iswinoujscie.pl • Poniedziałek [28.09.2009, 18:02:06] • Polska

CETC-ROUTE65 – międzyregionalna sztafeta

CETC-ROUTE65 – międzyregionalna sztafeta

W Świnoujściu i Szczecinie sztafeta będzie miała swoje przystanki 29 września we wtorek. Program jest następujący: - godz. 10:00, Bulwar Władysława IV w Świnoujściu: uroczyste przekazanie pałeczki przez Tomasa Lantza i podpisanie deklaracji przez Prezydenta Miasta Świnoujście - 10:30 wypływa wodolot ze Świnoujścia z Prezydentem Miasta Świnoujście na pokładzie - 11:30, Wały Chrobrego w Szczecinie - pokład wodolotu Bosman Express; przekazanie pałeczki i podpisanie deklaracji przez Prezydenta Miasta Szczecina - 12:00 Junaki, z pałeczką - deklaracją, wyjeżdżają do Gorzowa Wielkopolskiego( fot. internet )

Szybki dojazd do pracy, łatwe i bezpieczne podróżowanie, rozwój centrów logistycznych, ekologiczny transport rzeczny po Odrze – to nie marzenia, ale realne możliwości, które daje Inicjatywa Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego CETC-ROUTE65. Korytarz ma szansę stać się osią rozwoju dla zachodniej części Polski. CETC-ROUTE65 łączy Bałtyk z Adriatykiem.

Docelowo po jego trasie będzie można sprawnie się poruszać środkami transportu drogowego, kolejowego, wodnego oraz lotniczego

Trasa CETC-ROUTE65 ma około 1600 km długości i przebiega od Szwecji, poprzez Polskę (województwa zachodniopomorskie, lubuskie i dolnośląskie), Słowację, Czechy, Węgry, aż po Chorwację. W skład polskiej części Korytarza wchodzi powstająca droga ekspresowa S-3 (stanowiąca część europejskiej trasy E65), linie kolejowe, porty Szczecin – Świnoujście oraz rzeka Odra.

CETC-ROUTE65 – międzyregionalna sztafeta

fot. internet

Jednym z elementów projektu jest kompleksowa modernizacja linii kolejowych, tak, by pociągi mogły się po nich poruszać z prędkością do 120km/h dla pociągów towarowych i do 200km/h dla pasażerskich.

Na terenie naszego kraju najważniejszym przedsięwzięciem jest budowa polskiego odcinka drogi S-3, który ma zostać ukończony do 2013 roku.

Ideę korytarza CETC-ROUTE65 ma promować nietypowa sztafeta, która na przełomie września i października, przemierzy zachodnie regiony Polski. Nietypowa będzie też pałeczka – to deklaracja poparcia dla korytarza CETC-ROUTE65, podpisywana przez kolejnych przedstawicieli władz miast, znajdujących się na jego szlaku. Odcinek ze Świnoujścia do Szczecina zostanie pokonany wodolotem, do Gorzowa Wielkopolskiego dojadą motocykle junaki, w Zielonej Górze zostanie użyty pojazd hybrydowy, a z Nowej Soli do Głogowa popłyną smocze łodzie. Trasa sztafety będzie przebiegać przez Świnoujście, Szczecin, Gorzów Wielkopolski, Zieloną Górę, Nową Sól, Głogów i Wrocław, a zakończy się na granicy polsko-czeskiej w miejscowości Lubawka.

Do akcji będą mogli też się przyłączyć mieszkańcy poszczególnych regionów. Ich udziałem będzie pozostawianie odcisków swoich stóp lub butów na płótnie nawiniętym na wielką szpulę.

ww6.tvp.pl/6512,20090917930940.strona
----------------------------------------------------------------------

CETC-ROUTE65 – międzyregionalna sztafeta

fot. Sławomir Ryfczyński

----------------------------------------------------------------------
Samolot Cessna, pojazd elektryczny i hybrydowy samochód wezmą udział 30 września w międzyregionalnej sztafecie promującej Środkowoeuropejski Korytarz Transportowy CETC-ROUTE65. Przekazywaną pałeczką będzie deklaracja poparcia dla Korytarza.

Sztafeta CETC
Droga pokonywana będzie różnymi środkami transportu, tak aby podkreślić potencjał i szerokie możliwości transportowe Korytarza. CETC ma około 1600 km długości i docelowo połączy Bałtyk z Adriatykiem. – Po jego trasie będzie można sprawnie się przemieszczać środkami transportu drogowego, kolejowego, wodnego oraz lotniczego – wyjaśnia Marta Ciesielska z Sekretariatu Technicznego CETC w Szczecinie. Sztafeta w Zielonej Górze będzie bardzo urozmaicona. Trasę z lotniska w Babimoście do lotniska w Przylepie pokona bowiem samolot Cessna, w Zielonej Górze wykorzystany zostanie samochód napędzany energią elektryczną, a do Nowej Soli pojedzie hybrydowa Toyota.

Pałeczka wzniesie się w powietrze
Odcinek sztafety CETC z lotniska w Babimoście do lotniska w Przylepie będzie wyjątkowy, gdyż jako jedyny na całej trasie pokonany zostanie drogą lotniczą. Cessnę 152 poprowadzi doświadczony pilot i instruktor z Aeroklubu Ziemi Lubuskiej – Paweł Hołyś. Loty Cessną są w Zielonej Górze wyjątkowo popularne. Najczęstsze kursy, poza szkoleniowymi, to biznesowe do Warszawy i Szczecina oraz turystyczne, z których chętnie korzystają niemieccy turyści. – Podróżując Cessną można zaoszczędzić dużo czasu. Lot z Zielonej Góry do Warszawy trwa 2 godziny, a do Szczecina około 50 minut – opowiada Paweł Hołyś. 40 kilometrów, między lotniskami Babimost i Przylep, samolot pokona w 12 minut.

Duma Koła Naukowego PESUZ Uniwersytetu Zielonogórskiego
Kolejne etapy międzyregionalnej sztafety CETC pokonywane będą drogami lądowymi przy użyciu zaawansowanych technologicznie pojazdów. Będzie to m. in. elektryczny samochód skonstruowany rok temu przez studentów Uniwersytetu Zielonogórskiego. – Pojazd ten, oparty na bryle Volkswagena Jetta, zasilany wyłącznie energią elektryczną może przejechać 170 km przy średniej prędkości 50 km/h – wyjaśnia Bartosz Kubik, jeden z konstruktorów auta, obecnie doktorant na Wydziale Elektrotechniki, Informatyki i Telekomunikacji Uniwersytetu Zielonogórskiego.
Samochód nie emituje gazów cieplarnianych i dwutlenku węgla do atmosfery. – Po tym jak usłyszeliśmy zarzuty, że pośrednio zanieczyszczamy środowisko, ładując auto z sieci energetycznej, zbudowaliśmy też energometr – opowiada Bartosz Kubik. – To specjalna stacja do ładowania pojazdów elektrycznych, zasilana z ogniw fotowoltaicznych, czyli energią słoneczną – tłumaczy Kubik. Dzięki takiemu rozwiązaniu poruszanie się tym pojazdem stało się całkowicie ekologicznie. Warto dodać, że samochód jest w trakcie rejestracji i być może właśnie 30 września, uczestnicząc w sztafecie CETC, wyjedzie w swoją pierwszą dłuższą trasę z Zielonej Góry do Nowej Soli.

Japoński przodownik
Nieco inne rozwiązanie na rynku motoryzacyjnym, ale również przyjazne dla środowiska, zaproponowali 11 lat temu projektanci i konstruktorzy Toyoty, tworząc pierwszy model samochodu hybrydowego Prius (w wolnym tłumaczeniu z łaciny, prius to przodownik). – Specyfika tego pojazdu polega na połączeniu silnika elektrycznego ze spalinowym, dzięki czemu jazda nim jest ekologiczna i dynamiczna jednocześnie – wyjaśnia Tomasz Zawadzki, przedstawiciel Toyota Motor Poland. Właśnie jeden z takich samochodów weźmie udział w sztafecie CETC na odcinku Zielona Góra-Nowa Sól.

www.mmzielonagora.pl/artykul/transportowe-trio-na-trasie-sztafety-cetc-route65-38284.html
----------------------------------------------------------------------

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/11242/