W uwagach merytorycznych możemy wyczytać m.in., że model należy rozszerzyć na obszar terenów przylegających do miasta i mających wpływ na natężenie ruchu - jak Ahlbeck i Heringsdorf.
Specjaliści z Niemiec wskazują także, że autorzy studium nie podjęli w opracowaniu tematu ruchu pieszego i rowerowego dla rozwiązania tunelowego.
- Mobilność mieszkańców zostanie w wybranym wariancie znacznie ograniczona - twierdzą specjaliści z PTV. - Może spowodować to wzmożenie ruchu samochodowego, na niekorzyść podróży pieszych i rowerowych. Dodatkowo część mieszkańców będzie zmuszona do zakupu biletów komunikacji miejskiej. W opracowaniu brak jest analizy sytuacji ruchowej w mieście po oddaniu do użytku gotowej inwestycji.
Oprócz uwag merytorycznych są także uwagi związane z edycją. Według Niemców część informacji podanych w tekście jest niezrozumiała, a sprawdzenie wiarygodności niektórych danych jest wręcz niemożliwe.
W podsumowaniu jednak można już wyczytać, że zawartość studium wykonalności jest zgodna z zasadami przewidzianymi dla projektów infrastruktury drogowej do współfinansowania ze środków Unii Europejskiej. Wszystkie błędy mają być poprawione.
- Studium sprawdzane było trzytorowo: przez Urząd Miasta Świnoujścia, Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad oraz właśnie przez firmę PTV. Wszelkie wypatrzone przez te trzy jednostki nieścisłości będą poprawione. Elementem wniosku o dofinansowanie z Unii Europejskiej jest także studium wykonalności. Wniosek, który trafi do Komisji Europejskiej na pewno będzie prawidłowo sporządzony - mówi Grzegorz Dziedzina z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Szczecinie.
Najlepiej wszystko krytykować, jak się samemu nic nie robi. Każda lokalizacja tunelu bedzie zła. Taka już natura Polaka. A skąd mądrale wiecie, czy ekspertyza Niemców nie była wymagana przepisami UE? Ja pracuję w funduszach i wiem, ze zawalić projekt jest bardzo łatwo. Lepiej go 100 razy sprawdzić i poddać badaniom ekspertów. Można się wyłożyć na zwykłych błędach formalnych, a co dopiero na merytorycznych. Ale skoro u nas tylu fachowców, to może wreszcie tunel czy most będzie. Mnie jest wszystko jedno gdzie. Chcę wreszcie normalnie podróżować.
Kto odpowiada za ten bezsensowny projekt ? Ostatnio slyszymy ze w naszym miescie zbudowany zostanie tunel. Lokalizacja przewidziana za basenami Marynarki Wojennej. W calym tym studium nie wzieto pod uwage, ze glowne nasilenie ruchu przeniesie sie na powstajacy tunel. Wojska Polskiego - 11 Listopada - Karsiborska - Nowokarsiborska to krotkie i proste w realizacji polaczenie obu wysp. Zapewni to takze szybki przejazd naszym zachodnim sasiadom bez potrzeby wjazdu do miasta. Radze tez Panie Prezydencie nie szukac pomocy w projektowaniu poza granicami kraju u nas sa o wiele lepsi specjalisci i napewno nie beda wiazac tego projektu z wlasna wizja wygodnego wozenia du...
Nie mieli niemieccy specjalisci wskazowek przy budowie tunelu pod kanalem Lamanche?Informacja tajna, od kiedy polska armia posiada odmalowane Leopardy po euro za sztuke przed remontem zaden z tych cudownych pojazdow nie przekroczy granicy rzeki Wisly bo nie ma takiego mostu co by uniosl tyle zlomu na gasiennicach i napewno nie wiada do miasta Warszawy bo pod Warszawa w miejscowosci Janki jest korek.
Gdyby nie mieli uwag, to akurat byłoby dziwne, ale głównie chodzi o rozsądek, aby inwestycja była bez błędów.
Bardzo rozsądny komentarz poniżej.
Tu akurat bym się wsłuchał w argumentu niemców, przy okazji moglibyśmy mieć prawo do uwag Polski w sprawie budowy elektrowni na węgiel brunatny w lubminie.