POGODA

Reklama


Wydarzenia

Stanisław Możejko • Niedziela [10.05.2009, 07:11:53] • Świnoujście

Jak Janusz Żmurkiewicz tunel zaprzepaszczał cz.11

Jak Janusz Żmurkiewicz tunel zaprzepaszczał cz.11

Bryce Kroll(fot. istockphoto.com )

W sejmowej dyskusji o specustawie dotyczącej budowy terminalu LNG w dniach 22 i 24 kwietnia, podjęto również próbę wpisania budowy tunelu pod Świną do tej ustawy. Oto skrót najistotniejszych wypowiedzi na ten temat:

Poseł Sławomir Nitras:
(...) Przypomnę też, że ten tunel jest wpisany i że my dzisiaj staramy się realizować to, co obiecał kiedyś na statku pan premier Kaczyński – że zbuduje tunel, tylko pieniędzy dla niego nie znalazł. I dzisiaj rząd cały czas podtrzymuje intencję budowy tunelu, tylko on kosztuje 1,5 mld zł i problem polega na tym, że nie ma w tej chwili skąd 1,5 mld zł wziąć. Budżet państwa przewiduje 0,5 mld i szuka pieniędzy na realizację całego tunelu. (...) jako ogromny zwolennik tego tunelu chciałbym, żebyśmy mieli świadomość, że trzeba zachować pewien umiar w tych swoich oczekiwaniach.

Poseł Stanisław Wziątek:
(...) nie ma stałego połączenia ze Świnoujściem. Miasto Świnoujście jest jedynym miastem w Polsce, które nie ma stałego połączenia z lądem. To jest zupełnie niezrozumiała sytuacja, że do Świnoujścia się płynie. Świnoujście ma swobodny dostęp do strony do strony niemieckiej, ale my, Polacy, do Świnoujścia dostajemy się z wielkimi utrudnieniami (...).

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa Zdzisław Gawlik:
(...) ta inwestycja również będzie realizowana w zakresie już przyjętym (...).

Marszałek:
(...) wiem, że rzeczywiście jest przewidziany tunel (...). W 3 poprawce do art. 38 wnioskodawcy proponują, aby dodać punkt 3 stanowiący, że inwestycjami towarzyszącymi inwestycjom w zakresie terminalu są także inwestycje realizowane przez Generalna Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w zakresie połączenia wysp Uznam i Wolin. Komisja wnosi o odrzucenie tej poprawki (...)

Poseł Joachim Brudziński:
(...) Rząd Jarosława Kaczyńskiego wpisał również w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, zabezpieczył pieniądze na stałe połączenie Świnoujścia. Po 60 latach jest realna szansa, żeby Świnoujście trwale połączyć z Polską. (...) Panie premierze, ma pan szansę przejść do historii jako ten, który na trwałe połączył wyspę Uznam z Polską (...)

Poseł Sławomir Nitras:
(...) Ta ustawa nie może regulować kwestii tunelu, bo nie jest on bezpośrednio związany z realizacją gazoportu. Proszę się nie gniewać, ale gazu nie wozi się samochodami tunelami. (...) problem polega na tym, że państwo zabezpieczyliście na niego 0,5 mld zł, a studia wykonalności, które zlecił rząd pana premiera Donalda Tuska, pokazały, że będzie on kosztował co najmniej 1,5 mld. I dzisiaj pan minister Grabarczyk ma problem, bo zapowiedział i musi to jakoś zrealizować. Naprawdę, staramy się to jakoś zrobić, ale łatwiej jest powiedzieć, a trudniej znaleźć pieniądze. Jesteśmy na tym etapie, że mam nadzieję, iż przy pomocy państwa uda nam się znaleźć środki na ten tunel, bo taka wola jest.

Marszałek:
W głosowaniu wzięło udział 415 posłów. Za oddano 189 głosów, przeciw 225, 1 osoba wstrzymała się od głosu. Stwierdzam, że Sejm poprawkę odrzucił (...).

Przytoczone fragmenty poselskiej dyskusji dowodzą, że historia tej inwestycji powstaje na bieżąco, w trakcie pisania odcinków tej publikacji. Największe kontrowersje budzi koszt budowy tunelu, oceniany na 1,5 mld złotych. Jednak należy wziąć pod uwagę, że kwota pochodzi ze studium niekompetentnej firmy DAMART. W czwartym odcinku wykazałem, że podane przez tą firmę koszty są z sufitu wzięte.

Na cenę wpływa przemożnie wybór droższej technologii drążonej i trudniejsza lokalizacja.
Od czego jeszcze zależy cena? W znacznym stopniu od bieżącej koniunktury na rynku budowlanym. Przykładowo: koszt kilometra autostrady osiągnął apogeum na początku ubiegłego roku, zwiększając się dwukrotnie w stosunku do okresu sprzed trzech lat.

Podobnie jest z tunelem. Jego koszt zależny będzie także od terminu ogłoszenia przetargu. Najlepszy czas mamy obecnie. Kryzys gospodarczy spowodował znaczną obniżkę cen materiałów i usług budowlanych. Gdyby ogłoszono teraz przetarg, biorąc pod uwagę sensowną technologię i lokalizację, koszt tunelu byłby znacznie niższy od 1 miliarda złotych. Jednak do ogłoszenia takiego przetargu, ze względu na niską jakość opracowania DAMARTU, nie ma odpowiednich dokumentów. Podsumować można tezą z pierwszego odcinka: ze względu na nieuczciwość i zaniechania Janusza Żmurkiewicza, czas 30 miesięcy od podjęcia decyzji o budowie tunelu na najwyższym szczeblu jest czasem bezpowrotnie straconym. Jeszcze na początku tego roku niekompetentny prezydent deklarował, że w połowie tego roku będzie ogłoszony przetarg na wybór wykonawcy tunelu. Dziś mówi, że w połowie roku możemy spodziewać się wniosku w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji...
A do przetargu droga bardzo daleka. Ponieważ miałby nastąpić wybór firmy, która zaprojektuje i wybuduje tunel, należałoby przedtem skonstruować niezwykle skomplikowany dokument - tak zwany program funkcjonalno – użytkowy. A w Polsce nie ma takiej firmy, która potrafiłaby odpowiedzialnie sformułować zamówienie na budowę tunelu podwodnego. Odpowiedzialnie, bowiem niewłaściwe sformułowanie bądź przemilczenie ważnych zagadnień w konsekwencji spowoduje zwiększenie oferowanej ceny budowy o setki milionów złotych.
Przed ponad dwoma laty, w kwietniu 2007, zarówno ja, jak i poseł Arkadiusz Litwiński (por. odcinek 2) występowaliśmy do władz Rzeczypospolitej o wybór firmy (inżyniera kontraktu) doświadczonej w budownictwie tunelowym, która sporządzi studium wykonalności a w dalszej kolejności przygotuje dokumenty przetargowe oraz będzie nadzorować budowę i jej rozliczenie. To wystąpienie zostało zignorowane, stąd nadal znajdujemy się w punkcie wyjścia, z ręką w sterowanym korupcją studium DAMARTu...
I tego faktu nie zmienią ani sejmowe dyskusje ani tunelowe ble, ble Żmurkiewicza.
Ciąg dalszy nastąpi Stanisław Możejko


* * * * * *


Odcinek 1: działania i zaniechania Janusza Żmurkiewicza, w wyniku których po 30 miesiącach od decyzji na najwyższym szczeblu o budowie tunelu, znajdujemy się w punkcie wyjścia.
Odcinek 2: moje działania i interwencje w tej sprawie.
Odcinek 3: skrót historii moich starań o budowę tunelu i dywersyjne działania SLD.
Odcinek 4: na podstawie dokumentów DAMARTu wykazałem, że nie sporządzi studium wykonalności na wymaganym poziomie. Nawiązałem także do ataków Żmurkiewicza na mnie, wykonywanych przez rzecznika prasowego i Barbarę Michalską.
Odcinek 5: wydarzenia z 2004 roku, gdy motorem napędowym tunelowych działań Żmurkiewicza stała się korupcja. Grę napędza niemiecka firma budowlana, specjalizująca się w tunelach drążonych,
a przecież w warunkach Świnoujścia tunel drążony musi być dłuższy, droższy w wykonaniu
i eksploatacji. W grudniu 2004 do Żmurkiewicza zgłosiła się zachodnia firma, która chciała w Basenie Mulnik wybudować suchy dok. Miały tam być produkowane elementy do tuneli zatapianych. Żmurkiewicz pogonił tę firmę, mimo że taka inwestycja, oprócz wielu miejsc pracy, wpłynęłaby także na znaczne obniżenie ceny świnoujskiego tunelu. Stanowiła ona jednak zagrożenie dla powziętych przez niego kilka miesięcy wcześniej, korupcyjnych ustaleń z firmą niemiecką.
Odcinek 6: Jak działania Społecznego Komitetu Budowy Tunelu wpłynęły na wpisanie tej inwestycji do Narodowego Planu Rozwoju i poprzedzającą uchwałę Rady Miasta z 24 marca 2005 w sprawie lokalizacji stałej przeprawy. Ograniczenie wpływu Janusza Żmurkiewicza na bieg tej inwestycji. Ponowna analiza umożliwi obniżenie wygórowanych przez korupcję kosztów.
W obowiązującym prawie (planie zagospodarowania przestrzennego) funkcjonuje tylko jedna lokalizacja tunelu obok przeprawy Karsibór, DAMART w prezentacji z 4 listopada 2008 sugeruje, że istnieją trzy...
Odcinek 7: Dowody na nieuczciwość opracowania DAMARTu, zawierającego fałszywe tezy, rzekomo uzasadniające wybór droższej i ryzykowniejszej technologii drążenia tunelu. Tezy tak kuriozalne, jak: wariant tunelu drążonego, jako najmniej naruszający ciągłość osadów dennych, a tym samym nie wpływający znacząco na stan ilościowy i jakościowy wody podziemnej. DAMART przyznaje, że taki wybór to preferencje zamawiającego... Innymi słowy: Żmurkiewicz, delikatnie określając, z pozamerytorycznych pobudek, stwarza zagrożenie dla historycznej szansy budowy tunelu, powodując zawyżenie jego długości, kosztów wykonania i kosztów przyszłej eksploatacji.
Odcinek 8: Na podstawie publikacji Water crossing – the Options ze specjalistycznego pisma Tunneling and Underground Space Technology, przedstawiłem kolejne dowody nieuczciwości opracowania DAMARTu. Przywołując obowiązujące przepisy prawne, wykazałem, że forsowana przez Janusza Żmurkiewicza koncepcja ignorującego współczesne normy bezpieczeństwa jednojezdniowego drążonego tunelu może być zrealizowana tylko wtedy, gdy korupcja sięgnie ministerstwa infrastruktury.
Odcinek 9: Niekonsekwentne, nielogiczne działania Żmurkiewicza oraz jego wizyta w Ministerstwie Infrastruktury w niejasnej roli (prezydenta miasta? przedstawiciela firmy Hochtief ?).
Odcinek 10: Oficjalne wypowiedzi dotyczące zaangażowania inicjatywy unijnej JASPERS okazały się nieprawdziwe. Dlaczego zatem rozpowszechniono tą dezinformację?


komentarzy: 144, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-25 z 144

Gość • Wtorek [12.05.2009, 15:31:28] • [IP: 65.110.6.**]

Czy słownictwo godne ''pokolenia HWDP'' jest charakterystyczne dla wszystkich zwolenników prezia oponiarza? Czy może to wypowiedź klejowego Huszcza-komanda?

Gość • Wtorek [12.05.2009, 15:08:04] • [IP: 217.97.199.*]

Sny mają ludzie o czystych sumieniach i to kolorowe a wy na pewno macienoce bezsenne albo sny koszmary he, he.

Gość • Wtorek [12.05.2009, 11:33:21] • [IP: 193.200.150.**]

śnijcie dalej, przychlasty. jeszcze przez wiele lat porządzić se będziecie mogli co najwyżej w kontenerach, hłe hłe hłe.

Gość • Wtorek [12.05.2009, 10:19:59] • [IP: 217.97.199.*]

Jasiu, czujesz co nadchodzi? I nie pomoże żadne pudrowanie i opluwanie.

Gość • Wtorek [12.05.2009, 00:56:42] • [IP: 80.54.123.***]

I to nie byle jaki cygan. ormiański

Gość • Poniedziałek [11.05.2009, 23:29:40] • [IP: 79.162.52.***]

Ostatnio w naszym regionie jest moda na szwagrów, czyżby wylansował ja cygan?

Gość • Poniedziałek [11.05.2009, 22:36:26] • [IP: 80.54.123.***]

jak do prezia przyjdzie matka z głodnym dzieckiem to nasz prezio ma jedną radę - powtarzać przed zaśnięciem: MIASTO NAM PIĘKNIEJE, WIELKIE KORZYSTNE ZMIANY, MIASTO NAM PIĘKNIEJE, WIELKIE KORZYSTNE ZMIANY, MIASTO NAM PIĘKNIEJE, WIELKIE KORZYSTNE ZMIANY

Gość • Poniedziałek [11.05.2009, 22:07:14] • [IP: 80.54.123.***]

Gościu [11.05.2009, 19:38] • [IP: 80.245.178.***] tyś leon, pzpr-owski pogrobowiec, miłośnik latynowskich popierdasów, czy tyś manager, skierowany przez nieboszczkę pzpr na pierwszą linię frontu walki ideologicznej niejaki tetrycz?

PolbrukZombie • Poniedziałek [11.05.2009, 20:03:17] • [IP: 65.110.6.**]

Nie odczuwam głodu ani pragnienia, niestraszne mi zimno, brak pracy czy domu, gdy mogę nasycić swe oczy i swoją duszę widokiem wspaniałych świnoujskich apartamentowców! Ich dumna majestatyczna obecność w krajobrazie naszego miasta, gdy wznoszą się pośród nieskończonych płaszczyzn estetycznego polbruku, napełniają mnie słuszną dumą z działań naszego ukochanego pana prezydenta, za którego sprawą realizują się te cuda! Mieszkańcy! Po co wam jedzenie, praca i dach nad głową, kiedy zamiast ulegania tym przyziemnym potrzebom możecie nakarmić swe niegodne dusze wspaniałymi apartamentowcami i cudownym polbrukiem?

Gość • Poniedziałek [11.05.2009, 20:01:10] • [IP: 65.110.6.**]

Komuch to pojęcie gatunkowe. To synomim dla" dzłodziej, karierowicz, oszust, defraudant". A ideologia komunizmu czy socjaldemokracja to tlko polityczno-ideowa przykrywka dla takich zakłamanych jednostek.

Gość • Poniedziałek [11.05.2009, 19:38:08] • [IP: 80.245.178.***]

Mieszkańcy Świnoujścia nie " są idiotami " i doskonale oriętują się O CO wam CHODZI?... Do gościa- 17. 39 ; twój tępy rozumek nie potrafi ocenić pracy , jakie dla rozwoju Swinoujścia wniosły wymienione i po katolicku potępiane w poniższym paszkwilu OSOBY... Wystarczy tylko przejść się po mieście i zobaczyć WIELKIE KORZYSTNE ZMIANY. Miałem nieszczęście zaliczyć, jako dziecko- 2 hitlerowskie obozy i dlatego z pełną odpowiedzialnością oświadczam ci, że twoje polityczne poglądy - są faszystowskie. Co wspólnego z komuną mają Agatowska, Sujka i Zmurkiewicz ? WSZYSCY SĄ KATOLIKAMI !! A TY KIM JESTEŚ ?

Gość • Poniedziałek [11.05.2009, 17:39:42] • [IP: 65.110.6.**]

Karelus, Agatowska, Sujka, czy wam się wydaje, ze ludzie to idioci? Że możecie tak sobie przeklejać te swoje kłamstwa o cegiełkach i że ludzie to kupią, ot tak? Że możecie prezia chwalić jak jakiego zbawcę, kiedy każdy widzi, że jedyne co rozkwita w tym mieście to portfel tego oponiarza? A może wydaje się wam, że wam zapomnimy wasze złodziejstwo, przekręty i kłamstwa? Że zapomnimy o tym, jak doprowadziliście do śmierci Górskiego czy Rosia? NIEDOCZEKANIE WASZE! ZOSTANIECIE SZCZEGÓŁOWO ROZLICZENI!

Gość • Poniedziałek [11.05.2009, 17:35:06] • [IP: 65.110.6.**]

Tragedią Świnoujścia jest jego odcięcie od reszty kraju. W tym dusznym stanie wymuszonej izolacji rozkwita korupcja i inne patologie. Zapora komunikacyjna, jaką są zawodne, awaryjne promy sprawia, że wzrastają koszty zycia w tym mieście. Przypomnijmy sobie: rok 1999, Jercha (to ten odlot, co w ruskim gaziku i w przebraniu ruskiego sołdata jeździ po mieście) na rozkaz komuchów blokuje promy, miasto zostaje praktycznie odcięte od reszty kraju. Sytuacja jest kryzysowa, a odpowiedzialne służby NIE REAGUJĄ. Promy to niebezpieczne narzędzie szantażu, a odcięcie Świnoujścia od kraju stanowi zagrożenie polskiej racji stanu.

Gość • Poniedziałek [11.05.2009, 15:16:09] • [IP: 95.49.179.**]

Poplecznicy oponiarza na urzędowych komputerkach pokazują swoją klasę, OCHLOKRACJA-rządy hołoty

Gość • Poniedziałek [11.05.2009, 15:06:03] • [IP: 80.245.187.**]

Wpis został usunięty ze względu na złamanie prawa lub regulaminu serwisu przez użytkownika/Admin

Gość • Poniedziałek [11.05.2009, 10:29:51] • [IP: 80.245.187.**]

Słuchaj jak ty tą taczkę wyciągnieszs sobie spod dupy i oddasz to ty już nawet do monopolu niedojedziesz! A to by oznaczało twój zgon! Także [11.05.2009, 10:20] • [IP: 195.117.222.***] zastanów się co piszesz.

Gość • Poniedziałek [11.05.2009, 10:29:43] • [IP: 80.245.188.***]

bez sensu to wszystko

Gość • Poniedziałek [11.05.2009, 10:20:01] • [IP: 195.117.222.***]

Rudy wyjedź z tego miasta gdzieś daleko i nigdy już nie wracaj. Służę taczką.

Gość • Poniedziałek [11.05.2009, 07:22:52] • [IP: 93.94.188.***]

chyba ciebie

Gość • Niedziela [10.05.2009, 23:35:27] • [IP: 80.54.123.***]

żmurkiewicz razem z jojo brudzińskim postanowili świnoujszczan wydymać.

Gość • Niedziela [10.05.2009, 23:30:31] • [IP: 92.42.116.***]

tunelu sie nie drazy. to sie temat o tunelu drazy, ktorego sie nie drazy.

Gość • Niedziela [10.05.2009, 23:06:54] • [IP: 91.94.183.**]

Widać tu zagęszczenie masy czerwonej, łoj prawda boli, łoj boli.

Gość • Niedziela [10.05.2009, 22:39:51] • [IP: 92.42.114.*]

Stachu!! jeszcze raz CI mówię daj se spoko, odwiedz rodzinę w Międzyzdrojach!!

Gość • Niedziela [10.05.2009, 22:32:21] • [IP: 80.54.123.***]

Cały problem leży w tym, że większość głosujących to emeryci, strefa budżetowa, wojsko - czyli ludzie którzy przeprawiają się na drugą stronę może dwa razy w roku. plus do tego większość z nich otrzymuje wynagrodzenie z miasta czyli zależy od żmura. Stąd ich bierne przyzwolenie na matactwa dokonywane przez żmura.

Gość • Niedziela [10.05.2009, 22:11:28] • [IP: 77.254.225.**]

ble, ble, ble, trzy po trzy, para pietnascie...

Oglądasz 1-25 z 144
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ Intensywne opady śniegu – ostrzeżenie dla województw zachodniopomorskiego i lubuskiego. Centrum Prognoz Meteorologicznych METEOSKY Sp. z o.o. wydało ostrzeżenie meteorologiczne, które obowiązuje od godziny 16:00 dnia 9 stycznia 2025 roku do godziny 4:00 dnia 10 stycznia 2025 roku. Na obszarze spodziewane są umiarkowane, a miejscami intensywne opady mokrego śniegu. W ciągu 12 godzin może spaść od 10 do 20 cm śniegu, co może znacząco utrudnić poruszanie się po drogach i chodnikach ■ Rozpoczęły się prace nad budową ulicy Nowojachtowej w Świnoujściu, która ma połączyć ulice Jachtową i Uzdrowiskową. Inwestycja budzi wiele emocji, a zdania mieszkańców są mocno podzielone. Powód? Droga przebiega przez mocno zadrzewiony teren parkowy, graniczący z Parkiem Zdrojowym, stanowiący naturalne schronienie dla licznych zwierząt, takich jak sarny, lisy czy króliki, oraz pełniącym funkcję naturalnego filtra powietrza dla Świnoujścia ■