Poza tradycyjnym podziałem jednej nieruchomości na kilka mniejszych działek dopuszczalne jest także przeprowadzenie scalenie kilku nieruchomości i ponowny ich podział. Czynności takie mogą być przeprowadzone przez gminę. Najczęściej dokonywane są one, gdy szereg działek nie nadaje się pod zabudowę ze względu na swoją małą powierzchnię i konieczne jest ponowne ich ukształtowanie. Przeprowadzanie scaleń i podziałów nieruchomości przez gminę jest więc elementem gospodarki nieruchomościami danej jednostki samorządu terytorialnego. Prawidłowe jej wykonywanie może być zachętą dla inwestorów i sprzyjać rozwojowi danej gminy.
To jest tylko część artykułu, zobacz pełną treść w Tygodniku Prawa Administracyjnego.
Źródło: GP
Artykuł z dnia: 2009-06-03
A co z wnioskiem o ujawnienie podziału geodezyjnego ponad 1, 5 ha gruntu na Krzywej złożonym w" naszym" sądzie ze 3 miesiące temu ? Cos nie słychać co dalej sie dzieje ?
Uczestnicy postępowania O przystąpieniu do scalenia i podziału nieruchomości decyduje rada gminy w drodze uchwały. Uchwała ta powinna określać granice zewnętrzne gruntów objętych scaleniem i podziałem. Po podjęciu takiej uchwały wójt, burmistrz albo prezydent miasta ma obowiązek złożenia we właściwym sądzie wniosku o ujawnienie w księdze wieczystej faktu przystąpienia do scalenia i podziału nieruchomości. Jeżeli dana nieruchomość nie ma założonej księgi wieczystej, to wójt, burmistrz, prezydent miasta powinien złożyć do istniejącego zbioru dokumentów odpisu uchwały o przystąpieniu do scalenia i podziału. Wszyscy właściciele, użytkownicy wieczyści oraz samoistni posiadacze nieruchomości objętych scaleniem i podziałem są uczestnikami postępowania administracyjnego. Z tego względu wójt, burmistrz albo prezydent miasta ma obowiązek powiadomienia ich o wszczęciu postępowania, chyba że mimo dołożenia należytej staranności nie jest w stanie ustalić adresu tych osób. Wszyscy uczestnicy postępowania o podział i scalenie nieruchomości (właściciele i użytkownicy wieczyści) w jego toku mogą wybrać ze swojego grona radę uczestników scalenia. W radzie tej może zasiadać maksymalnie dziesięć osób. Wyboru członków rady dokonuje się zwykłą większością głosów spośród kandydatów zgłoszonych na zebraniu w głosowaniu niejawnym przy udziale co najmniej połowy uczestników postępowania w sprawie scalenia i podziału nieruchomości. Każdy uczestnik postępowania ma prawo zgłosić jednego kandydata. Osoby, które otrzymały najwięcej głosów, wchodzą w skład rady. Spory dotyczące głosowania rozstrzyga wójt. Rada ma prawo do wydawania opinii, m.in. o projekcie uchwały rady gminy o scaleniu i podziale nieruchomości. Są one zamieszczane w protokole posiedzeń rady i przekazywane wójtowi. W przypadku braku jednomyślności przy opiniowaniu spory między członkami rady są rozstrzygane zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego rady.
ORZECZENIE SCALENIE I PODZIAŁ NA WNIOSEK OSÓB UPRAWNIONYCH Przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami nie przewidują możliwości zmiany przez radę gminy z urzędu uchwały o przystąpieniu do scalenia i podziału, w części dotyczącej granic zewnętrznych obszaru scaleniowo-podziałowego, poprzez zamieszczenie jej (zmiany) w uchwale o scaleniu i podziale, w sytuacji gdy postępowanie o scalanie i podział nie toczy się z urzędu, lecz na wniosek osób uprawnionych. Z taką inicjatywą mogliby wystąpić jedynie wnioskodawcy scalenia i podziału, poprzez zmianę treści wniosku o scalenie i podział lub poprzez złożenie wniosku o zmianę uchwały o przystąpieniu do scalania i podziału
Przez sześć miesięcy od dnia złożenia wniosku o podział i scalenie nieruchomości wójt, burmistrz albo prezydent miasta ma obowiązek przeprowadzenia analizy okoliczności uzasadniających dokonanie scalenia i podziału nieruchomości. Podczas tej analizy powinien on sprawdzić: przeznaczenie i warunki zagospodarowania terenu, ustalone w planie miejscowym, dotychczasową strukturę przestrzenną nieruchomości, stan istniejącej infrastruktury technicznej i potrzeby jej rozbudowy, możliwości sfinansowania przez gminę wydatków związanych z budową lub rozbudową urządzeń infrastruktury technicznej oraz inne koszty związane z przeprowadzeniem scalenia i podziału nieruchomości, a także zgodność dokumentów określających stan prawny nieruchomości z danymi z katastru nieruchomości. Na podstawie wyników analizy, o której mowa, wójt przedstawia radzie gminy projekt uchwały o przystąpieniu do scalenia i podziału nieruchomości albo odmawia przedstawienia takiego projektu. Do projektu powinien być dołączony wypis i wyrys z katastru nieruchomości sporządzony dla gruntów przeznaczonych do scalenia i podziału, z zaznaczonymi granicami zewnętrznymi tych działek oraz wypis i wyrys z planu miejscowego.
To wójt, burmistrz albo prezydent przygotowuje projekt scalenia i podziału nieruchomości. Ostateczną decyzję w tym zakresie podejmuje jednak rada gminy w drodze uchwały. Na jej podstawie właściciele otrzymują nowe działki powstałe po scaleniu i podziale. Właściciele mogą zostać także zobowiązani do zapłaty opłaty adiacenckiej sięgającej nawet 50 proc. wzrostu wartości działki. Powierzchnię każdej nieruchomości objętej scaleniem i podziałem pomniejsza się o powierzchnię niezbędną do wydzielenia działek pod nowe drogi lub pod poszerzenie dróg istniejących. Poza tradycyjnym podziałem jednej nieruchomości na kilka mniejszych działek dopuszczalne jest także przeprowadzenie scalenie kilku nieruchomości i ponowny ich podział. Czynności takie mogą być przeprowadzone przez gminę. Najczęściej dokonywane są one, gdy szereg działek nie nadaje się pod zabudowę ze względu na swoją małą powierzchnię i konieczne jest ponowne ich ukształtowanie. Przeprowadzanie scaleń i podziałów nieruchomości przez gminę jest więc elementem gospodarki nieruchomościami danej jednostki samorządu terytorialnego. Prawidłowe jej wykonywanie może być zachętą dla inwestorów i sprzyjać rozwojowi danej gminy. Dopuszczalność procedury Szczegółowe warunki scalenia i podziału nieruchomości zawsze powinny być określone w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Z tego względu scalenia i podziału nieruchomości można dokonać, jeżeli są one położone w granicach obszarów określonych w planie miejscowym. Przeprowadzenie tych czynności dopuszczalne jest także wówczas, gdy o scalenie i podział wystąpią właściciele lub użytkownicy wieczyści, którzy posiadają ponad 50 proc. powierzchni gruntów objętych scaleniem i podziałem. W takim przypadku procedurze scalenia i podziału mogą być poddane także nieruchomości, które znajdują się na terenach nieobjętych miejscowymi planami. Do swojego wniosku właściciele, o których mowa, powinni dołączyć odpisy ksiąg wieczystych lub, w przypadku ich braku, inne dokumenty potwierdzające prawa do nieruchomości oraz wypisy i wyrysy z katastru nieruchomości. Jeżeli jakieś nieruchomości są zabudowane, a jednocześnie nie są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, to do włączenia ich w plan scalenia i podziału potrzebna jest zgoda właścicieli lub użytkowników wieczystych tych nieruchomości. Bez ich zgody scalenie i podział nie są dopuszczalne nawet wówczas, gdy pozostali właściciele posiadają ponad 50 proc. powierzchni gruntów objętych scaleniem i podziałem. Jeżeli postępowanie o scalenie i podział nieruchomości zostanie przeprowadzone na wniosek właścicieli lub użytkowników wieczystych nieruchomości, to ponoszą oni koszty tego postępowania proporcjonalnie do wielkości swoich gruntów.
W Świnoujściu jest wszystko od tyłu najpierw spisują akty notarialne, póżniej zapisuja w księgach wieczystych, a póżniej w ewidencji gruntów, a póżniej chcą wprowadzić do planu przestrzennego to co zapisali w akcie notarialnym nie zgodnie z ustawą, to powoduje, że taki akt notarialny jest nieważny z mocy prawa, czyli składają fałszywe oświadczenia woli a to jest przestępstwo.