Umowę na budowę czterech takich jednostek zawarli 10 kwietnia ubiegłego roku Komendant, kmdr Piotr Stocki i Prezes Zarządu Sportis S.A. Tadeusz Żygowski. Umowa w całości miała zostać zrealizowana do 30 września 2009 r.
Szybkie łodzie tego projektu zbudowane zostały w Bojanie i charakteryzują się następującymi parametrami:
długość całkowita – 5.20 m;
szerokość całkowita – 2.20 m;
zanurzenie – 0.50 m;
prędkość – do 35 w;
kadłub z laminatu poliestrowo - szklanego;
napęd strugowodny;
silnik zaburtowy Evinrude
załoga – 2 funkcjonariuszy.
onadto jednostka dodatkowo może przewozić grupę do 8 osób lub 950 kilogramów ładunku.
Jednostki te, to łodzie pneumatyczne (specjalne) konstrukcji hybrydowej, tzn. kadłub sztywny (dno i pokład) wykonuje się z laminatu poliestrowo – szklanego, a w około jego burt mocuje się odbojnicę pneumatyczną złożoną z siedmiu (w przypadku projektu pierwszej jednostki i pięciu w drugiej) komór napełnionych powietrzem. Wykonana jest ona z wysokogatunkowych tkanin poliamidowych gumowanych mieszaninami na bazie kauczuku chloroprenowego, a na zewnątrz dodatkowo powlekana jest Hypolanem celu jej wzmocnienia i zabezpieczenia przed czynnikami atmosferycznymi i mechanicznymi.
Cena jednej takiej jednostki pływającej (kompletu) wynosi 180.560 złotych. Ich budowa sfinansowana została w całości z budżetu państwa (tj. Ustawy „Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu w latach 2007 – 2009”).
Łodzie tego projektu służyły będą funkcjonariuszom MOSG do działań patrolowo – interwencyjnych, akcji poszukiwawczo – ratowniczych oraz transportowych w strefie przybrzeżnej oraz nadmorskich wodach śródlądowych.
Nadmieniam, że na początku grudnia 2008 r. producent dostarczył MOSG już 5 szybkich łodzi SŁP – 5200.
W tym roku zgodnie z zawartymi umowami Morski Oddział Straży Granicznej otrzyma jeszcze sześć nowo zbudowanych jednostek pływających:
dwie projektu PATROL 240 BALTIC budowane w Estonii o długości 24 metrów;
trzy projektu PARKER 900 BALTICK K. powstające w Ostródzie;
jedną projektu Sportis S – 8900 z Bojana.
kmdr por. Grzegorz Goryński rzecznik prasowy komendanta Morskiego Oddziału Straży Granicznej im. płk. Karola Bacza w Gdańsku
a gdzie sa poduszkowce, czy wszystkie na wschodniej granicy? po zalewie i trudno dostepnym brzegu by sie przydal...
i co z tego jak zaraz silnik zapier...