POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Niedziela [28.09.2025, 23:25:31] • Polska

Pierwsza partia monopali dla Baltica 2 opuściła halę produkcyjną

Pierwsza partia monopali dla Baltica 2  opuściła halę produkcyjną

fot. Organizator

Pierwsza partia monopali – stalowych fundamentów dla projektu Baltica 2 realizowanego przez Ørsted i PGE - opuściła halę produkcyjną. Monopale to kluczowe elementy nośne całej farmy wiatrowej – przenoszą obciążenia turbin i falowania morza, a precyzja ich wykonania i montażu przekłada się bezpośrednio na niezawodność i wydajność instalacji.

Dla projektu Baltica 2 przewidziano łącznie 111 monopali (107 dla turbin i 4 dla morskich stacji transformatorowych), o średnicy 7,5-10,5 metrów i grubości ścianki 60-112 mm zależnie od wymagań docelowej lokalizacji fundamentu. Proces wytwórczy obejmuje m.in. walcowanie blach, spawanie obwodowe i wzdłużne, pełen pakiet badań nieniszczących (NDT) oraz aplikację wielowarstwowych powłok antykorozyjnych. Zakończenie pierwszej partii otwiera przygotowania do transportu morskiego i odbiorów kolejnych sekcji. Równolegle trwają kontrole jakości i prace powłokowe. Monopale dla projektu Baltica 2 dostarczą dwie firmy - EEW oraz Steelwind. EEW wyprodukuje 77 monopali. Pierwszy załadunek gotowych fundamentów na jednostkę transportową zaplanowano na koniec 2025 roku.
– Monopale to jedne z najbardziej wymagających elementów inwestycji offshore. Mówimy o konstrukcjach do 100 metrów długości i wadze około 1900 ton, których trwałość jest liczona w dekadach.

Podczas dzisiejszej wizyty w fabryce EEW mogliśmy na własne oczy zobaczyć skalę tego ogromnego przedsięwzięcia i przyjrzeć się zaawansowanym procesom technologicznym. Z dużym entuzjazmem przyjęliśmy informację, że produkcja monopali postępuje zgodnie z harmonogramem. Jako flagowy projekt morskiej energetyki wiatrowej w Polsce, Baltica 2 pozostaje również kluczowym elementem globalnego portfolio budowlanego Ørsted oraz naszego programu budowy morskich elektrowni wiatrowych o mocy 8,1 GW na lata 2025–2027 – powiedział Patrick Harnett, Chief Construction Officer / Executive Vice President, Ørsted.

W Polsce intensywnie rozwija się zaplecze przemysłowe dla morskiej energetyki wiatrowej. Zdecydowana większość dodatkowych konstrukcji stalowych dla fundamentów projektu Baltica 2 powstaje w Polsce. Dostarczą je Grupa Przemysłowa Baltic oraz Smulders.

-Monopale to wyjątkowo spektakularne pod względem rozmiarów elementy konstrukcyjne morskich farm wiatrowych. Rozpoczęcie ich produkcji dla projektu Baltica 2 to wyraźny sygnał, że zbliżamy się do etapu pierwszych prac instalacyjnych na morzu. Pierwsze działania obejmujące oczyszczanie dna Bałtyku i przygotowanie pod infrastrukturę już trwają. W kolejnym etapie rozpoczniemy wbijanie fundamentów, na których stanie 107 turbin wiatrowych o wysokości 250 metrów każda i 4 morskie stacje transformatorowe. Naszym celem jest, aby w drugim kwartale 2027 roku energia z Baltica 2 popłynęła do polskich domów – powiedział Maciej Górski, Wiceprezes Zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej ds. Operacyjnych.

Równolegle do prac przygotowawczych na morzu, trwają prace budowlane w części lądowej projektu. W gminie Choczewo powstaje lądowa infrastruktura przyłączeniowa – lądowa stacja transformatorowa i przewierty w technologii HDD, które umożliwią połączenie części morskiej i lądowej kabli. Prace prowadzone są zgodnie z najwyższymi standardami QHSE, z naciskiem na rozwiązania ograniczające ślad węglowy (m.in. redukcję odpadów, efektywne zużycie energii i długowieczne systemy powłokowe).

Baltica 2 – realizowana wspólnie przez PGE i Ørsted – będzie największą morską farmą wiatrową budowaną na polskich wodach Bałtyku. Po uruchomieniu w 2027 roku osiągnie moc do 1,5 GW, co pozwoli zasilić w zieloną energię około 2,5 mln gospodarstw domowych w Polsce.

Beata Głuszcz
Head of Communication Offshore Poland
Communication Offshore Poland
Commercial


komentarzy: 0, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ W kolejnych tygodniach tunel będzie również wyłączany z ruchu w następujących terminach: - 14/15 listopada 2025 - 21/22 listopada 2025 - 28/29 listopada 2025 - 05/06 grudnia 2025 - 12/13 grudnia 2025 - 19/20 grudnia 2025. ■ W Albi, we Francji, odbyły się Mistrzostwa Świata w biegu 24-godzinnym - Karolina Romańska: 201,293 km (oficjalny scratch), 174. open, 5. wśród Polek ■ Przejedziemy całą S3! Dwujezdniowa ekspresówka od Świnoujścia aż do granicy z Czechami! ■ W niedzielę 26 października 2025 r., o godzinie 11.45 z Placu Mickiewicza wystartuje Masa Krytyczna - Świnoujście na Rowery. Organizatorami wydarzenia są Urząd Miasta Świnoujście oraz Ośrodek Sportu i Rekreacji „Wyspiarz". Rowerowy przejazd po mieście odbędzie się po raz 24. Trasa dostępna jest na załączonej mapie. Rowerzyści będą mieli do pokonania dystans o długości ok. 3,5 km. Przewidywany czas przejazdu wyniesie około 30 minut ■