wolały zapłacić duże odszkodowania, aby nie dopuścić do budowy supermarketów w centrum ?

7. Dlaczego nie przeciwdziałano wyludnianiu się miasta? Od 2000r. ubywa mieszkańców, szczególnie młodych, którzy nie znajdują w Świnoujściu pracy, ani warunków sprzyjających do tego, by tu zostali. Wg prognozy GUS, do 2030r. liczba mieszkańców Świnoujścia spadnie o 20%. Władze nie proponowały, ani nie realizowały programów gospodarczych ani społecznych, które mogłyby zmienić tę sytuację, np. poprzez ściąganie nowych firm-pracodawców do miasta czy pomoc w rozwoju miejscowych firm, aby dały radę z zagraniczną konkurencją; miasto nie chce więcej dopłacać do przedszkoli, szkół, basenów i innych zajęć poza lekcyjnych dzieci, mimo, że obniżyłoby to koszty wychowywania dzieci i w ten sposób, wyrównywałoby rodzinom to, że w Świnoujściu jest trudniej o lepsze zarobki niż np. w dużych miastach. Zamiast tego, prezydenci i rada miejska zorganizowały mieszkańcom bałagan prawny w rozliczeniach z mieszkańcami za przedszkola, lokale komunalne, bezprawnie pobierane były tzw. opłaty parkingowe od inwestorów budowlanych.

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/15678/