POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Poniedziałek [09.03.2009, 08:09:53] • Świnoujście

Barką przez Europę. Zobacz VIDEO!

Barką przez Europę. Zobacz VIDEO!

fot. Sławomir Ryfczyński

W drugiej połowie XX wieku Świnoujście było nie tylko portem morskim i wojennym, wielką bazą rybołówstwa ale także jednym z najważniejszych w Polsce portów żeglugi śródlądowej . Do dziś wielu mieszkańców wspomina jak przy Wybrzeżu Władysława IV burta w burę stały dziesiątki płaskodennych statków, a marynarze w drodze na ląd przeskakiwali z pokładu na pokład. Czy barki wrócą do Świnoujścia ? W sobotę spotkaliśmy przy świnoujskiej kei być może pierwszą jaskółkę.

„Wodnik”. Tak nazywa się barka, która pod polską banderą przemierza tysiące kilometrów szlaków wodnych całe Europy. Właściciele, a jednocześnie załoga to Polacy. Państwo Halina i Jan Sowa to rodzeństwo. Za sterem najczęściej stoi szwagier, który ukończył nieistniejące już technikum Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu. Są mieszkańcami Łodzi ale ich prawdziwym mieszkaniem jest właśnie ta barka. Rodzina, całe swoje życie związała z żeglugą śródlądową. Najpierw dzierżawili pchacze. Po kilku latach kupili pierwszą barkę. To była polska produkcja, jednostka typu „BM”. Pływali nią rok i wreszcie upatrzyli sobie niemiecką jednostkę. Dziś jest ich miejscem pracy,a zarazem domem. Ten dom nazwali „Wodnik”.

Barką przez Europę. Zobacz VIDEO!

Świnoujski port barkowy w 1971 roku(fot. Archiwum )

Do Świnoujścia przypłynęli w sobotę z niemieckiej huty Brandenburg. Przywieźli wielkie stalowe dłużyce. Towar przeładowali na morski statek. W niedzielę, zanim wypłynęli w dalszą drogę do Szczecina oprowadzili nas po swoim. pływającym domu domu. Gospodarzem w części mieszkalnej jest oczywiście jedyna dama na pokładzie, Pani Halina. Jej królestwem jest kuchnia. Niewielkie pomieszczenie wyposażone jest jednak we wszystko co potrzeba, żeby przygotowywać smaczne i pożywne posiłki. Kilka kroków wąskim korytarzem i możemy zobaczyć jak mieszkają i wypoczywają. W dużym salonie jest miejsce na wygodne meble, sprzęt audio i TV. „Sercem barki jest nowoczesna siłownia. Pokład to mini boisko piłkarskie. Ma 67 metrów długości. Mostek, podobnie jak na pełnomorskich jednostkach naszpikowany jest elektroniką. GPS i przede wszystkim automatyczny pilot. Ten ostatni przydaje się szczególnie na uregulowanych trasach zachodniej Europy. Jednorazowo „Wodnik” może zabrać do 800 ton ładunku. Nawet w wypełnionej po brzegi barce zanurzenie części podwodnej wynosi zaledwie 2 metry 19 centymetrów ! Dzięki temu pływają po całej Europie. Żeglowne rzeki, kanały, śluzy. Europejskie szlaki dla żeglugi śródlądowej to setki kilometrów uregulowanych rzek. Bez przeszkód można płynąć z Francji, przez Holandię, Niemcy.

Barką przez Europę. Zobacz VIDEO!

fot. Sławomir Ryfczyński

Niestety na polskiej granicy kończy się „radość żeglowania”. Od lat nie potrafimy uregulować najważniejszych polskich rzek. Program „Odra” od lat pozostaje pobożnym życzeniem kolejnych ekip rządzących. Prace nie przyśpieszyły nawet po wejściu Polski do Unii Europejskiej. Budowa kilku najważniejszych śluz ciągnie się latami. Nie potrafimy zlikwidować barier na naszych rzekach, barier nie do przejścia nawet dla płaskodennych barek. Paradoksalnie, nie potrafimy nawet wykorzystać możliwości jakie w tej dziedzinie przyniosło nam przystąpienie do UE. Unia Europejska wyznaczyła jako jeden z priorytetów swojej polityki transportowej przeniesienie maksymalnej ilości transportowanych drogami towarów na szlaki wodne. I to nie tylko na morskie trasy. Dopóki tej szansy nie wykorzystamy „Wodnik” pozostanie jednym z rzecznych „latających holendrów”. Będzie pojawiał się, znikał i wzbudzał sensację.

Czy przybędzie nam w Polsce takich pływających domów ? Z odpowiedzią na to pytanie trzeba jeszcze zaczekać. Potrzebne są wielkie inwestycje, które udrożnią nasze rzeki. Inwestycje drogie ale opłacalne. Przyroda z pewnością woli barki od TiRów.

Tuż po naszej wizycie „Wodnik” wyruszył w kolejny rejs. Najpierw do Szczecina. Potem na zachód. Po żeglarsku życzymy „stopy wody pod kilem” !

źródło: www.iswinoujscie.pl


komentarzy: 9, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-9 z 9

Gość • Poniedziałek [09.03.2009, 22:44:54] • [IP: 92.42.114.**]

Niestety tyle lat po wojnie a dwie największe rzeki w Polsce nie są w pełni żeglowne.Dużo mielizn utrudnia pływanie po Odrze.Niegdyś uczono nas że to najtańszy sposób wożenia towarów-było nie było z północy na południe kraju.Cóż zrobić, nikt nam toru nie udrożni/pogłębi.

Gość • Poniedziałek [09.03.2009, 21:11:15] • [IP: 93.94.184.***]

Wiele lat temu takie barki w Świnoujściu to była rzecz powszednia. Ja w dzieciństwie spędziłem tydzień pływając na barkach a dokładniej na pchaczu typu MUFLON jeśli dobrze pamiętam. Miło powspominać...

Gość • Poniedziałek [09.03.2009, 18:23:28] • [IP: 80.245.187.**]

Widziałem ją w Rotterdamie :)

Gość • Poniedziałek [09.03.2009, 16:47:26] • [IP: 192.168.0.***]

DZIWNE. Za PRL było wszystko. potem to zniszczono, a teraz chciałoby się mieć znowu to samo

Gość • Poniedziałek [09.03.2009, 11:19:26] • [IP: 217.97.199.*]

ekstra sprawa ! Szkoda, że nie zabierają turystów na pokład...

Gość • Poniedziałek [09.03.2009, 09:40:06] • [IP: 88.156.235.***]

fajna sprawa - widzialem ta barke w piatek...i zastanawialem sie, co robi w tym miejscu :-)

Gość • Poniedziałek [09.03.2009, 09:03:46] • [IP: 195.117.222.***]

Wielki sentyment!

Gość • Poniedziałek [09.03.2009, 08:29:57] • [IP: 80.245.186.**]

Panie redaktorze wiecej takich akcentow, wspanialy pomysl!

Gość • Poniedziałek [09.03.2009, 08:21:25] • [IP: 80.245.188.**]

I co z tego, nasz rząd upieprzy równierz i to, już niedługo uniestwią port w Świnoujściu. Ma długofalowo myślących przedstawicieli.

Oglądasz 1-9 z 9
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ W niedzielę, 14 grudnia 2025 roku, wejdzie w życie nowy roczny rozkład jazdy pociągów. Na Pomorzu Zachodnim przewidziano w nim wiele nowości poprawiających możliwość dojazdów do szkół i uczelni czy pracy, a także ułatwiających podróżowanie po regionie. Szczecin-Świnoujście późnym wieczorem. Na trasie Szczecin–Świnoujście w nowym rozkładzie jazdy pozostaną uruchomione w czerwcu br. późnowieczorne połączenia w obu kierunkach o nazwie „Wiatrak”. Szczególnie wieczorny pociąg ze Szczecina do Świnoujścia okazał się sporym sukcesem, gdyż codziennie z tego połączenia korzysta przeciętnie 70 osób. Dodatkowo uruchomiona zostanie jedna para nowych pociągów w godzinach porannych, a wczesnoporanne pociągi ze Świnoujścia do Szczecina będą kursowały codziennie, czyli w terminie rozszerzonym względem obecnego rozkładu jazdy. Pozwoli to mieszkańcom i turystom także w weekendy i święta dojechać m.in. do Szczecina Dąbia na przesiadki do pociągów dalekobieżnych wyjeżdżających ze Szczecina np. do Warszawy (w tym na express Chrobry i pociąg Pendolino). Łącznie na trasie Szczecin–Świnoujście w nowym rozkładzie jazdy w dni robocze uruchamianych będzie 14 par pociągów regionalnych, a w weekendy 12 par, co oznacza, że przez większą część dnia pociągi na tej trasie kursować będą co godzinę ■ Świnoujście: 38-latek z powiatu kamieńskiego kradł logotypy samochodów w centrum miasta. Kilkanaście pojazdów pozbawionych emblematu. Policja zbiera kolejne zgłoszenia. Straty dotyczą głównie aut marek premium, a w niektórych modelach Mercedesa wyrwany emblemat był jednocześnie częścią czujnika jednego z systemów wspomagających. Policja zatrzymała 38-latka i wciąż przyjmuje zgłoszenia od właścicieli uszkodzonych pojazdów. Z samochodów znikały znaki rozpoznawcze takich marek jak Mercedes, Volkswagen, Ford, Toyota czy BMW. W autach wyższej klasy wartość takich elementów potrafi być wyjątkowo wysoka. Kradzieże odnotowano na kilku odcinkach centrum: przy ulicy Konstytucji 3 Maja, przy ulicy Wyspiańskiego oraz na osiedlu Platan. Do funkcjonariuszy zgłosiło się już kilkanaście osób, choć liczba poszkodowanych może być większa. Sprawca został namierzony i zatrzymany. 38-letni mieszkaniec powiatu kamieńskiego trafił do policyjnego aresztu ■