iswinoujscie.pl • Piątek [20.11.2009, 07:39:57] • Świnoujście

Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o kierujących pojazdami

Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o kierujących pojazdami

fot. Sławomir Ryfczyński

17 listopada 2009 r. Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o kierujących pojazdami. Przyjęte założenia przedstawiają w sposób syntetyczny zakres regulacji objęty projektem ustawy o kierujących pojazdami. Zgodnie z założeniami, celem projektowanej ustawy jest:

1. poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, poprzez podniesienie kwalifikacji kierujących pojazdami;
2. wdrożenie do prawodawstwa polskiego postanowień dyrektyw Unii Europejskiej dotyczących praw jazdy oraz kwalifikacji wstępnej i okresowego szkolenia kierowców (dyrektywa 2006/126/WE oraz dyrektywa 2003/59/WE);
3. regulacja spraw dotyczących szkolenia i egzaminowania kierowców oraz kandydatów na kierowców, uprawnień do kierowania pojazdami, a także nadzoru nad kierującymi;
4. minimalizacja negatywnych zjawisk związanych z procesem uzyskiwania uprawnień do kierowania pojazdami.
_______________________________________________
Założenia przewidują, że ustawa o kierujących pojazdami będzie zawierać nowe rozwiązania, w szczególności:
• wprowadzenie nowych kategorii prawa jazdy:
a) AM – uprawniającej do kierowania motorowerami i pojazdami czterokołowymi lekkimi, którą będzie można uzyskać w wieku 14 lat,
b) A2 – uprawniającej do kierowania motocyklem o mocy nie przekraczającej 35 kW i stosunku mocy do masy własnej nie przekraczającej 0,2 kW/kg oraz motocyklem trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15 kW, którą będzie można uzyskać w wieku 18 lat,
• zmianę wieku, w którym można uzyskać poszczególne kategorie prawa jazdy:
a) z obecnych 18 lat dla prawa jazdy kategorii A na 24 lata,
b) z obecnych 18 lat dla prawa jazdy kategorii C na 21 lat,
c) z obecnych 21 lat dla prawa jazdy kategorii D na 24 lata,
d) odrębne uregulowanie wieku do uzyskania prawa jazdy kategorii C i D dla osób, które chcą podjąć pracę w zawodzie kierowcy i ukończyły kwalifikację wstępną lub wstępną przyspieszoną;
• uregulowanie kwestii kierowania pojazdami czterokołowymi typu „quad” poprzez przypisanie tych pojazdów do określonych istniejących kategorii prawa jazdy (AM – czterokołowiec lekki, B1 – czterokołowiec);
• wprowadzenie nowego, zgodnego z dyrektywą wzoru prawa jazdy;
• wprowadzenie obowiązkowej wymiany wszystkich wydanych praw jazdy na nowy zgodny z dyrektywą wzór tego dokumentu;
• wprowadzenie administracyjnego terminu ważności wydawanych praw jazdy (AM, A1, A2, A, B1, B, B+E lub T wydawane będzie na okres 15 lat, C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D lub D+E wydawane będzie na okres 5 lat);
• wprowadzenie ustawą o kierujących pojazdami i zmianą ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym możliwości odbycia przez kierowców kwalifikacji wstępnej przyspieszonej;
• wprowadzenie nowych zasad w systemie uzyskiwania uprawnień przez kierujących pojazdami:
a) wprowadzenie obowiązkowych badań psychologicznych dla kandydatów na kierowców kategorii C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D lub D+E prawa jazdy,
b) wprowadzenie zakazu odbywania szkolenia i przystępowania do egzaminu na prawo jazdy przez osoby, wobec których został orzeczony zakaz kierowania pojazdami,
c) rozszerzenie i doprecyzowanie dotychczasowych zasad nadzoru nad ośrodkami szkolenia kierowców, wojewódzkimi ośrodkami ruchu drogowego, instruktorami i egzaminatorami;
• wprowadzenie nowych zasad nadzoru nad osobami kierującymi pojazdami, w szczególności:
a) przepisy dyrektywy 2006/126/WE dają możliwość wprowadzenia środków specjalnych w stosunku do początkujących kierowców. Dyrektywa umożliwia zastosowanie wobec kierowców, którzy po raz pierwszy uzyskali prawo jazdy, działań dyscyplinujących w trosce o bezpieczeństwo ruchu drogowego. W projekcie ustawy proponuje się dla kierowców, którzy po raz pierwszy uzyskali prawo jazdy kat. B, wprowadzenie 2-letniego okresu próbnego oraz określenie szczegółowych zasad postępowania z kierowcami popełniającymi wykroczenia lub przestępstwa drogowe,
b) nałożenie obowiązku kierowania na kursy reedukacyjne w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego osób, które uzyskały 24 punkty karne za wykroczenia w ruchu drogowym,
c) obligatoryjne cofnięcie uprawnień do kierowania pojazdami osobom, które w okresie 5 lat ponownie przekroczą 24 punkty karne za wykroczenia w ruchu drogowym;
• mechanizmy antykorupcyjne:
a) wprowadzenie obowiązku zatrudnienia egzaminatora na pełnym etacie w wojewódzkim ośrodku ruchu drogowego, tak aby ośrodek był dla niego zasadniczym miejscem pracy, z którym egzaminator będzie się identyfikował jako funkcjonariusz publiczny wykonujący szczególne zadania bezpośrednio wpływające na bezpieczeństwo ruchu drogowego,
b) wprowadzenie zakazu przeprowadzania egzaminu przez egzaminatora, który jest w jakimkolwiek związku prawnym z osobą egzaminowaną,
c) zakaz podejmowania przez egzaminatora zajęć zarobkowych bez zgody dyrektora wojewódzkiego ośrodka ruchu drogowego;
• wprowadzenie nowych wymagań związanych z koniecznością ukończenia szkolenia specjalistycznego dla osób kierujących pojazdami uprzywilejowanymi oraz przewożącymi wartości pieniężne.


Na podstawie informacji z dnia 17 listopada 2009 r. podanej przez Centrum Informacyjne Rządu opracował:
mgr Krzysztof Jacyszyn

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/11888/