POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Niedziela [11.01.2026, 17:57:21] • Świnoujście

Parkowanie przy promenadzie i najwyższa stawka w zamian za rotację? Pytanie do mieszkańców Świnoujścia

Parkowanie przy promenadzie i najwyższa stawka w zamian za rotację? Pytanie do mieszkańców Świnoujścia

fot. Sławomir Ryfczyński

Brak miejsc parkingowych w rejonie promenady to problem znany od lat. Samochody stoją godzinami, a często przez cały dzień, blokując dostęp tym, którzy chcieliby podjechać „na chwilę”. Czy rozwiązaniem mogłaby być najwyższa dopuszczalna stawka za parkowanie na ulicach tuż przy promenadzie tak, by wymusić rotację i realną dostępność miejsc?

W Świnoujściu funkcjonują dziś strefy płatnego parkowania w centrum oraz w rejonie nadmorskim. Praktyka pokazuje jednak, że w najbardziej atrakcyjnych lokalizacjach system nie spełnia swojej podstawowej roli. Ulice biegnące równolegle do promenady Uzdrowiskowa i Żeromskiego są niemal nieustannie zastawione samochodami. Wielu kierowców zostawia tam auto na długie godziny, traktując pas drogowy jak parking całodzienny.

A przecież to właśnie tu koncentruje się życie miasta. Najbardziej rozpoznawalna promenada w Świnoujście, restauracje, kawiarnie, punkty usługowe, wydarzenia latem i zimą. Miejsce, do którego chce się podjechać choćby na godzinę, napić się kawy, zjeść obiad, spotkać się ze znajomymi, a potem odjechać. Dziś często jest to niemożliwe, bo miejsc zwyczajnie nie ma.

Pojawia się więc propozycja czy nie warto wprowadzić na tych dwóch ulicach najwyższej ustawowo dopuszczalnej stawki za godzinę parkowania? Chodzi nie o „karanie”, ale o wymuszenie rotacji. Wysoka cena sprawiłaby, że parkowanie całodniowe przestałoby się opłacać, a miejsca częściej się zwalniały.

Jednocześnie ulice położone nieco dalej od promenady mogłyby pozostać przy obecnych stawkach ewentualnie lekko skorygowanych tworząc naturalną gradację cen: im bliżej najbardziej atrakcyjnej przestrzeni miasta, tym drożej.

To rozwiązanie ma swoje plusy i minusy.
Z jednej strony większa dostępność miejsc dla tych, którzy naprawdę chcą zaparkować „na chwilę”. Mniej samochodów stojących cały dzień. Zachęta, by turyści korzystali z parkingów przy hotelach i pensjonatach, zamiast blokować ulice publiczne.

Z drugiej strony to kolejny koszt, który dotknąłby także mieszkańców. Pojawi się zarzut „dojenia” kierowców i przerzucania na nich skutków wieloletnich zaniedbań w polityce parkingowej.

Bo problem jest głębszy. Wciąż brakuje miejskich, wielopoziomowych parkingów z prawdziwego zdarzenia takich na kilkaset samochodów, a nie symbolicznych obiektów po 50-70 miejsc. W północnej części miasta potrzeba ich co najmniej kilku, możliwie blisko rejonu wydm i promenady. Bez tego każda zmiana stawek będzie tylko półśrodkiem.

Pozostaje też aspekt społeczny. Osoby pracujące, mające ograniczony czas, często nie są w stanie skorzystać z promenady właśnie przez problem parkowania. Z kolei ci, którzy mają więcej czasu emeryci, turyści radzą sobie rowerem lub komunikacją miejską. Miasto powinno być jednak dostępne dla wszystkich.

Pytanie do mieszkańców:
Czy zaakceptowalibyście najwyższą stawkę parkowania na ulicach Uzdrowiskowej i Żeromskiego, jeśli oznaczałoby to realną rotację i większą szansę zaparkowania?
Czy to dobry kierunek, czy raczej pudrowanie problemu, który i tak wróci, dopóki miasto nie zainwestuje w duże, publiczne parkingi?

To temat do poważnej dyskusji bo bez dobrej logistyki i przemyślanej komunikacji nawet najlepsza promenada w końcu przestaje być dostępna.

źródło: www.iswinoujscie.pl


komentarzy: 50, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-50 z 50

Gość • Wtorek [13.01.2026, 16:42:31] • [IP: 88.156.233.**]

Wolne strefy dla mieszkańców a dla aut na innych numerach niż ZSW 3 godz parkowania max to będzie rotacja!

Gość • Wtorek [13.01.2026, 11:37:58] • [IP: 149.156.219.***]

Tak sobie tutaj przeczytałem, że najwięcej aut jest w sobotę i niedzielę. To by wskazywało nie na turystów z dala lecz na miejscowych i jednodniowych przyjezdnych. A wnioski z tego płynące są zgoła inne niż tutaj proponowane. Trzeba podnieść stawkę na pierwsze godziny postoju i objąć nią również miejscowych. Tak by wynikało z rozkładu obciążenia miejsc postojowych. Może zatem poszukajmy innego rozwiązania. Rozsądniejszego.

Gość • Wtorek [13.01.2026, 09:15:23] • [IP: 31.0.41.**]

Wolne strefy dla mieszkańców a dla aut na innych numerach niż ZSW 3 godz parkowania max to będzie rotacja!

Gość • Poniedziałek [12.01.2026, 22:37:41] • [IP: 195.136.70.**]

Na Uzdrowiskowej najwięcej parkują dzień w dzień przez cały dzień i blokują miejsca to ciągle te same auta firmowe biur wynajmu !! A właściciele apartamentów nawet nie mają gdzie stanąć. No i oczywiście niemieckie auta jak okiem sięgnął. CZAS ZROBIĆ PORZĄDEK !!

Gość • Poniedziałek [12.01.2026, 21:57:34] • [IP: 185.210.36.**]

Jeszcze powinni wprowadzic platnosc cala dobe dla turystow!!

Gość • Poniedziałek [12.01.2026, 18:59:20] • [IP: 176.221.124.***]

Każdy pretekst jest dobry żeby doić kierowców.

Gość • Poniedziałek [12.01.2026, 18:46:49] • [IP: 151.248.36.***]

Ad Gość • Poniedziałek [12.01.2026, 15:04:06] • [IP: 89.46.11.***] Może chciałbyś aby tak było, ale nie jest. To coś mocno odmiennego.

Gość • Poniedziałek [12.01.2026, 15:46:35] • [IP: 92.118.165.***]

wszyscy tu piszą o wysokich stawkach parkingowych tylko czy są chętni placić.

Gość • Poniedziałek [12.01.2026, 15:04:06] • [IP: 89.46.11.***]

Dzielnica wokół promenady to jest tak samo jak ulcie wokół starego miasta w krakowie, Warszawie czy we Wrocławiu. Stawki powinny być jak największe aby rotacja aut była.

Gość • Poniedziałek [12.01.2026, 14:49:58] • [IP: 31.175.2.**]

Bardzo dobry pomysł, przede wszystkim w dzielnicy nadmorskiej. Teraz prakują tam głównie turyści, a w weekeendy jest kompltny armagedon gdy parkingi są darmowe. Proponuje, aby były najwyzśze stawki i także w weekendy. Mieszkańcy mają darmowe dwie godziny i to wystarczy. Polecam komunikację autobusową, teraz linia 3 i 6 są super. Ewentualnie taxi, lecz nasze miasto nie jest tak duże, zeby trzeba było wszedzie autem.

Gość • Poniedziałek [12.01.2026, 14:37:35] • [IP: 194.103.119.**]

banalnie proste rozwiazanie: wprowadzic parkowanie na max 2 godz

Gość • Poniedziałek [12.01.2026, 14:21:51] • [IP: 149.156.219.***]

Będę kontrowersyjny a może tak mieszkańcom Świnoujścia zakazać wjazdu do dzielnicy zdrojowej? Wjazd tylko dla kuracjuszy na podstawie skierowania, bądź rezerwacji noclegu? Zaraz się rzuci na mnie stado hien. A to była tylko prowokacja pokazująca na logikę moich poprzedników we wpisach. Tak logiki w tym trudno się doszukać, ąle trzeba przyjąć założenia. To samo dotyczy propozycji aby wpuszczać tylko rowerzystów. Dzisiaj mamy bardzo zideologizowane myślenie, lecz gdy rozpoczynano ofensywę apartamentową, to nie pomyślano o tym zabudowując co się da. Oczywiście można ograniczyć liczbę miejsc postojowych i wyskoczyć z super wysoką opłatą. Tylko wtedy wpływy globalnie pewnie zmaleją. Zmniejszy się obłożenie miejsc noclegowych, zmniejszy się ruch w restauracjach. Zwolennicy pustego Swinoujscia wygrają. Miasto przegra. Na rowerze z Polski centralnej i południowej raczej niewielu przyjedzie, i to co najwyżej na 2-3 noce. Bo jeszcze muszą wrócić. Będzie spokój i bieda. Zatem nawarzyliście piwa to teraz rozwiążcie probl

Gość • Poniedziałek [12.01.2026, 13:49:44] • [IP: 88.98.111.**]

Nie. W Hiszpanii są parkingi piętrowe oraz podziemne i to jest jedyne rozwiązanie na zwiększający się ruch turystyczny.

Master Park • Poniedziałek [12.01.2026, 13:21:54] • [IP: 87.190.11.**]

Po prostu niech zrobią parkowania skośne. Więcej aut się zmieści - nie dziękujcie. Bez odbioru

Gość • Poniedziałek [12.01.2026, 13:03:57] • [IP: 176.221.125.***]

Kolejna odsłona dojenia mieszkańców pod płaszczykiem rotacji. Obcokrajowcy w tym Niemiecy nie zapłacą i co im zrobicie?? Pytanie brzmi ile należności miasto ściągnęło z tytułu ujawnionego parkowania bez uiszczenia wymaganej opłaty przez obcokrajowców?

Gość • Poniedziałek [12.01.2026, 11:38:44] • [IP: 78.9.235.***]

najwyższa stawka tylko dla samochodów z rejestracją inną niż ZSW - proste

Gość • Poniedziałek [12.01.2026, 11:30:06] • [IP: 89.151.17.**]

Oczywiście, że tak - pełna akceptacja. Pobierać najwyższą możliqą stawkę za godzinę.

Gość • Poniedziałek [12.01.2026, 10:22:20] • [IP: 37.248.170.**]

W kampanii prezydenckiej były obietnice darmowego parkowania w strefach dla mieszkańców, i co ??

Gość • Poniedziałek [12.01.2026, 08:59:52] • [IP: 46.112.224.**]

Nie kombinujcie.Mieszkanca dajcie darmowe parkowanie a turystą podnieście stawkę.

Mieszkaniec urodzony TU • Poniedziałek [12.01.2026, 08:01:10] • [IP: 92.118.165.***]

mój pomysł wybudować wielopoziomowy parking na relaksie na kilka tysięcy samochodów, pole namiotowe przenieść na dach parkingu.Właścicielem inwestycji byłoby miasto w 100%, a zyski pewne rok w rok powiedzmy 100 baniek.

Gość • Poniedziałek [12.01.2026, 07:54:05] • [IP: 178.238.251.**]

Jak u niemców nie zapłacę to oni potrafią ściągnąć pieniądze ale odwrotnie to już się nie da? My przekazujemy im dane kierowcy ale oni chronią swoich

Gość • Poniedziałek [12.01.2026, 07:50:38] • [IP: 37.30.39.**]

ALE JAJA! Nawet parkingowy to figura. I nie da się skorumpować za stówkę.

Gość • Poniedziałek [12.01.2026, 06:10:35] • [IP: 159.26.103.***]

wystarczy zrobić miejsca parkingowe z zakazem zatrzymywania pow. 15 min. i po problemie

Gość • Poniedziałek [12.01.2026, 06:03:06] • [IP: 37.248.170.**]

Wyższe stawki lub wyłączenie z ruchu i zakaz wjazdu pojazdów właścicieli na promenadzie a nie parkują cały sezon pod swoimi budkami

Gość • Poniedziałek [12.01.2026, 05:57:35] • [IP: 31.61.168.***]

Januszku i Barbarko pamiętamy!

Gość • Niedziela [11.01.2026, 23:43:45] • [IP: 176.221.124.***]

Większe stawki za parkowanie a więcej balów i mniej parkingów

Gość • Niedziela [11.01.2026, 22:43:00] • [IP: 88.218.253.**]

co za roznica jak skorumpowani parkingowi biora po 100zl od auta za miesiac ?

Gość • Niedziela [11.01.2026, 22:30:44] • [IP: 178.238.252.**]

Powinien być zlikwidowany ruch przy promenadzie...tylko rowery, taksówki, autobusy itp.Przyjezdni powinni auta zostawiać na Warszowie.Kurort to kurort.W sezonie muzyka do godz.22.00, bo przeszkadza a nie przeszkadza hałas aut i spaliny?

Gość • Niedziela [11.01.2026, 22:04:07] • [IP: 169.155.235.**]

Ale co to za problem. Należy zrobić bal. Tak, bal i potem potańcówka. To rozwiąże wszystkie problemy miasta. Ale bal obowiazkowo w radisson blu.

Gość • Niedziela [11.01.2026, 21:50:39] • [IP: 88.218.254.***]

Wprowadzić jedną prostą zasadę. Każda przebudowa lub remont drogi parkingu itp ma skutkować zwiększeniem liczby miejsc postojowych. I z biegiem lat problem zniknie. A teraz co jest? Wojska polskiego remont, skasowano miejsca postojowe. itd itd. Co remont to mniej miejsc., Odwrócić ten trend i problem się sam rozwi ąże.

Gość • Niedziela [11.01.2026, 21:18:17] • [IP: 178.238.243.***]

Rower załatwia problem.

Gość • Niedziela [11.01.2026, 21:01:32] • [IP: 169.155.235.**]

W Świnoujściu wszędzie można dojść z centrum w 30 minut. Max. Ale nieeeee, wszyscy muszą się poruszać swoimibl autkami, żeby pokazać jacy to nie są z nich zarobasy. Na spacer na promenadę jadą autem!! No przecież kretynizm w najwyższej formie.

Gość • Niedziela [11.01.2026, 20:55:44] • [IP: 88.218.253.***]

Zrobić parking.do 2 godzin

Gość • Niedziela [11.01.2026, 20:51:03] • [IP: 178.226.143.***]

Wprowadzemie najwyższej stawki za parkowanie w tych miejscach może byc dobrym rozwiązaniem ale przy innych założeniach. Otóż wprowadzić ją ale dopiero po 2-3 pierwszych godzinach od zaparkowaniay. Niech ci którzy muszą zaparkować na krótko:zabiegi, spacer nad morzem, kawa ze znajomymi itp płacą niższą stawkę, a wyższą obciązyć tych co zostwiają samochody na dłużej. I podwyższać ją w miarę wydłużania parkowania. Nie jest to rozwiązanie nowe, bo spotkałam się z podobnymi rozwiązaniami w innych miejscach.

Gość • Niedziela [11.01.2026, 20:48:50] • [IP: 78.88.63.***]

Jeszcze trochę i grubas zezowaty z Klinisk wróci do siebie, zostanie pięknie pogoniony z miasta i miejsce się zrobi. Tik tak, tik tak

Gość • Niedziela [11.01.2026, 20:48:39] • [IP: 37.30.62.**]

Pewnie że rotacja. Bo wy i tak nie zrobicie żadnych parkingów wielopoziomowych. Janusz tez to miał w dupie.

Gość • Niedziela [11.01.2026, 20:47:06] • [IP: 185.210.36.**]

JakŻmurkiewicz hurtem sprzedawał grunty pod apartamentowce to mógł zadbać i o parkingi.

Gość • Niedziela [11.01.2026, 20:10:25] • [IP: 5.253.206.***]

Mieszkańcy mogą chodzić pieszo lub dojechać autobusem.Turyści...Niech płacą!!

Gość • Niedziela [11.01.2026, 19:41:34] • [IP: 89.151.31.***]

Czyli kolejny projekt dojenia mieszkańców... z niemców nie są wstanie ściągać opłat chyba że blokadę założą ale na takim parkingu to nie możliwe. hmm smutne... WIĘKSZY KOSZT DLA PRZEJEZDNYCH ALE DLA MIESZKAŃCÓW ZA DARMO albo serio symboliczna opłata.

Gość • Niedziela [11.01.2026, 19:41:20] • [IP: 46.231.56.***]

pierwsza godzina parkowania po cenie" normalnej", podstawowej. Druga godzina stawka podstawowa x 2. trzecia godzina stawka x3 itp. i problem długiego parkowania załatwiony.

Gość • Niedziela [11.01.2026, 19:39:17] • [IP: 37.30.34.***]

Pewnie że tak, druga sprawa to bezpłatne parkowanie w weekendy, gdzie ustawa już jest dawno podpisana, niewiem na co czekają nasze władze żeby pobierać opłaty także w weekendy, oczywiście poza mieszkańcami z karta wyspiarza;)

Gość • Niedziela [11.01.2026, 19:37:50] • [IP: 178.238.247.***]

Powinno być max 2 godziny na dzień na 1 rejestrację

Gość • Niedziela [11.01.2026, 19:01:38] • [IP: 89.151.23.***]

Witam. Oznacza to że ulice znajdujące się dalej będą oblegane i to nic dobrego nie wprowadzi jedynie frustrację. Parkingi płatne w weekendy to pierwszy krok a kolejne do gradacja ceny względem bliskości promenady.

Gość • Niedziela [11.01.2026, 18:57:47] • [IP: 185.210.36.**]

Powinna być rotacja

Gość • Niedziela [11.01.2026, 18:52:22] • [IP: 92.118.166.***]

Pytanie do władz. Zmusicie w końcu niemcow do płacenia??

Gość • Niedziela [11.01.2026, 18:29:56] • [IP: 88.218.255.***]

Rozwiązanie to zaprzestanie parkowanie na lewo poprzez opłacanie za 100zl miesięczne parkingowego przez prawie każdego wlasciciela i pracownika restauracji na promenadzie :D elo

Gość • Niedziela [11.01.2026, 18:28:26] • [IP: 79.186.33.**]

bzdura wyciąganie pieniędzy, Ludzi za idolów macie

Gość • Niedziela [11.01.2026, 18:28:00] • [IP: 89.151.21.***]

Jaka polityka, zamiast zrobić piętrowy parking żeby zmieścić wszystkich to do...bać opłaty takie żeby ludzie zostawiali auta w centrum miasta 🤦🏻‍♂️🤦
27995;‍♂️🤦🏻‍
;♂️

Gość • Niedziela [11.01.2026, 18:05:50] • [IP: 89.151.19.***]

Ja jestem za. Dodatkowo zrobić miejsca postojowe K&R (Kiss and ride, kiss & ride)

Gość • Niedziela [11.01.2026, 18:01:57] • [IP: 88.218.255.**]

Tak, pod warunkiem ściągalności opłat/mandatów do naszych zachodnich sąsiadów.

Oglądasz 1-50 z 50
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ Zarząd Dróg Miejskich i Żeglugi w Świnoujściu, przypominamy, że w nocy z 05.03.2026 (czwartek) na 06.03.2026 (piątek) w godzinach od 22:00 do 05:00 planuje się wprowadzenie ruchu wahadłowego w tunelu. Powodem wprowadzenia ograniczeń w ruchu są prace serwis pomp, realizowane na wniosek Generalnego Wykonawcy. Prom Bielik na przeprawie Warszów będzie w tym czasie w pogotowiu. W przypadku jakichkolwiek zmian będziemy informowali na bieżąco. Szanowni Pasażerowie w związku z powyższymi utrudnieniami sugerujemy planowanie podróży z odpowiednim wyprzedzeniem ■ Kwalifikacja wojskowa 2026 w Świnoujściu odbędzie się od 25 lutego do 6 marca. Komisja lekarska będzie pracować w hotelu przy Amfiteatrze przy ulicy Chopina 30. Wezwania dotyczą m.in. mężczyzn z rocznika 2007, osób bez określonej kategorii wojskowej oraz kobiet z kwalifikacjami przydatnymi w wojsku ■