Pragniemy przypomnieć, że to z nadziei i wiary nielicznych mieszkańców naszego miasta zrodziło się dla budowy tunelu w Świnoujściu miejsce na krajowej liście indykatywnej projektów kluczowych. To z potrzeby przekazano miastu pieniądze na studium wykonalności. Tylko i wyłącznie z naszej pracy i wsparcia wielu osób i instytucji może w przyszłości rozpocząć i zakończyć się ta inwestycja.
W przypadku niewiele większej społeczności wyspy Rugia dzięki protektorowi w osobie Kanclerz Niemiec Angeli Merkel oraz wielu innych osób, mieszkańcy i turyści zmierzający na Rugię od trzech lat cieszą się nowym stałym połączeniem kontynentu i wyspy w postaci mostu wyskokoprzęsłowego. Most ten przez dziesiątki lat był tylko marzeniem. Oni dali radę.
----------------------------------------------------------------------
Stanowisko Zarządu w powiecie Świnoujście Platformy Obywatelskiej RP w odniesieniu do wypowiedzi kandydata na Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej Marszałka Bronisława Komorowskiego, na antenie Polskiego Radia Szczecin w dniu 14.06.2010 w sprawie realizacji tunelu łączącego wyspy Wolin i Uznam.
Szanowni Państwo,
Mając na uwadze słowa skierowane przez naszego kandydata na Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej Marszałka Bronisława Komorowskiego, na antenie Polskiego Radia Szczecin w dniu 14.06.2010 do wyborców, a w szczególności mieszkańców Świnoujścia w sprawie rzeczywistego sposobu realizacji tunelu łączącego wyspy Wolin i Uznam stwierdzamy, że Marszałek Bronisław Komorowski poruszył istotę wieloletniej nieudolności kolejnych kadencji władz samorządowych naszego miasta w sprawie budowy stałego połączenia.
Marszałek Bronisław Komorowski wyraził pogląd, że w naszym żywotnym interesie, mieszkańców miasta Świnoujścia jest bezpośrednie zaangażowanie i oparcie się na osobach i jednostkach o nieodwołalnie dużym wpływie na decyzje dotyczące tej inwestycji.
Marszałek składając deklarację poparcia jako protektor, dał wyraz ugruntowanemu w Unii Europejskiej poglądowi, że w naszej sprawie nie wystarczą intencje i pragnienia. Nikt za nas nie wykona tej pracy, tak samo jak samodzielnie nie jesteśmy w stanie sprostać temu wyzwaniu. Budowa stałego połączenia wymaga zaangażowania, ochrony i zabiegania o skuteczność, bo taką właśnie rolę odgrywają protektorzy.
Z naszej strony już doświadczyliśmy takiego wsparcia zarówno od byłego Premiera Jarosława Kaczyńskiego, jak również Premiera Donalda Tuska. Do tego grona dołączyli również liczni parlamentarzyści i europarlamentarzyści.
Idea tunelu już dawno wyszła poza nasze miasto. Jest znana w kraju i poza jego granicami, w Szczecinie, Warszawie i Brukseli.
Pomimo takiego poparcia obawy zdominowały motywację. Prawdę o obecnej sytuacji najrzetelniej oddają fakty.
Od czterech lat, kiedy to osiągnęliśmy realną szansę na budowę stałego połączenia doświadczamy wyłącznie ignorancji i nieudolności władz samorządowych.
Na początek była wielka rozpacz z powodu braku środków finansowych na opracowanie wstępnej dokumentacji. W tym samym czasie wydano miliony na atrakcje i administrację samorządu.
Później było niekontrolowane i nieudolne przygotowanie studium wykonalności, a to właśnie studium wykonalności decyduje o życiu lub śmierci inwestycji. Do dnia dzisiejszego opracowane studium wykonalności, a może raczej niewykonalności zawiera poważne i nieusunięte wady w zakresie braku poprawnych rozwiązań organizacyjnych realizacji inwestycji, zaniżonego szacunku korzyści wynikających z jej realizacji, błędnych rozwiązań konstrukcyjnych oraz rażąco zawyżonych kosztów finansowych.
Brak zaangażowania i wiedzy doprowadził do pozbycia się przez samorząd kontroli nad fazą wstępną na rzecz GDDKiA, co w połączeniu z brakiem elementarnej staranności we współpracy z administracja wojewódzką i rządową sprawiły, że prace przygotowawcze toczą się trzeci rok. W opinii władz samorządowych winę ponosi rząd, który nie chce dać gwarancji. Nie chce, bo nie ma czego gwarantować.
Całość powyżej opisanych działań podsumowała inicjatywa Jaspers z ramienia Unii Europejskiej jednoznacznie negatywnie oceniając stan i sposób przygotowania inwestycji.

