POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Niedziela [16.11.2025, 17:56:56] • zachodniopomorskie

„Barierą jest cena zielonego wodoru na rynku” – jak sprawić, by zielony wodór stał się realną alternatywą dla dotychczasowych paliw?

- Sytuacja geopolityczna wywierała na nas presję związaną z przyspieszeniem transformacji energetycznej i zwiększaniem bezpieczeństwa energetycznego kraju. Nie możemy czekać „na lepsze czasy”. Takie myślenie może zapędzić nas w pułapkę bez wyjścia, musimy wykorzystać szanse jakie pojawiają się w regionach, gdzie występuje nadprodukcja energii elektrycznej z OZE – mówi Marek Dymsza z Klastra Metalika dla Przemysłu. – Zielony wodór jest wykorzystywany już np. do transportu miejskiego lub systemów grzewczych. Widzimy pewien postęp w tym temacie, ale mamy wrażenie, że zaufanie do tego surowca wciąż jest zbyt małe. Dlatego organizujemy naszą konferencję – dodaje.

Bariery i perspektywy
Już 27 listopada w Szczecinie odbędzie się czwarta odsłona konferencji H2Szczecin – OZE i wodór napędem regionów. Tym razem poza wodorem tematem poruszonym przez panelistów będzie także komponent energetyczny.

Jak mówią przedstawiciele Klastra Metalika dla Przemysłu wodór jest wciąż paliwem przyszłości, ale zauważalne jest spowolnienie dyskusji nad szerszym wprowadzeniem go do użytku np. przez samorządy czy biznes.

- Wodór zielony jako paliwo wykorzystywane np. do transportu miejskiego lub systemów grzewczych wyodrębnionych wspólnot mieszkaniowych jest bardzo atrakcyjnym nośnikiem energii. Barierą jest jego cena za 1kg, która kształtuje się w zależności od dostawcy od 50-68 zł / kg. Na cenę zielonego wodoru ma wpływ kilka czynników, m.in: ceny 1MWh energii elektrycznej w Polsce, wysokich kosztów elektrolizerów (stopa zwrotu z inwestycji) oraz dostępności i potencjału nabywczego grupy odbiorców – mówi prof. Marzena Frankowska, Prezes Zarządu Klastra METALIKA dla Przemysłu.

- Zauważamy, że tempo dyskusji o wodorze czy perspektywy dużych inwestycji w ostatnim czasie wyglądają nieco inaczej niż jeszcze rok temu. Tym bardziej powinniśmy inicjować dyskusję między biznesem, samorządem i nauką, by nie zginęła idea zielonej energii, jako ta do której powinniśmy wszyscy dążyć – dodaje Marek Dymsza, Wiceprezes Zarządu Klastra METALIKA dla Przemysłu.

Samorządy widzą szansę w wodorze. Najwięcej udanych wdrożeń ma miejsce w transporcie publicznym

Czy wodór może być nadal "napędem regionów"? Czy samorządy chętnie wykorzystują rozwiązania wodorowe? Eksperci wskazują dobre praktyki i rosnącą świadomość, ale nie brakuje także wątpliwości, które muszą być rozwiewane na bieżąco, byśmy mogli mówić o efektywnym wdrażaniu rozwiązań wodorowych na szerszą skalę.

- W północno-zachodnich regionach Polski przygotowywanych i realizowanych jest coraz więcej zielonych inwestycji. Występuje więc pilna potrzeba wygenerowania popytu na wodór, w tym zielony H2 oraz na wdrożenie technologii wodorowych w sektorze komunalnym, czyli np. w transporcie czy w ciepłownictwie. Na Pomorzu Zachodnim na pewno musimy także rozmawiać o wodorze w kontekście gospodarki morskiej – mówi prof. Marzena Frankowska. - - Już wiele samorządów w kraju z powodzeniem wykorzystuje zielony wodór poprzez wymianę taboru komunikacji miejskiej ze spalinowych na hybrydowe (wodorowo-elektryczne). Podczas listopadowej konferencji w Szczecinie będziemy prezentować takie przykłady. Innym przykładem wykorzystania zielonego wodoru z OZE u klienta indywidualnego będzie prezentacja urządzenia produkującego zielony wodór do ogrzewania na mikroskalę – dodaje Marek Dymsza.

O wodorze i OZE będzie mowa podczas czwartek IV edycji konferencji H2Szczecin – OZE i wodór napędem regionów. Wydarzenie odbędzie się 27 i 28 listopada w Szczecinie. Pierwszy dzień to panele dyskusyjne, prezentacje i networking, a dzień drugi to warsztaty.

Wydarzenie ma charakter cykliczny i stało się jedną z największych przestrzeni do dyskusji na temat gospodarki wodorowej i jej potencjału w Polsce.

Michał Kaczmarek
Rzecznik Prasowy Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie


komentarzy: 0, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ Na rok 2026 została wyznaczona apteka „Centrum Zdrowia – 24H”, prowadzona w Świnoujściu przy ul. Grunwaldzkiej 21, do pełnienia dyżurów w godzinach od 21:00 do 23:00, codziennie w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2026 roku ■ W kolejnych tygodniach tunel będzie również wyłączany z ruchu w następujących terminach: - 21/22 listopada 2025 - 28/29 listopada 2025 - 05/06 grudnia 2025 - 12/13 grudnia 2025 - 19/20 grudnia 2025. ■ W Albi, we Francji, odbyły się Mistrzostwa Świata w biegu 24-godzinnym - Karolina Romańska: 201,293 km (oficjalny scratch), 174. open, 5. wśród Polek ■ Przejedziemy całą S3! Dwujezdniowa ekspresówka od Świnoujścia aż do granicy z Czechami! ■ W niedzielę 26 października 2025 r., o godzinie 11.45 z Placu Mickiewicza wystartuje Masa Krytyczna - Świnoujście na Rowery. Organizatorami wydarzenia są Urząd Miasta Świnoujście oraz Ośrodek Sportu i Rekreacji „Wyspiarz". Rowerowy przejazd po mieście odbędzie się po raz 24. Trasa dostępna jest na załączonej mapie. Rowerzyści będą mieli do pokonania dystans o długości ok. 3,5 km. Przewidywany czas przejazdu wyniesie około 30 minut ■