POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Środa [10.12.2025, 13:03:50] • Świnoujście

Świnoujski konstruktor rozwija własny model hybrydowego silnika synchronicznego. Jak jego projekt wpisuje się w światowe trendy?

Świnoujski konstruktor rozwija własny model hybrydowego silnika synchronicznego. Jak jego projekt wpisuje się w światowe trendy?

fot. Czytelnik

Były żołnierz ze Świnoujścia, Zygmunt Kiliszewski, od lat tworzy autorskie konstrukcje bezszczotkowych silników synchronicznych. Jego najnowszy projekt, opisany jako Brushless Hybrid Fast-Rotation Motor (BLHF-RM), opiera się na czterofazowym układzie uzwojeń i koncepcjach, które autor określa mianem „Sectio Aurea”. Sprawdziliśmy, na ile tego typu rozwiązania znajdują potwierdzenie w literaturze naukowej i patentowej.

Zygmunt Kiliszewski, były wojskowy związany przez lata ze Świnoujściem, prowadzi własne prace nad alternatywnymi konstrukcjami napędów elektrycznych. Na swoim kanale YouTube regularnie publikuje filmy prezentujące prototypy silników oraz nietypowe układy uzwojeń, które sam projektuje. Jego najnowsza konstrukcja, BLHF-RM (Brushless Hybrid Fast-Rotation Motor), określana po polsku jako Bezszczotkowy Szybkoobrotowy Motor Hybrydowy (BSMH), wykorzystuje czterofazowy, czterokrokowy system uzwojenia oparty m.in. na wzorze Ż = 8K oraz geometrycznych proporcjach autora nazwanych „Sectio Aurea”.

W przeprowadzonej analizie literatury technicznej i baz patentowych można zauważyć, że koncepcja hybrydowych silników synchronicznych jest obecna w światowych badaniach od wielu lat. W publikacjach naukowych oraz patentach występują konstrukcje łączące:

- magnesy trwałe z klasycznym uzwojeniem wzbudzenia,
- cechy silników reluktancyjnych i silników PMSM,
- wielofazowe układy sterowania (w tym czterofazowe silniki synchroniczne i bezszczotkowe PMSM),
- rozwiązania przeznaczone do pracy szybkoobrotowej.

Oznacza to, że ogólny kierunek obrany przez świnoujskiego konstruktora wpisuje się w rozwojowy nurt napędów elektrycznych – zwłaszcza tam, gdzie projektuje się konstrukcje o zwiększonej redundancji, większej płynności pracy czy odporności na awarie faz.

Jednocześnie należy podkreślić, że autorskie elementy projektu, takie jak wzór Ż = 8K czy nazwy systemów uzwojenia „Sectio Aurea 135°” i „Sectio Aurea SINUS 180°”, nie występują w recenzowanej literaturze naukowej dotyczącej maszyn elektrycznych. Wyglądają one na własne oznaczenia i metodologię Zygmunta Kiliszewskiego, której dotąd nie opisano w pracach branżowych.

Podobnie, w dostępnych materiałach brakuje niezależnych danych pomiarowych dotyczących sprawności czy charakterystyk silnika BLHF-RM. To oznacza, że choć projekt jest ciekawą propozycją z obszaru amatorskiej inżynierii, jego pełna ocena wymagałaby testów laboratoryjnych, publikacji wyników badań oraz zewnętrznej weryfikacji.

Niezależnie od tych zastrzeżeń, działalność Zygmunta Kiliszewskiego jest interesującym przykładem lokalnej pasji technicznej i własnej ścieżki w kierunku maszyn elektrycznych o nietypowej konstrukcji. W świecie, w którym napędy hybrydowe i wielofazowe rozwijają się dynamicznie, jego prace stanowią lokalny głos w globalnej dyskusji o przyszłości technologii synchronicznych i bezszczotkowych.

Zapraszamy na jego profil Youtuba:

https://www.youtube.com/@ZygmuntKiliszewski

źródło: www.iswinoujscie.pl


komentarzy: 1, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-1 z 1

Gość • Środa [10.12.2025, 13:08:59] • [IP: 45.141.215.**]

Oby pan Zygmunt nie poszedł w ślady innych polskich wynalazców, Lucjana Łągiewki i Jacka Karpińskiego... Trzymam kciuki!

Oglądasz 1-1 z 1
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ W niedzielę, 14 grudnia 2025 roku, wejdzie w życie nowy roczny rozkład jazdy pociągów. Na Pomorzu Zachodnim przewidziano w nim wiele nowości poprawiających możliwość dojazdów do szkół i uczelni czy pracy, a także ułatwiających podróżowanie po regionie. Szczecin-Świnoujście późnym wieczorem. Na trasie Szczecin–Świnoujście w nowym rozkładzie jazdy pozostaną uruchomione w czerwcu br. późnowieczorne połączenia w obu kierunkach o nazwie „Wiatrak”. Szczególnie wieczorny pociąg ze Szczecina do Świnoujścia okazał się sporym sukcesem, gdyż codziennie z tego połączenia korzysta przeciętnie 70 osób. Dodatkowo uruchomiona zostanie jedna para nowych pociągów w godzinach porannych, a wczesnoporanne pociągi ze Świnoujścia do Szczecina będą kursowały codziennie, czyli w terminie rozszerzonym względem obecnego rozkładu jazdy. Pozwoli to mieszkańcom i turystom także w weekendy i święta dojechać m.in. do Szczecina Dąbia na przesiadki do pociągów dalekobieżnych wyjeżdżających ze Szczecina np. do Warszawy (w tym na express Chrobry i pociąg Pendolino). Łącznie na trasie Szczecin–Świnoujście w nowym rozkładzie jazdy w dni robocze uruchamianych będzie 14 par pociągów regionalnych, a w weekendy 12 par, co oznacza, że przez większą część dnia pociągi na tej trasie kursować będą co godzinę ■ Świnoujście: 38-latek z powiatu kamieńskiego kradł logotypy samochodów w centrum miasta. Kilkanaście pojazdów pozbawionych emblematu. Policja zbiera kolejne zgłoszenia. Straty dotyczą głównie aut marek premium, a w niektórych modelach Mercedesa wyrwany emblemat był jednocześnie częścią czujnika jednego z systemów wspomagających. Policja zatrzymała 38-latka i wciąż przyjmuje zgłoszenia od właścicieli uszkodzonych pojazdów. Z samochodów znikały znaki rozpoznawcze takich marek jak Mercedes, Volkswagen, Ford, Toyota czy BMW. W autach wyższej klasy wartość takich elementów potrafi być wyjątkowo wysoka. Kradzieże odnotowano na kilku odcinkach centrum: przy ulicy Konstytucji 3 Maja, przy ulicy Wyspiańskiego oraz na osiedlu Platan. Do funkcjonariuszy zgłosiło się już kilkanaście osób, choć liczba poszkodowanych może być większa. Sprawca został namierzony i zatrzymany. 38-letni mieszkaniec powiatu kamieńskiego trafił do policyjnego aresztu ■