PAMIĘTAJ:
połowa śmiertelnych ofiar wypadków drogowych mogłaby żyć, gdyby w chwili zderzenia miała zapięte pasy,
pasy powinny przylegać płasko do ciała (skręcony lub uszkodzony pas może nie wytrzymać napięcia podczas zderzenia i łatwo się zerwać)
pas powinien być napięty (jeśli pas nie jest napięty można podczas zderzenia uderzyć głową w kierownicę lub inne elementy samochodu nim pas zadziała)
górna część pasa powinna być umieszczona powyżej żeber (gdy pas będzie przesunięty na wysokości żeber, mogą one ulec złamaniu przebijając jednocześnie serce o płuca)
dolny pas powinien opinać biodra (jeśli dolny pas przylega zbyt wysoko- tylko do brzucha, podczas wypadku może zmiażdżyć narządy wewnętrzne)
CZY WIESZ, ŻE:
nawet doświadczony kierowca nie jest w stanie przewidzieć każdej niebezpiecznej sytuacji!
poduszka powietrzna redukuje ryzyko śmierci o 50% tylko wtedy gdy podczas wypadku działa wspólnie z pasami!
pasażerowie na tylnym siedzeniu są tak samo narażeni na odniesienie ciężkich obrażeń, jak osoby siedzące z przodu!
to nieprawda, że lepiej wypaść z auta podczas wypadku, niż być w nim uwięzionym. Ryzyko odniesienia ciężkich ran jest 25 razy większe gdy wypadniemy z auta, a śmierci aż 6 razy większe. Jedynie 0,5% wypadków drogowych wiąże się z pożarem samochodu
PRZYPOMINAMY:
Zgodnie z obowiązującym taryfikatorem mandatowym:
niekorzystanie z pasów bezpieczeństwa podczas jazdy - 100zł oraz 2 pkt karne
przewożenie dziecka w pojeździe:
▫ poza fotelikiem ochronnym lub innym urządzeniem do przewożenia dzieci – 150zł oraz 3 pkt karne
▫ w foteliku ochronnym, siedzącego tyłem do kierunku jazdy na przednim siedzeniu pojazdu wyposażonego w poduszkę powietrzną dla pasażera - 150zł oraz 3 pkt karne
kierowanie pojazdem przewożącym pasażerów niekorzystających z pasów bezpieczeństwa - 100zł oraz 1 pkt karny