POGODA

Reklama


Wydarzenia

Stanisław Możejko • Piątek [13.03.2009, 10:21:08] • Świnoujście

Jak Janusz Żmurkiewicz tunel zaprzepaścił cz.3

Jak Janusz Żmurkiewicz tunel zaprzepaścił cz.3

Matjaz Boncina(fot. istockphoto.com )

W poprzednich dwóch odcinkach przedstawiłem działania i zaniechania Janusza Żmurkiewicza, które doprowadziły do sytuacji, że po 30 miesiącach od zapadnięcia na najwyższym szczeblu decyzji o budowie tunelu drogowego pod Świną, jesteśmy na drodze do utraty tej szansy. Mimo woli politycznej rządu i wydanych z budżetu państwa 2007 pieniędzy na potrzebne opracowania, dziś nadal nie mamy jakichkolwiek dokumentów, które dawałyby przepustkę do realizacji tej strategicznej dla miasta inwestycji.

Trudno bez sięgnięcia do historii jednoznacznie rozstrzygnąć, ile z tego stanu rzeczy wynika z niekompetencji a ile ze złej woli.

Dlatego przypomnę kilka faktów z historii, z których czytelnicy będą mogli wyciągnąć samodzielne wnioski.
Po pierwszych wyborach samorządowych w 1990 roku, gdy wpływ na władze miasta pogrobowców upadłego ustroju był minimalny, zarząd miasta pod kierunkiem ówczesnego prezydenta Leszka Miłosza niezwłocznie podjął starania, aby archaiczną przeprawę promową zastąpić tunelem drogowym pod Świną.

Ponieważ w Polsce nie było (i do dziś nie ma) ani jednego podwodnego tunelu drogowego, oczywistym było wówczas, że taką możliwość powinny zbadać firmy posiadające odpowiednie doświadczenie. Udało się nakłonić rząd duński do sfinansowania tego badania przez dwie duńskie firmy: Carl Bro Group a/s Consulting Engineers and Planners w Joint Venture z Hojgaard & Schultz a/s Civil Engineers General Contractors. A oto najważniejsze wnioski z opracowania tych firm – grudzień 1991:

Rezygnacja z wariantu północnego lokalizacji wynika z jej centralnego położenia w stosunku do miasta w świetle potrzeby przejęcia ruchu tranzytowego między Polską a Niemcami (ruch tranzytowy pasażerski oraz towarowy). Układ urbanistyczny miasta przy uwzględnieniu sezonowego nasilenia ruch turystycznego nie pozwolą na sprawne przejęcie ruchu turystycznego. Ponadto, w świetle doświadczeń krajowych i zagranicznych cały ruch tranzytowy wyprowadzany jest obecnie poza miasta, ze względów ekonomicznych, ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa ruchu. Istotne znaczenie ma również istniejąca infrastruktura w rejonie lokalizacji północnej, zwiększająca znacznie koszty dodatkowe oraz mogąca wpłynąć negatywnie na harmonogram budowy (...). Problematyczne jest również połączenie projektowanej inwestycji z bardzo zaawansowanym stanem rozbudowy Bazy Promów Morskich, której skrajne stanowiska postojowe oraz infrastruktura wyraźnie kolidują z trasą przejścia stałego.
(...) Preferencje dla lokalizacji południowej przeprawy wynikają z braku kolizji z istniejącą infrastrukturą i zagospodarowaniem przestrzennym. Lokalizacja południowa przeprawy pozwala prawidłowo obsłużyć ruch tranzytowy z Niemiec i krajów skandynawskich. Pozwoli ona również na bezkolizyjny rozwój struktury miasta w kierunku południowym powodując znaczny wzrost wartości terenów przyległych po obu stronach Świny (Ognica i rejon Kanału Mulnik). Ze względów komunikacyjnych zaletą lokalizacji południowej jest przejmowanie ruchu tranzytowego, który z względu na ochronę środowiska nie powinien być wprowadzony do centrum miasta.

Cytowane opracowanie stało się podstawą do zaangażowania władz wojewódzkich i centralnych. Szło dobrze do aż do czasu przejęcia władzy w kraju przez SLD we wrześniu 1993, i następnie w mieście w czerwcu 1994. Ówczesne władze miasta (z prezydentem Krzysztofem Adranowskim – SLD i członkiem zarządu miasta Januszem Żmurkiewiczem -SLD) natychmiast odłożyły do archiwum dokumenty tunelowe i rozpoczęły starania o nowe promy i modernizację przeprawy Centrum.

Podjąłem próbę ratowania tunelu zakładając w lutym 1996 wraz z Mariuszem Olszewskim i Krzysztofem Koncewiczem Społeczny Komitet Budowy Tunelu (SKBT). Propagowaliśmy tunelową inwestycję w kraju i poza granicami. Zdobyliśmy wielu sojuszników wśród polityków, naukowców, mieszkańców miasta i kraju. Do dziś w swoim archiwum posiadam listy wielu tysięcy osób swoimi podpisami popierających tą inicjatywę. Wśród popierających polityków brakowało tylko rządzącego SLD. Nawet politycy koalicyjnego PSL, z Waldemarem Pawlakiem byli za.
Doprowadziliśmy nawet do głosowania w Sejmie –24 stycznia 1997. Wniosek złożył 22 stycznia 1997 poseł Wojciech Arkuszewski. Głównie głosami SLD tunel padł.
Nie poddaliśmy się, bowiem możliwość korekty budżetu państwa posiada także Senat RP. Nawiązaliśmy kontakt z senatorem z PSL Edwardem Kienigiem, przewodniczącym Komisji Gospodarki Narodowej Senatu. Zaprosił nas na posiedzenie Komisji w dniu 5 lutego 1997.
Udaliśmy się tam w trójkę: ja, Krzysztof Koncewicz oraz dr inż Wojciech Grodecki z Instytutu Dróg i Mostów Politechniki Warszawskiej, Wiceprzewodniczący Rady Naukowo-Technicznej SKBT, wówczas i do dzisiaj przedstawiciel Polski w ITA – Międzynarodowym Stowarzyszeniu Tunelowym. Temat wywołał ogromne zainteresowanie senatorów. Po ożywionej dyskusji – przy dwóch głosach wstrzymujących się i braku głosów przeciwnych – Komisja Gospodarki Narodowej Senatu RP, uznając argument, że budowa tunelu pod Świną jest racją stanu Rzeczypospolitej, podjęła uchwałę o rekomendowaniu parlamentowi wpisaniu budowy tunelu do wykazu inwestycji centralnych finansowanych z budżetu państwa na rok 1997. Jednak SLD zabetonowało się na pozycjach niechętnych tunelowi.

Po objęciu 1 stycznia 1999 funkcji prezydenta miasta natychmiast zacząłem reanimować sprawę budowy tunelu.
W urzędzie utworzyłem specjalny zespół do tej inwestycji, zleciłem badania geologiczne, hydrogeologiczne, badania ruchu i wiele innych. Do współpracy poprosiłem naukowców i inżynierów. Duński inżynier Olav Underdal, który pracował przy opracowywaniu dokumentacji na tunel pod cieśniną Oresund, przyjął zlecenie na opracowanie programu funkcjonalno użytkowego dla tunelu pod Świną. Wykonano wiele opinii inżynierskich oraz niezbędnych uzgodnień z różnymi instytucjami. Jednocześnie podjąłem starania o finansowanie inwestycji z budżetu państwa.

Co w tym czasie robią lokalni działacze SLD? Oczywiście to, co potrafią najlepiej: wsadzają przysłowiowy kij w szprychy, sabotują ze wszystkich sił moje działania.
W dniu 19 października 1999 przedstawiłem sprawę budowy tunelu na posiedzeniu Komisji Transportu i Łączności Sejmu. OTO FRAGMENTY SEJMOWEGO STENOGRAMU Z TEGO POSIEDZENIA:

(...) Poseł Stanisław Wądołowski: (...) Pojawiła się propozycja budowy tunelu pod rzeką Świną. (...) Myślę, że Świnoujście zasługuje na lepsze połączenia komuni­kacyjne z Polską.

Podsekretarz stanu w Ministerstwie Transportu i Gospodarki Morskiej Andrzej Grzelakowski:
Znamy projekt budowy tunelu pod rzeką Świną, ale to zadanie należy do samorządu. (...) Wobec tego trudno się dziwić, że tego typu przedsięwzięcie nie znajduje się w budżecie Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej. Poseł Józef Dąbrowski: (...) W wielu wypadkach samorząd sam nie jest w stanie sfinansować takiego przedsięwzięcia. Ta sprawa nie pojawia się po raz pierwszy (...)

Prezydent miasta Świnoujście Stanisław Możejko: Obawiam się, że w Ministerstwie Transportu i Gospodarki Mor­skiej urzędnicy niewiele wiedzą o Świnoujściu. (...) Z wypowiedzi pana ministra Andrzeja Grzelakowskiego można wysnuć taki wniosek, że Świnoujście jako jedyne miasto w Polsce może prowadzić własną politykę zagraniczną. Jeśli utrzymanie połączenia z Polską jest tylko zadaniem samorzą­du, to jutro polecam wstrzymać promy i w ten sposób znaj­dziemy się w Niemczech. Jeśli nie będą kursowały promy, nie będzie żadnej możliwości przedostania się do Polski. W latach 1996-1999 realizowano inwestycję modernizacji prze­prawy centrum w całości za środki budżetu państwa. Mamy tu do czynienia z kwotami, których żaden samorząd nie jest wstanie zapewnić. (...) W związku z tym, że kwoty potrzebne na utrzymanie przeprawy promowej ciągle rosną, to po porównaniu kosztów widać, że pieniądze wydane na tunel zwrócą się po kilkunastu latach. Biorąc pod uwagę wydane do tej pory pieniądze na przeprawy promowe, udałoby się zbudować ten tunel już dwa razy.
Proponuję bardziej racjonalne wydawanie publicznych pienię­dzy. Dlatego proszę Komisję o pomoc w uruchomieniu tej in­westycji. Za te same pieniądze, które przeznacza się na prze­prawę promową można wybudować tunel pod rzeką Świną. Minimalna trwałość tunelu wynosi około 150 lat, natomiast pro­my trzeba odtwarzać co 20-30 lat. Myślę, że naszego państwa, które ma bardzo wiele potrzeb, nie stać na taką niegospodar­ność. Rada Miasta wzięła już na siebie pewien obowiązek i w budżecie miasta na przygotowanie budowy i ogłoszenie prze­targu przeznaczyła 1 min zł. (...)
W materiałach przetargowych znalazła się informacja, że pie­niądze, które do tej pory są wydawane na przeprawę promową będą przeznaczone na spłatę tunelu. Jeśli skarb państwa zagwa­rantuje te środki, to wykonawca zbuduje tunel za własne środki. Konsorcjum musi jednak otrzymać gwarancję, że w momencie otwarcia tunelu środki dotychczas przekazywane na promy, zo­staną przeznaczone na spłatę tunelu. Innymi słowy nieograni­czone w czasie finansowanie przepraw promowych, chcemy zamienić na określony czas spłaty kredytu. Wydaje mi się, że nasza propozycja nie ma charakteru roszczeniowego. Chodzi nam tylko o bardziej racjonalne wydawanie publicznych pieniędzy. Przy okazji uzyskamy ogromny efekt społeczny, go­spodarczy i polityczny. Nie bez znaczenia pozostaje fakt, że tylko 7% wyspy Uznam należy do Polski. Świnoujście ma bardzo dobre połączenia z Niemcami - jest piesze przejście graniczne, niedługo otworzymy przejście kolejowe. Natomiast dostęp do Polski jest coraz trudniejszy. Jakie będą skutki zachowania tego status quo, możecie państwo przewidzieć. Przekierowanie pie­niędzy z wydatków promowych na budowę tunelu jest potrzeb­ne ze względów społecznych, ekonomicznych i politycznych. Proszę Komisję o ogólną akceptację naszych działań. To nawet nie chodzi oto, aby w przyszłorocznym budżecie państwa przeznaczono na tę inwestycję jakieś środki. Chociaż byłoby do­brze, gdyby budżet przeznaczył na ten cel przynajmniej tyle, ile dała Rada Miasta. Jeszcze raz proszę państwa o wsparcie tego kierunku działań.
Poseł Mirosław Styczeń: (...) Mamy do czynienia z jedynym miastem, które nie posiada stałego połączenia drogowego z pozostałą częścią Polski. (...) Rzecz dotyczy nie tylko ważnego portu, ale w przyszłości istot­nego portu wojennego. Wydaje mi się, że już tylko te dwie prze­słanki powinny skłonić resort do odpowiednich działań.(...) sytuacja jest naprawdę poważna, (...) Nie ma podobnego przy­padku, aby miasto tej wielkości było oddzielone od Polski i nie posiadało stałej przeprawy drogowej lub mostowej.

Podsekretarz stanu w Ministerstwie Transportu i Gospodarki Morskiej Andrzej Grzelakowski:
Ministerstwo zdaje sobie sprawę z wyjątkowości problemu. Usto­sunkowaliśmy się do wniosku pana prezydenta Stanisława Możejki (...) Sugerowaliśmy, aby zwiększyć rezerwę i przezna­czyć środki na to jedno ważne przedsięwzięcie. (...)

Poseł Andrzej Szarawarski:
Moim zdaniem budowa tunelu w Świnoujściu powinna być po­traktowana jako inwestycja centralna. (...) Podczas dzisiejszej debaty zgłoszono między innymi następu­jące wnioski: - poseł Stanisław Wądołowski proponuje ujęcie w ustawie budżetowej inwestycji związanej z budową tunelu pod rzeką Świną.
Czy są jakieś uwagi do tych wniosków? Nie widzę. Zamykam posiedzenie Komisji Transportu i Łączności.
źródło: www.sejm.gov.pl

Komisja Transportu i Łączności przegłosowała następnie ujęcie miliona złotych w budżecie państwa na rok 2000 na wstępne prace związane z budową tunelu pod Świną.
SLD-owcy przestraszyli się nie na żarty. Uruchomili związkowców z Żeglugi Świnoujskiej, którzy firmowali wystąpienie do świnoujskiej posłanki SLD Elżbiety Pieli Mielczarek o pomoc w zablokowaniu tej inwestycji. Posłanka SLD nie zawiodła, dostarczając protesty promowców i swoje negatywne stanowisko do Komisji Finansów Publicznych.

To był pierwszy i chyba jak dotychczas jedyny przypadek w dziejach polskiego Sejmu, gdy poseł blokuje niezwykle ważną inwestycję w SWOIM MIEŚCIE!
I to był już trzeci przypadek udanej dywersji SLD wobec tunelowej inwestycji. Czy ostatni?

Gdy władzę w kraju pod koniec 2005 roku przejął rząd PiS, już w następnym roku tunel pod Świną znalazł się na liście najważniejszych krajowych inwestycji przeznaczonych do współfinansowania z funduszy UE. Wolę budowy tunelu potwierdził nowy rząd PO-PSL, przyjmując 3 stycznia 2008 uchwałą Rady Ministrów Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko, zaakceptowany również 7 grudnia 2007 w Brukseli przez Komisję Europejską.

W tym czasie władzę w mieście sprawuje SLD-owski prezydent Janusz Żmurkiewicz. Do niego należała inicjatywa w wykorzystaniu tej szansy. Minęło 30 miesięcy. Stoimy w miejscu. Tunel oddala się.

Czy w świetle wyżej zasygnalizowanych faktów z nieodległej historii, mamy podstawy aby wierzyć, że zaprzepaszczanie szansy na budowę tunelu pod Świną to tylko wynik niekompetencji?


komentarzy: 101, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-101 z 101

Gość • Środa [18.03.2009, 19:46:39] • [IP: 92.42.114.***]

-.- dalej na niego glosujcie

Gość • Wtorek [17.03.2009, 22:08:28] • [IP: 217.97.193.***]

tunel bedzie ale w innym wieku sie moge zalozyc;p;p

Gość • Wtorek [17.03.2009, 21:21:56] • [IP: 83.31.185.***]

"Komisja Transportu i Łączności przegłosowała następnie ujęcie miliona złotych w budżecie państwa na rok 2000 na wstępne prace związane z budową tunelu pod Świną. SLD-owcy przestraszyli się nie na żarty. Uruchomili związkowców z Żeglugi Świnoujskiej, którzy firmowali wystąpienie do świnoujskiej posłanki SLD Elżbiety Pieli Mielczarek o pomoc w zablokowaniu tej inwestycji. Posłanka SLD nie zawiodła, dostarczając protesty promowców i swoje negatywne stanowisko do Komisji Finansów Publicznych. To był pierwszy i chyba jak dotychczas jedyny przypadek w dziejach polskiego Sejmu, gdy poseł blokuje niezwykle ważną inwestycję w SWOIM MIEŚCIE!""--

Gość • Wtorek [17.03.2009, 19:17:31] • [IP: 217.97.199.*]

Chłopie zanim coś napiszesz to stań przed lustrem, popatrz w swoje oczy i pomyśl. !! Oczywiście myślenie nie jest twoją specjalnością. Więc nie pisz bredni !! Do roboty. !! Pozdrawiam czytelnik

metax • Poniedziałek [16.03.2009, 14:33:53] • [IP: 217.97.193.***]

on jest beznadziejny,. , chlopie wyloz troche pieniedzy na stadion floty..to jest tez spoko inwestycja..a wogole co sie stalo z pieniadzmi dla pilkarzy co im dales w tedy jak do 1 ligi wlazilismy..to nasze miasto ze zalosne..tuinel moze za 5o lat tak sdamo mialo byc molo a to za 100 lat;;;;brawo pogratulowac

Gość • Poniedziałek [16.03.2009, 13:26:19] • [IP: 217.97.193.***]

Żmurkiewicz na traktory i won z miasta

do[IP: 91.199.250.*] • Poniedziałek [16.03.2009, 10:46:41] • [IP: 83.31.203.***]

Istnienie tunelu przyciągnie ruch towarowy i autobusowy także z Niemiec, choćby na terminal promowy, jeżelii polskie ceny będą konkurencyjne.

Gość • Niedziela [15.03.2009, 21:21:19] • [IP: 83.11.136.**]

I następna samobójcza bramka! Proszę Państwa, tak rozpaczliwie żałosnego braku argumentów u eseldowskich szczekaczy jeszcze nigdy nie widzieliśmy! Co za żenujący brak formy!

Gość • Niedziela [15.03.2009, 21:03:27] • [IP: 192.168.250.**]

Możejko na traktory i won z miasta

Gość • Niedziela [15.03.2009, 20:55:29] • [IP: 217.97.193.***]

I kolejny GOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOL w bramkę SLD !

Gość • Niedziela [15.03.2009, 16:33:44] • [IP: 91.199.250.*]

"A oto najważniejsze wnioski z opracowania tych firm – grudzień 1991: Rezygnacja z wariantu północnego lokalizacji wynika z jej centralnego położenia w stosunku do miasta w świetle potrzeby przejęcia ruchu tranzytowego między Polską a Niemcami (ruch tranzytowy pasażerski oraz towarowy)." " JAKI RUCH TRANZYTOWY - 1991 ROK POLSKA NIE MARZY NAWET O UNI EUROPEJSKIEJ - 1 PRZEJŚCIE GRANICZNE AHLBECK !! BEZ PRZEJAZDU - TAKIE OPRACOWANIA MANIE MOŻEJKO TO DZIECIAK MOŻE ZROBIC KTÓRY NIE WIEDZIAŁ, ŻŻE NIEMCY NIGDY ZARÓWNO WTEDY JAK I TERAZ NIE ZGODZĄ SIĘ NA RUCH TOWAROWY - TO OPRACOWANIE TO MOŻESZ W TOALECIE SOBIE POWIESIĆ

Gość • Niedziela [15.03.2009, 13:41:28] • [IP: 83.11.136.**]

"Komisja Transportu i Łączności przegłosowała następnie ujęcie miliona złotych w budżecie państwa na rok 2000 na wstępne prace związane z budową tunelu pod Świną. SLD-owcy przestraszyli się nie na żarty. Uruchomili związkowców z Żeglugi Świnoujskiej, którzy firmowali wystąpienie do świnoujskiej posłanki SLD Elżbiety Pieli Mielczarek o pomoc w zablokowaniu tej inwestycji. Posłanka SLD nie zawiodła, dostarczając protesty promowców i swoje negatywne stanowisko do Komisji Finansów Publicznych. To był pierwszy i chyba jak dotychczas jedyny przypadek w dziejach polskiego Sejmu, gdy poseł blokuje niezwykle ważną inwestycję w SWOIM MIEŚCIE!""

Gość • Niedziela [15.03.2009, 13:04:53] • [IP: 80.54.123.***]

Brawo dołączć do tego konduktu znawcę motyly.niesioła

Gość • Niedziela [15.03.2009, 13:00:43] • [IP: 80.54.123.***]

Ja jestem za, na plac ale nago a pierwszy cham PALIKOT tużż za nim rudy cudak iw stringach szerszeń SENYSZN

Gość • Sobota [14.03.2009, 23:48:55] • [IP: 91.94.171.**]

To całe bydło co niszczy miasto, zaciągnąć na Plac i wychłostać.

Gość • Sobota [14.03.2009, 20:11:46] • [IP: 83.11.135.**]

opona, pal gumę z tego miasta, już wszyscy mają ciebie dosyć, tylko najpierw zwróć działkę szwagra.

Gość • Sobota [14.03.2009, 19:15:51] • [IP: 83.11.135.**]

11:0 dla Możejki! Czy sa kolejne komuszki gotowe strzelać do własnej bramki?

Gość • Sobota [14.03.2009, 18:44:16] • [IP: 83.9.123.***]

Stachu pal gumę z tego miasta, już wszyscy mają ciebie dosyć, tylko najpierw zapłać zaległy czynsz !!

Gość • Sobota [14.03.2009, 17:00:04] • [IP: 83.11.135.**]

Wciąż ZERO merytorycznych odpowiedzi na argumentację Możejki i przytoczone przez niego fakty. 10:0 dla Możejki!

Gość • Sobota [14.03.2009, 16:04:58] • [IP: 92.42.118.***]

a i przy okazji Możejko to skończony* jak wy ludzie możecie go słuchać? a co do Pana * to myślałem że jest mądrzejszy i nie współpracuje z takimi osobami jak ten*

Gość • Sobota [14.03.2009, 15:56:11] • [IP: 92.42.118.***]

a i przy okazji Możejko to skończony * jak wy ludzie możecie go słuchać? a co do Pana * to myślałem że jest mądrzejszy i nie współpracuje z takimi osobami jak ten *

Gość • Sobota [14.03.2009, 15:52:39] • [IP: 92.42.118.***]

proszę wybaczyć, Pan * jest bardzo stronniczy we wszystkim co robi, z tego co ja wiem to tunel będzie wiec te kolejne części tego samego artykułu są niepotrzebnie opublikowane... pozdrawiam

Gość • Sobota [14.03.2009, 14:08:47] • [IP: 65.110.6.**]

Bardzo pouczające kalendarium kolejnych dywersji SLD. Pouczające i przerażające. Ci ludzie to niszczyciele kraju. Od zawsze pachołki Moskwy.

Gość • Sobota [14.03.2009, 13:18:06] • [IP: 80.245.178.**]

rola pani poseł Pieli-Mielczarek doprawdy zastanawiająca

Gość • Sobota [14.03.2009, 12:04:37] • [IP: 81.105.8.***]

dobze nie bendzie i nie bendzie problemu

Gość • Sobota [14.03.2009, 01:45:04] • [IP: 89.75.55.***]

Najsmutniejsze w tym wszystkim jest to, że gwardia pro żmurkiewiczowska nie przyjmuje żadnych argumentów. I ta klika niszczy szanse rozwoju miasta!

Gość • Piątek [13.03.2009, 22:50:36] • [IP: 83.31.202.***]

Przeczytaj ze zrozumieniem, przyda ci się. ..

Gość • Piątek [13.03.2009, 22:26:44] • [IP: 217.97.193.***]

już kolejny raz czytam wyplociny tego pipipip i jako człowiek prosty zaczynam wątpić w cokolwiek. dajcie na luz i do roboty.ja potrzebuje tego tunelu czy mostu !!

Gość • Piątek [13.03.2009, 20:47:12] • [IP: 92.42.118.***]

Prowadzacy sprawę tunelu nadal tkwią w czasach komunistyczznych kiedy wstępne opracowanie nazywało się" warunki techniczno- ekonomiczzne". Myślą, że w dalszym ciągu jest to samo co" studium wykonalności". Mylą się bardzo. Trudno się dziwić, że sprawa tunelu wygląda tak pesymistycznie, skoro osoby prowadzące projekt nie wiedzą co to jest studdium wykonalności.

Mount R • Piątek [13.03.2009, 20:00:14] • [IP: 80.245.189.***]

do IP...16 z 19:18-no cóż, przepraszam.Starałem się dorównac koledze z IP...183

Gość • Piątek [13.03.2009, 19:43:24] • [IP: 80.245.190.*]

Plac Wolności rozgrzebany. 10 lat nie uregulowane stany prawne nieruchomości, ludzie nie moga inwestować, Na Krzywej bajzel jeszcze gorszy, co światlejsi szukaja prawników jak najdalej od Szczecina i Świnoujścia, reszta idzie po sznurku w ciemno jak barany i inwestuja w nieswoje. Jesli tak dalej miasto ma byc zarządzane, to może lepiej niczego nie ruszać. Chyba, ze patrza co by tu jeszcze sp...ć.

Gość • Piątek [13.03.2009, 19:18:43] • [IP: 77.115.16.**]

Monter, co tak brzydko?

Mount R • Piątek [13.03.2009, 19:15:58] • [IP: 80.245.189.***]

do IP...183-cześc po...bie!

gang Olsena • Piątek [13.03.2009, 19:12:04] • [IP: 77.115.16.**]

Minęło 30 miesięcy. Stoimy w miejscu. Tunel oddala się... .. . nic już nie rozumiem - najpierw Mozejko pisze, że nikt nic nie zrobił i dlatego nie ma tunelu a na koncu zdanie, że tunel się oddala! Czyli, ze jednak był, tylko słabo umocowany?!

Gość • Piątek [13.03.2009, 19:04:25] • [IP: 80.245.183.***]

Lewaki nad dołem się ustawić! tam wasze miejsce.

Gość • Piątek [13.03.2009, 18:30:14] • [IP: 80.245.190.*]

Własnie obchodzimy 20-ta rocznice nieudacznictwa / nie ma chyba ani jednej inwestycji wybudowanej zgodnie z prawem/ i totalnego bezprawia.

Gość • Piątek [13.03.2009, 17:46:56] • [IP: 193.200.150.***]

Bezpłatnie sprzedaję wam oszołomy hasełko wyborcze:" Z kontenera na bohatera"

Gość • Piątek [13.03.2009, 17:26:30] • [IP: 93.94.188.***]

Stanisław powinien jeszcze raz spróbować na prezydenta

Gość • Piątek [13.03.2009, 17:14:30] • [IP: 92.42.112.***]

SLD: wiele słów, ZERO merytorycznych wypowiedzi. Nie mają nic do powiedzenia, to zastępują to samym pluciem.

Gość • Piątek [13.03.2009, 17:08:25] • [IP: 92.42.112.***]

Macie, eseldowscy" ceglarze": tinyurl.com/yqbpb6

Gość • Piątek [13.03.2009, 16:38:21] • [IP: 213.158.196.**]

bo ten Źmu, to taki podwórkowy lew

Gość • Piątek [13.03.2009, 16:27:38] • [IP: 88.156.234.***]

Panie M. a co zrobil pan dla miasta bedac jego prezydentem?!

Gość • Piątek [13.03.2009, 16:17:15] • [IP: 83.31.202.***]

FAKTY< FAKTY> FAKTY " Komisja Transportu i Łączności przegłosowała następnie ujęcie miliona złotych w budżecie państwa na rok 2000 na wstępne prace związane z budową tunelu pod Świną. SLD-owcy przestraszyli się nie na żarty. Uruchomili związkowców z Żeglugi Świnoujskiej, którzy firmowali wystąpienie do świnoujskiej posłanki SLD Elżbiety Pieli Mielczarek o pomoc w zablokowaniu tej inwestycji. Posłanka SLD nie zawiodła, dostarczając protesty promowców i swoje negatywne stanowisko do Komisji Finansów Publicznych. To był pierwszy i chyba jak dotychczas jedyny przypadek w dziejach polskiego Sejmu, gdy poseł blokuje niezwykle ważną inwestycję w SWOIM MIEŚCIE! I to był już trzeci przypadek udanej dywersji SLD wobec tunelowej inwestycji. Czy ostatni?"

Gość • Piątek [13.03.2009, 16:08:58] • [IP: 217.97.199.*]

186...popieram. .dosyc juz tego..nie obrazajmy się wzajemnie...Mozejko niech pisze..to i tak psu na budę się przyda..bo o tego tunelu nie [przybedzie..a urzednicy nie powinni sie dawac prowokowac..bo chatko to wszystko czytac..poprostu mądrzejszy ustępuje i wykonuje swoje obowiązki sluzbowe..Mozejko juz tak ma od dziecvinstwa. ..kazde miasto ma swojego. .z tym się trzeba pogodzic jak się chciało byc politykiem i tyle w tym temacie

Mount R • Piątek [13.03.2009, 15:59:36] • [IP: 80.245.189.***]

pamiętam jak Unabomber robił kampanie przed wyborami w takim wielkim namiocie na ruskim stadionie.Jeden stary Solidarnościowiec powiedział wtedy-"no nareszcie Staszek jest we właściwym miejscu-w cyrku".

Gość • Piątek [13.03.2009, 15:41:15] • [IP: 93.94.186.***]

Ludzie! Dziwie się, że jeszcze nikt nie wziął się za te obelgi! Dialog poprzez media prowadzi Możejko i Michalska a tu wkręcacie jeszcze i obrażacie inne osoby! Wstyd! A może by tak merytorycznie do tematu??

Gość • Piątek [13.03.2009, 15:39:04] • [IP: 80.245.186.***]

Złapać go i umyć!

Gość • Piątek [13.03.2009, 15:39:02] • [IP: 217.97.199.*]

Panie M przestań pan wreszcie wywoływać wilka, bo przez pana głupotę to miasto już wiele straciło. Zawiść i nienawiść to nie sposób na rozwiązywanie problemów. Na pańskie bzdety już niewielu da się nabrać. Wiedza z przeczytani paru publikacji może wystarczy do tych pańskich dyrdymałów. Tu potrzebna jest głęboka wiedza inżynierska i doświadczenie a nie chciejstwo miejscowego ignoranta. Zastanów pan się nad sobą, czas na rozum a nie rozrabiactwo.

Gość • Piątek [13.03.2009, 15:30:59] • [IP: 93.94.188.***]

Precz z pogrobowcami Stalina. Jak ogłupiony musi być naród aby oddawać im władzę

Gość • Piątek [13.03.2009, 15:28:03] • [IP: 80.54.123.***]

"lewaki"," aparatczyki" cos mi sie zdaje ze duuuzo komenatrzy pisze jedna i ta sama osoba a reszta daje sie sprowokowac- pozostaje napisac NIE KARMIC TROLLA:)

Gość • Piątek [13.03.2009, 15:27:22] • [IP: 80.54.123.**]

a tak a propo : gdzie kasa za te cegiełki które pan sprzedawał ?

Gość • Piątek [13.03.2009, 15:25:59] • [IP: 80.54.123.**]

człowieku, żeby komuś wytykać że jest nie fer, samemu trzeba być w porządku. Zaołać najpierw za mieszkanie a potem opluwaj innych

Gość • Piątek [13.03.2009, 14:54:42] • [IP: 93.94.184.***]

Publicystyka Możejki: daty, nazwiska, liczby, FAKTY. A publicystyka Karelusa (podpisującego się jako Michalska): wyzwiska, pomówienia, kłamstwa i durne przypowieści o pieskach. I kto ma tu poziom i jest merytoryczny, a kto krętaczy i ma coś do ukrycia??

Gość • Piątek [13.03.2009, 14:53:40] • [IP: 80.245.186.***]

Facet, który nie płaci nawet za mieszkanie mówi tym, którzy w miarę wywiązują się ze swoich zobowiązań co jest nie tak!!. Gdyby inni byli naśladowcvami tego pana to Miasto zeszłoby na bezdomność. Panie Stanisławie trochę realizmu.

Gość • Piątek [13.03.2009, 14:52:09] • [IP: 93.94.184.***]

Prezydent nie może sobie nic przyznać. Rada mu przyznaje. Nie kłąmcie, kmuszki, w kółko te same powtarzane obsesyjnie metodą Goebbelsa bzdury.

Gość • Piątek [13.03.2009, 14:46:57] • [IP: 78.131.222.**]

Chory człowiek i... tyle.

Gość • Piątek [13.03.2009, 14:42:21] • [IP: 80.245.179.***]

proponuję artykuł, , Dlaczego Stachu z ekipą kopaczy tunelu nie wykopali""

Gość • Piątek [13.03.2009, 14:32:20] • [IP: 91.149.15.***]

pozostało mu tylko pisać bzdety i wycgwalać się cóż on zrobił - a prawda taka, że oprócz debilnych afer, które sam wymyślał nigdy nic dla tego miasta nie zrobił - a jedno co najlepiej mu wyszło to pamiętam jak w TV publicznej był ranking zarobków przezydentów gdzie Rudy ustalił sobie pensję wyższą niż obecny wtedy Prezydent RP A.Kwaśniewski - i tak się Rudy nachapał przes swoją kadencję - ale nigdy więcej!!

Gość • Piątek [13.03.2009, 13:50:58] • [IP: 217.97.199.*]

zgadzam sie z toba masz racje on tylko potrafi mieszac i filozofowac nic pozatym.

Gość • Piątek [13.03.2009, 13:46:15] • [IP: 217.97.199.*]

MOZEJKO BZDURY GADA!!.BEZ SENSU

Gość • Piątek [13.03.2009, 13:43:11] • [IP: 92.42.112.***]

widział ktoś UCZCIWEGO KOMUCHA? Możejko dobrze pisze, ma rację!

Gość • Piątek [13.03.2009, 13:30:01] • [IP: 80.245.183.***]

Mozejko dobrze gada. Cuchnące lewaki nie mogą wysiedzieć:) nie dają rady czytac do konca hehe;) gratuluje Panie Stanisławie

Gość bo • Piątek [13.03.2009, 13:25:04] • [IP: 80.54.123.**]

Wpis został usunięty ze względu na złamanie prawa lub regulaminu serwisu przez użytkownika/Admin

Gość • Piątek [13.03.2009, 12:53:59] • [IP: 62.61.46.***]

Gość • Piątek [13.03.2009, 12:51] • [IP: 88.156.234.***] to prawda, mlodziezy to tylko tyle co sie uczy w podstawowkach gimnazjach i liceach reszty juz nie ma.

coto • Piątek [13.03.2009, 12:53:36] • [IP: 93.94.186.***]

Przykro czytać tego typu wywody autorstwa " pierwszego sapera RP" szkoda * że dzieje się to na twoim portalu. Ja wychowywałem się na jednym podwórku ze Staszkiem on zawsze uchodził za ??

Gość • Piątek [13.03.2009, 12:51:02] • [IP: 88.156.234.***]

młodzież wyjeżdza z tego miasta i juz nie wraca...

Gość • Piątek [13.03.2009, 12:49:12] • [IP: 92.42.117.***]

PiS już był i nic nie zrobił. Im już dziękujemy

Gość • Piątek [13.03.2009, 12:43:50] • [IP: 192.168.100.***]

Jeszcze tego nie zdjęliście.Przecież szkoda portalu na to badziewie.Zdjęcie ładne

Gość • Piątek [13.03.2009, 12:41:59] • [IP: 83.21.44.***]

Nie lubię Możejki, ale proszę przeczytać tekst przez niego napisany.To wszystko prawda co pisze Możejko.W tym akurat się z nim zgadzam.

Gość • Piątek [13.03.2009, 12:38:51] • [IP: 192.168.100.***]

Ble, ble, ble, ble itd ble, ble, ble

Gość • Piątek [13.03.2009, 12:36:16] • [IP: 62.61.46.***]

wypowiada sie czlowiek ktory mieszka w baraku i ma problemy z alkoholem a za jego rzadow kompletnie nic nie robil dla miasta tylko kase wsadzal do kieszeni. Mozejko teraz jest madry a sam nic nie robil. * tez dobry tylko szuka kolejnych sensacji i dalej zamieszcza te beznadziejne artykuly. Taki z niego dziennikarzyna jak ze mnie swiety mikolaj...ZAL

Gość • Piątek [13.03.2009, 12:22:30] • [IP: 83.31.202.***]

"Komisja Transportu i Łączności przegłosowała następnie ujęcie miliona złotych w budżecie państwa na rok 2000 na wstępne prace związane z budową tunelu pod Świną. SLD-owcy przestraszyli się nie na żarty. Uruchomili związkowców z Żeglugi Świnoujskiej, którzy firmowali wystąpienie do świnoujskiej posłanki SLD Elżbiety Pieli Mielczarek o pomoc w zablokowaniu tej inwestycji. Posłanka SLD nie zawiodła, dostarczając protesty promowców i swoje negatywne stanowisko do Komisji Finansów Publicznych. To był pierwszy i chyba jak dotychczas jedyny przypadek w dziejach polskiego Sejmu, gdy poseł blokuje niezwykle ważną inwestycję w SWOIM MIEŚCIE! I to był już trzeci przypadek udanej dywersji SLD wobec tunelowej inwestycji. Czy ostatni?"

GAS • Piątek [13.03.2009, 12:18:52] • [IP: 195.116.25.**]

Tych głupot nie da się czytać - Panie Stachu - przecie Pan nawet nie potrafił sądownie zarejestrować tegoż Stowarzyszenia i ile razy niejaki pan Wiesio jeździł do Sądu w Szczecinie - tyle razy wracał jak niepyszny - bo dokumentacja była do bani. Ale Pan był zawsze najmądrzejszy - została nam z tych mądrości w Urzędzie makulatura na którą wydano ok. 1 mln zł - jak się to wywali, to może z 50 zł się odzyska

Gość • Piątek [13.03.2009, 12:00:38] • [IP: 213.158.196.**]

Dzieje się więcej bo; granica, plaża i okno na swiat. Jakby tego nie było to zainteresowanie tym miastem było by takie same jak Stargardem, Gryfinem, itd. tak naprawdę to tu niema pracy. Tunel to atrakcja mega!

Gość • Piątek [13.03.2009, 11:56:19] • [IP: 194.165.41.**]

Modernizacja Basenu Północnego, ścieszka rowerowa ul. Karsiborska, nowa promenada, schronisko dla zwierząt, modernizacja szpitala, modernizacja parku - odwodnienia, klejka UBB, budowa ronda przytór łunowo, remont ul. Chopina, Piastowskiej, Monte Cassino, Bohaterów Września, Konstytucji 3-go Maja - mało zrobiono?

Gość • Piątek [13.03.2009, 11:55:29] • [IP: 80.245.178.**]

Rosja wygrywa gazowe negocjacje z polskim rządem. Jeśli Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo podpisze kilkunastoletni kontrakt na dostawy gazu z Gazpromem to nie ma po co budować w Świnoujściu gazoportu. Jego budowa będzie całkowicie nierentowna i w ten sposób uzależnimy sie na stałe od rosyjskiego paliwa.

Kolejarz • Piątek [13.03.2009, 11:48:13] • [IP: 80.245.176.***]

Ty inteligencie z 11:23 wymieniac mozna z jednej i drugiej strony co zostalo zrobione a co nie!, ale spojrz racjonalnie na podobne miejscowosci w polsce a przynajmniej w naszym wojewodztwie:goleniow stargard gryfino koszalin czy nawet szczecin, i jestem przekonany ze u nas dzieje sie znacznie wiecej i lepiej.

Gość • Piątek [13.03.2009, 11:44:28] • [IP: 192.168.0.*****]

Zagubiony we własnej mniemanologii człowiek !

Gość • Piątek [13.03.2009, 11:43:00] • [IP: 213.158.196.**]

Świnoujscie to jak ta pseudo paniusia z wierzchu chce błyszczec modną zachodnią bluzeczką a pod spodem brudna bielizna.

Gość • Piątek [13.03.2009, 11:37:08] • [IP: 80.245.178.**]

Stawianie kontenerów jest to żadna pomoc tylko degradacja społeczeństwa.

Gość • Piątek [13.03.2009, 11:35:47] • [IP: 80.245.176.***]

Mozejko ty nieudaczniku i * zniknij juz i nigdy sie nie pojawiaj!!

Gość • Piątek [13.03.2009, 11:34:42] • [IP: 213.158.196.**]

Stworzył slamsy oto co dobrego zrobił. Idzie chłopak z postępem -spóżnionym o 50 lat. Tworzenie getta biedy i izolacja od pozostalego spłeczeństwa to krtyński pomysł, Ameryka zbiera już dawno owoce swojej pychy.

Gość • Piątek [13.03.2009, 11:23:13] • [IP: 92.42.112.***]

do 199 z 11:09 - a możesz konkretnie wymienic co dobrego zrobił? Przejście do Garz - zapada się, baza kutrów rybackich - pusta bo nie ma chetnych, zburzono bunkry pod Aquapark - gdzie jest? wycięto drzewa pod SPA - kto za to zapłaci ? A działka szwagra - co ty na to. Ulica Konstytucji obok koscioła - kiedy będzie skończona ? Takich pytań może jest mnóstwo, ale pewnie nie chodzisz po miescie i tego nie widzisz, albo nie chcesz widziec. Jeżeli chodzi o ładne elewacje, to prezydent ma z nimi tyle wspólnego co piernik z wiatrakiem.

Gość • Piątek [13.03.2009, 11:16:37] • [IP: 80.62.162.***]

Do goscia z 10.57: Jezeli wjazd/wyjazd do tunelu powstanie przez" przypadek" na dzialce" szwagra", to on chyba sie bedzie smial ostatni. A w Swinoujsciu dzieki prawym radnym i kompetentnym inzynierom miasta/urzednikom i to jest mozliwe.

Gość • Piątek [13.03.2009, 11:16:18] • [IP: 93.94.188.***]

PAP 2006-10-29, ostatnia aktualizacja 2006-10-29 18:07 Premier Jarosław Kaczyński złożył w niedzielę po południu w Świnoujściu kwiaty pod Pomnikiem Bohaterów Walk o Niepodległość Rzeczpospolitej. To ostatni punkt jednodniowej wizyty szefa rządu w województwie zachodniopomorskim. Podczas uroczystości premierowi towarzyszyli m.in. zarządca komisaryczny Międzyzdrojów Leszek Dorosz, kandydat PiS na burmistrza tego miasta oraz Edward Zając, kandydat tej partii na prezydenta Świnoujścia. Premier podziękował ok. 500 zgromadzonym pod pomnikiem mieszkańcom Świnoujścia za" aktywność związaną przede wszystkim ze zbliżającymi się wyborami" i zainteresowanie życiem publicznym. Mówił, że sytuacja Polski jest dobra, rozwija się gospodarka, spada bezrobocie, jest wyższe poczucie bezpieczeństwa." Rozbijamy różnego rodzaju ukryte struktury, demaskujemy ludzi, którzy oszukiwali i okradali nasz kraj (...) To wszystko przyniesie efekt dopiero wtedy, gdy będziemy potrafili być razem. W demokracji w wielu sprawach się różnimy i będziemy się różnić, to rzecz normalna, ale musimy różnić się tak, by jednocześnie tę wspólnotę budować" - przekonywał. Szef rządu powtórzył, że zapadła decyzja o budowie tunelu pod Świną, łączącego wyspę Uznam, na której leży Świnoujście, z wyspą Wolin (obecnie funkcjonuje jedynie przeprawa promowa). Ta wiadomość została przyjęta przez zgromadzonych gromkimi brawami i okrzykami" dziękujemy". Premier podkreślił, że są na tę inwestycję środki. Poinformował, że trzeba będzie na nią przeznaczyć pół miliarda złotych." Ale jest przede wszystkim wola, decyzja i świadomość, że tak trzeba" - zaznaczył. Dodał również, że jest duża szansa na to, by w mieście powstał gazoport, choć - jak powiedział - ostateczna decyzja w tej sprawie jeszcze nie zapadła. O tę inwestycję stara się także Gdańsk. Premier mówił także o zbliżających się wyborach samorządowych." Wybierzcie spośród ludzi uczciwych, a najlepiej wśród takich, którzy od samego początku, od 1989 roku, wiedzieli, że odzyskaliśmy niepodległość i budujemy demokrację i to są nasze ogromne sukcesy, ale wiele polskich spraw idzie źle i mieli odwagę to mówić" - powiedział. Dodał, że wśród tych ludzi był Edward Zając, kandydat PiS na prezydenta Świnoujścia. Wcześniej premier Kaczyński odwiedził Szczecin, skąd na pokładzie statku tamtejszego Urzędu Morskiego" Planeta" dopłynął do Świnoujścia. Tuż po wylądowaniu na podszczecińskim lotnisku w Goleniowie podczas briefingu J.Kaczyński zapowiedział m.in., że w ciągu najbliższych 6-7 lat zostanie wybudowany tunel pod rzeką Świną łączący Świnoujście z siecią dróg w kraju. Budowa 3-kilometrowego tunelu, który byłby najdłuższym w Polsce i pierwszym podwodnym, ma połączyć miasto z resztą kraju. Do tej pory mieszkańcy 40-tysięcznego Świnoujścia (położonego na wyspie Uznam) mają jedynie dwie przeprawy promowe łączące ich miasto z siecią dróg w kraju. Premier poinformował także, że drogi w rejonie Świnoujścia otrzymają status dróg krajowych, co pozwoli na ich modernizację z funduszy unijnych.

Gość • Piątek [13.03.2009, 11:09:31] • [IP: 213.115.90.***]

NIESTETY, TYM RAZEM MA RACJE.

Gość • Piątek [13.03.2009, 11:09:30] • [IP: 217.97.199.*]

JANUSZ ZMURKIEWICZ TO DOBRY PREZYDENT DUZO DLA MIASTA ZROBIL I TO WIDAC!!POPIERAM GO

Gość • Piątek [13.03.2009, 11:07:49] • [IP: 80.245.183.***]

182. .. ty zwróc spoleczenstwu ciezar swojej glupoty i idz sie utop.

Gość • Piątek [13.03.2009, 11:04:39] • [IP: 80.245.182.***]

Panie Możejko zwróć pan kasę do spółdzielni za czynsz, bo przez takich jak pan to spółdzielcy więcej muszą płacić. Jesteś pan biedny umysłowo, takie głupoty wypisywać.

Gość • Piątek [13.03.2009, 11:03:54] • [IP: 194.165.41.**]

Co za bzdury. Opowieści o lokalizacjach, rozmowach i listach poparcia. Co za bzdury. FINANSOWANIE to jest klucz a listy... Daj sobie spokój człowieku bo bez sensu podburzasz ludzi a to są procedury które trzeba precyzyjnie realizować. Powodzenia dla osób prowadzących inwestycję.

Gość • Piątek [13.03.2009, 11:02:09] • [IP: 77.114.209.**]

Panie Stanisławie, ile miesięcy, ile lat, minęło od zbierania pieniędzy przez Pana na budowę tunelu (tzw. cegielki) niech Pan spróbuje oddac ukradzione wówczas pieniądze i wtedy pisze pisze nudne do przesady pseudo artykuły. Nadmieniam że jest Pan również moim dłużnikiem bo ja też dalem się wrolowac w" cegiełkę".

Gość • Piątek [13.03.2009, 11:00:58] • [IP: 92.42.116.**]

czas wydać książkę ROTFL

Gość • Piątek [13.03.2009, 10:57:53] • [IP: 93.94.188.***]

Czy ktoś pokusiłby się o analizę - o ile spadnie wartość ''działki szwagra'' po wybudowaniu tunelu?

Gość • Piątek [13.03.2009, 10:44:58] • [IP: 87.205.163.**]

adekwatne foto, bo to zabawa w piaskownicy...

Gość • Piątek [13.03.2009, 10:44:43] • [IP: 80.245.179.***]

Panie Możejko naprawdę jest pan nawiedzony.Daj sobie już spokój z tą pisaniną.Przez te wszystkie lata wiecznie pan szkodzi miastu.Myślałem że po otrzymaniu swojego medaliku osiądzie pan na tyłku, ale widzę że fakt ten przyniósł odwrotny skutek.Już nawet mi nie jest pana żal, niech pan tonie we własnej głupocie do n-tej potęgi.

Gość • Piątek [13.03.2009, 10:43:39] • [IP: 87.205.163.**]

fobie i zale mozejki to nudne flaki z olejem, powinien isc do psychoanalityka... i dac innym spokoj... czyzby tak wczesnie zaczal kampanie wyborcza... to falstart...

Gość • Piątek [13.03.2009, 10:42:08] • [IP: 83.14.49.***]

Radio" Wolny Kontener" znowyu nadaje!

Gość • Piątek [13.03.2009, 10:38:28] • [IP: 79.162.108.***]

teraz tunelu sie nie buduje, dopiero przed wyborami zaczyna sie budowac, tak jak zawsze to robi

Gość • Piątek [13.03.2009, 10:31:56] • [IP: 212.160.162.***]

tylko" super" deptaki udaje im sie konczyc. a zapominaja o parkingach

Gość • Piątek [13.03.2009, 10:29:31] • [IP: 80.245.187.**]

ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻmuuuuuuuur! Ale czego się można spodziewać po aparatczyku. Ten tylko patrzy jak własną kabzę nabić. Ma w nosie Nas Mieszkańców!

Gość • Piątek [13.03.2009, 10:26:50] • [IP: 77.114.120.***]

UUUUUUUUUUUU to się zapowiada odcinków jak w Modzie na sukces :)) Tasiemca nikt nie ogląda to i czytać tego nie będą :) Zamiast tracić czas na pisanie, można chociaż zacząć społecznie jakieś prace porządkowe.

Oglądasz 1-101 z 101
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ Od wtorku do niedzieli pulsujące serce w centrum miasta przypomina o zbliżającym się finałowym finale WOŚP ■ 5 marca w Świnoujściu rusza kwalifikacja wojskowa. W tym roku kwalifikacji wojskowej podlegają przede wszystkim mężczyźni urodzeni w roku 2006. Dotyczy to także mężczyzn z roczników 2001 – 2005, którzy nie byli jeszcze na kwalifikacji. Przypominamy, że kwalifikacja nie jest poborem do wojska, tylko polega na nadaniu kategorii przydatności do służby. Kończy się ona wydaniem zaświadczenia o uregulowanym stosunku do służby wojskowej. Kwalifikacja wojskowa w Świnoujściu będzie przeprowadzona od 5 marca do 14 marca 2025 roku w Hoteliku przy Amfiteatrze, wejście od ul. Matejki ■ Rozpoczęły się prace nad budową ulicy Nowojachtowej w Świnoujściu, która ma połączyć ulice Jachtową i Uzdrowiskową. Inwestycja budzi wiele emocji, a zdania mieszkańców są mocno podzielone. Powód? Droga przebiega przez mocno zadrzewiony teren parkowy, graniczący z Parkiem Zdrojowym, stanowiący naturalne schronienie dla licznych zwierząt, takich jak sarny, lisy czy króliki, oraz pełniącym funkcję naturalnego filtra powietrza dla Świnoujścia ■