Rzecznik Prezydenta Miasta • Czwartek [09.07.2009, 18:53:29] • Świnoujście

Kampania "Czyste Plaże" w Świnoujściu

Kampania

fot. Wojtek Basałygo

Świnoujście po raz kolejny przystąpiło do projektu realizowanego w ramach kampanii "Czyste Plaże"

W tym sezonie nieformalną Koalicję Czystych Plaż tworzą, oprócz Świnoujścia, samorządy: Gdyni, Jastarni, Władysławowa, Krokowej, Ustki, Rewala, Dziwnowa, Międzyzdrojów . Przyłączyły się do niej także Słowiński Park Narodowy, Woliński Park Narodowy i Nadmorski Park Krajobrazowy.

Najważniejsze cele kampanii to wyrabianie nawyku segregacji odpadów, promocja recyklingu puszek aluminiowych i innych surowców wtórnych, a także poprawa czystości plaż wybrzeża Bałtyku.

Kampanię "Czyste Plaże" organizuje fundacja Recal, która powstała w 1995 roku, a jej twórcą był producent puszek aluminiowych, firma Continental Can Polska (aktualnie Ball Packaging Europe Radomsko) oraz światowe koncerny aluminiowe.


W tym roku, w planach fundacji, jest przeprowadzenie co najmniej 180 warsztatów dla wypoczywających nad morzem kolonistów i obozowiczów. Przewidywana liczba ich uczestników wynosi około 8-10 tys. dzieci i młodzieży. Podczas warsztatów będą przedstawiane zasady selektywnej zbiórki odpadów, a uzupełnieniem zajęć będzie zbiórka pustych puszek po napojach na nadmorskich plażach. Zebrane odpady trafią do punktów skupu.

Fundacja Recal przygotowała już 3 tys. plakatów i 15 tys. kartek pocztowych promujących kampanię, które trafią m.in. na kempingi, do sklepów i barów oraz na słupy ogłoszeniowe we wszystkich gminach uczestniczących w akcji. Rozdane będzie także 20 tys. specjalnych worków na puszki i magnesów służących do odróżniania przedmiotów stalowych od aluminiowych. Kartki pocztowe zawierają dodatkowo dokładne adresy punktów skupu surowców wtórnych leżących w pasie wybrzeża Bałtyku.

Kampanie fundacji Recal realizowane są w tym roku w pięciu atrakcyjnych turystycznie regionach. Oprócz wybrzeża Bałtyku są to: Mazury (Kampania "Czyste Mazury"), Beskidy (Kampania "Czyste Góry"), Bieszczady (Kampania "Czyste Bieszczady") oraz Sudety (Kampania "Czyste Sudety"). Kampanie te są współfinansowane w ponad 50% ze środków Unii Europejskiej oraz w ponad 30% ze środków Funduszu Inicjatyw Obywatelskich.

Zebrany podczas Kampanii surowiec trafi do punktów skupu, a następnie do ponownego przetworzenia. W ten sposób zostanie oszczędzone miejsce na składowiskach odpadów, a tym samym oszczędzone będą pieniądze przeznaczane na budowę i eksploatację tychże składowisk. Jedna tona puszek po napojach zawrócona z drogi na składowisko odpadów to oszczędność 100-150 zł kosztów składowania.

W ubiegłym roku ,tylko same dzieci biorące udział w akcji ,zebrały ponad 50 tys. puszek, prawie tonę aluminium, a do punktów skupu współpracujących z organizatorami akcji trafiło 360 ton cennego metalu .

Źródło: https://iswinoujscie.pl/artykuly/10246/