iswinoujscie.pl • Niedziela [21.02.2010, 19:45:40] • Świnoujście

Czy Uzdrowisko może uzdrowić mieszkańców?

Czy Uzdrowisko może uzdrowić mieszkańców?

Prezes Zarządu Uzdrowiska – pan Dariusz Śliwiński.( fot. Sławomir Ryfczyński )

Mieszkamy w znanym kurorcie z dużym zakładem przyrodoleczniczym o rozbudowanej, kompleksowej bazie zabiegowej jaką jest Uzdrowisko Świnoujście S. A., a niestety już od dłuższego czasu - jak skarżą się mieszkańcy – w razie niedomagań, potwierdzonych skierowaniami od lekarzy rodzinnych lub specjalistów mamy problemy ze skorzystaniem z leczenia balneologicznego, które mamy przecież na miejscu.

Świnoujścianie skarżą się przede wszystkim na długie kolejki lub wręcz nawet niemożność zarejestrowania się, szczególnie w trakcie roku, do lekarza w Uzdrowisku i otrzymania ambulatoryjnie wskazanych przez lekarzy prowadzących zabiegów z Narodowego Funduszu Zdrowia, ograniczanie zapisywanych zabiegów, skracanie czasu ich trwania. Aby nie wdawać się w różne spekulacje na temat, trudno tu ukrywać, niezadowalającego stanu rzeczy, postanowiliśmy porozmawiać w tej sprawie z Prezesem Zarządu Uzdrowiska – panem Dariuszem Śliwińskim.

Dlaczego mieszkańcom naszego miasta tak trudno otrzymać w Uzdrowisku zabiegi ambulatoryjne z NFZ?
Długie terminy oczekiwań czy innych ograniczeń wynikają stąd, iż fundusze finansowe całego kontraktu Zachodniopomorskiego Oddziału NFZ okrojono o 50%, a w tym fundusze przeznaczone na samo tylko leczenie uzdrowiskowe w naszym województwie, jako jedynym w Polsce, „obcięto” również o 50%. I dlatego właśnie nie możemy obsłużyć wszystkich pacjentów z naszego miasta. Ponadto kontrakty są nisko opłacane, stąd właśnie musimy ograniczać zabiegi droższe, co nie zawsze jest zgodne z sugestiami znajdującymi się w skierowaniach i oczekiwaniami pacjentów. Zgodnie z tegorocznymi procedurami rozliczany jest każdy zabieg ambulatoryjny, a nie pacjent.

Czy w tym roku pacjenci ze skierowaniami refinansowanymi przez NFZ mogą się jeszcze u Państwa rejestrować?
Tak, rejestracja pacjentów ambulatoryjnych cały czas prowadzona jest w sposób ciągły i systematyczny, choć z powodu konieczności ograniczania liczby zabiegów, o których była wyżej mowa, zarejestrowani pacjenci oczekują na swoją kolej przyjęcia do lekarza zapisującego zabiegi. Dotyczy to kategorii pacjentów w średnim lub podeszłym wieku z chorobami przewlekłymi, których zabiegi nie wyleczą, a tylko poprawią im jakość funkcjonowania w codziennym życiu i pracy. Druga kategoria pacjentów to pacjenci do tak zwanej rehabilitacji wczesnej, a więc osoby z urazami i po urazach, po zabiegach operacyjnych, którym zabiegi zapewniają leczenie bądź wyleczenie. Ta grupa pacjentów przyjmowana jest poza kolejnością i na bieżąco.
Poza tym pragnę poinformować, że mamy odpowiedni program, dzięki któremu za niedługo ruch i obsługę pacjentów będzie można obserwować w wersji elektronicznej na naszej stronie internetowej.

Pacjenci na ogół chwalą uprzejmą obsługę zatrudnionego personelu, ale zgłaszają natomiast różne zastrzeżenia dotyczące warunków samych zabiegów, między innymi czasu ich trwania …
Wszystkie warunki wykonywania zabiegów i czas ich trwania regulują stosowne rozporządzenia Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej, w których jest mowa o odpowiednim wyposażeniu i innych parametrach, jakie muszą spełniać zakłady przyrodolecznicze i domy sanatoryjne. Przepisy te określają również wykształcenie personelu medycznego wykonującego zabiegi.
Uzdrowisko Świnoujście spełnia wszystkie kryteria, które wynikają z powyższych przepisów.

Dotyczy to zarówno wyposażenia, odpowiedniej kubatury sal zabiegowych, rozwiązań technicznych, czasu trwania określonych zabiegów, jak i fachowości oraz struktury zatrudnionego personelu. Aby zapewnić pacjentom ze Świnoujścia i kuracjuszom właściwą opiekę i korzystanie z zabiegów Spółka Uzdrowisko w Świnoujściu powołała Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej, bo tylko taka forma gwarantuje zatrudnienie i wykonywanie zabiegów przez odpowiednio wykwalifikowany personel medyczny. Z przepisów ministerialnych też wynika, że samo skierowanie, z którym przychodzą do nas pacjenci się rejestrować, to nie wszystko. Wymagana jest jeszcze historia choroby oraz przebadanie przez specjalistę balneologa, który decyduje ostatecznie o rodzaju i ilości przepisanych zabiegów.

Cała baza zabiegowa skoncentrowana jest zasadniczo w „Rusałce” i „Bałtyku”, ale pojedyncze zabiegi wykonywane są jeszcze w kilku ośrodkach. Pacjenci ambulatoryjni i kuracjusze skarżą się, że po zaplanowaniu muszą często na ten sam zabieg chodzić do kilku różnych ośrodków, zmieniając przy tym kilkakrotnie osobę prowadzącą.
Staramy się tak rozplanowywać zabiegi, aby pacjenci ambulatoryjni mieli je zawsze w Bałtyku lub Rusałce, natomiast jeśli chodzi o kuracjuszy mają oni do dyspozycji na zabiegi cały dzień, są umieszczeni w kilku domach, stąd tez i muszą się przemieszczać do kilku ośrodków, co zresztą sprzyja spacerom. Pacjenci po zabiegach kardiologicznych, umieszczeni w Trzygłowiu, mają zabiegi w miejscu zakwaterowania lub dochodzą do położonej po drugiej stronie ulicy Rusałki, więc praktycznie całe leczenie mają na miejscu.

Panie Prezesie, na koniec naszej rozmowy proszę krótko scharakteryzować w czym specjalizuje się nasze Uzdrowisko, a także wymienić najważniejsze problemy, z którymi się Państwo zmagacie.
Uzdrowisko jest dużym ośrodkiem medycznym zatrudniającym trzystu pracowników oraz współpracującym ze stu pięćdziesięcioma kooperantami. Wiodące specjalności Uzdrowiska to: reumatologia, wczesna kardiologia i pulmonologia, endokrynologia oraz dermatologia. Jako jedyni w Świnoujściu wykonujemy unikatowe zabiegi krioterapii ciekłym azotem. Problemem jest brak lekarzy ze specjalnością balneologii. Nasza baza zabiegowa jest poddawana ciągłej modernizacji – w tej chwili będziemy oddawali z powrotem do użytku kuracjuszy basen solankowy, który z powodu przeciążenia musiał być poddany konserwacji.
Rocznie (dane z ubiegłego roku) łącznie obsługujemy dwanaście tysięcy pacjentów (kuracjuszy i ambulatoryjnie).
Zaś jeśli chodzi o uwagi, bolączki i problemy naszych klientów - można o nich zawsze porozmawiać z naszym personelem, który jest do wysłuchiwania Państwa zachęcany.

Dziękujemy za rozmowę.

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/12993/