POGODA

Reklama


Wydarzenia

promare.com.pl • Czwartek [26.02.2009, 07:36:23] • Świnoujście

Tunele pod portami

Tunele pod portami

Tor-Lindqvist(fot. istockphoto.com )

Z uwagi na podjęcie decyzji o budowie tunelu w Świnoujściu, łączącego wyspy Uznam i Wolin, oraz projektowaną budowę tunelu pod kanałem portowym w Gdańsku, warto przyjrzeć się, jak takie tunele funkcjonują np. w Niemczech. Podobny, przechodzący pod kanałem portowym, oddano do użytku w 2003 r., w Rostocku.

W związku z ciągle rosnącym ruchem pojazdów, między portem pasażerskim w Warnemünde a drugą częścią portu (Warnow) oraz miastem, podjęto decyzję o zbudowaniu tunelu pod rzeką Warnow, który miał ułatwić obsługę tysięcy pasażerów i ładunków przybywających promami do portu w Rostocku. Idea połączenia obu części portu przejściem tunelowym pojawiła się już w latach 60. poprzedniego stulecia. W 1974 r. “przeprawa północna Warnow" oficjalnie została włączona do planów rozwoju Rostocku.

Budowa przejścia tunelowego pod rzeką formalnie rozpoczęła się w 1995 r., z uwagi na wejście w życie ustawy regulującej możliwość finansowania budowy autostrad federalnych przez kapitał prywatny. Przetarg na budowę i eksploatację tunelu wygrała firma Bouyguess SA (obecnie Bouyguess Travaux Publics SA). Budowa została sfinansowana przez dwie firmy, francuską Boygues Travaux Publics SA i australijską – Macquarie Infrastructure (tę samą, która współfinansowała budowę Deepwater Container Terminal Gdańsk – red.) oraz przez międzynarodowe konsorcjum banków. Unia Europejska udzieliła wsparcia finansowego w wysokości ok. 8% kosztów projektu, z uwagi na znaczenie tego tunelu dla rozwoju europejskiej sieci transportowej (TEN). Koszt budowy tunelu wyniósł ok. 224 mln euro. Budowę rozpoczęto w 1999 r, a we wrześniu 2003 r. oddano przejście do eksploatacji.

Tunel (łącznie z drogami dojazdowymi ok. 4 km), łączy oba brzegi rzeki Warnow, a tym samym – dwie części portu i miasta. Zapewnia połączenie drogi państwowej B-103 z autostradą A-19, prowadzącą do Berlina. Jest to pierwszy, wybudowany współcześnie, odcinek płatnej drogi w Niemczech. Koncesję na eksploatację, na okres 30 lat, otrzymała firma Warnowquerung GmbH&Co, której głównym udziałowcem (70%) jest australijska Macquarie Infrastructure Group. Tunel został zbudowany metodą zwaną Immersed Tube Construction.

Główna część tunelu składa się z 6 prefabrykowanych, betonowych elementów, wykonanych w suchym doku, usytuowanym w pobliżu, następnie odholowanych i w końcu zatopionych w przygotowanym w dnie rzeki kanale. Jest to technika wykorzystana pierwszy raz w 1930 r., podczas budowy tunelu Detroit-Windsor, a używana do tej pory przy budowie podwodnych tuneli w określonych warunkach.

Jesienią 2000 r., na zachodnim brzegu rzeki Warnow, zbudowano ściankę szczelną, zagłębioną na 30 m, zabezpieczającą plac budowy wjazdu do tunelu. W sąsiedztwie postawiono dok do budowy betonowych elementów konstrukcyjnych. Dok ten, o długości 250 m, szerokości 150 m i głębokości 10 m, umożliwiał jednoczesną budowę dwóch segmentów tunelu. Po wykonaniu, były one zamykane z obu stron, następnie dok był napełniany wodą, elementy wyprowadzane i odholowywane na stanowiska postojowe. Po osuszeniu doku, rozpoczynano budowę kolejnych.

W marcu 2001 r. rozpoczęły się prace pogłębiarskie w korycie rzeki, w celu przygotowania miejsca do zatopienia segmentów tunelu. Następnie rozpoczęto proces ich zatapiania i łączenia. Jednocześnie prowadzone były prace związane z budową dojazdów i wjazdów do tunelu.

Tunel ma 790 m długości, jego całkowita wysokość wynosi 8,5 m, wysokość części drogowej 4,5 m, a szerokość – 22,5 m. Mieści 4 pasma drogowe. Kierunki ruchu są rozdzielone i dla każdego kierunku zastosowano osobne środki bezpieczeństwa, jak np. drogi ewakuacyjne, system przewietrzania, systemy obserwacyjne i informacyjne. Dozwolona prędkość jazdy w tunelu wynosi 70 km/godz., a przewidywana przepustowość – średnio 30 tys. samochodów dziennie. Pasy ruchu są zaopatrzone w elektroniczne czytniki dla dokonania płatności za przejazd. Pojazdy komunikacji publicznej są zwolnione z opłat.

Również w Lubece, władze miasta od lat miały poważne problemy, spowodowane rosnącym ruchem drogowym między centrum starego miasta i portem w Travemünde oraz komunikacją między nowymi dzielnicami i nowymi terminalami, powstałymi po obu stronach rzeki Trave. Tam również, po rozważeniu różnych możliwości, zarząd miasta zdecydował, że najlepszym rozwiązaniem będzie budowa tunelu drogowego, który przeniesie cały ruch drogowy pod rzekę. Za najlepsze rozwiązanie uznano – odmiennie niż w Rostocku – tunel drążony, wiercony przy pomocy specjalnego urządzenia tarczowego, usuwającego grunt i niezwłocznie umacniającego powstały odcinek tunelu za pomocą prefabrykowanych segmentów z betonu.

Konstrukcja tunelu składa się z dwóch równoległych rur, o średnicy zewnętrznej 11,5 m i grubości ścian 0,5 m, znajdujących się na głębokości 9,5 m poniżej dna rzeki i mających długość 1,04 km. Obie części spięte są łącznikami, umożliwiającymi przedostanie się z jednej części tunelu do drugiej.

Tunel został zaprojektowany i zbudowany z zachowaniem najwyższych wymogów bezpieczeństwa. Posiada telefony alarmowe co 150 m, alarmowy system przeciwpożarowy oraz radiowe kanały łączności. Podczas projektowania, przewidziane zostały również scenariusze zakładające wypadek na akwenach portowych, łącznie z zatonięciem statku nad tunelem.

Być może obecnie przyszła pora na budowę bezkolizyjnych tunelowych przejść drogowych pod akwenami portowymi w Gdańsku i Świnoujściu, dzięki którym zapewniona zostanie ciągłość ruchu drogowego, a ruch jednostek pływających będzie mógł się odbywać bez ograniczeń wysokości statków wchodzących do portu lub przerw związanych z otwieraniem mostu.


Barbara Łuczak
Instytut Morski w Gdańsku


komentarzy: 10, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-10 z 10

Gość • Piątek [27.02.2009, 20:25:36] • [IP: 92.42.118.***]

Jaki wniosek z tego artykułu? Gdyby Ś-cie było nadal niemieckie, tunel byłby już z 20 lat temu, a że polskie (czyli gorsze), to i za następne 20 lat go nie będzie:-]

Gość • Piątek [27.02.2009, 00:48:50] • [IP: 212.6.232.***]

Tunel to nie cud świata, nie takie rzeczy ludzie robili.Problem naszego miasta to fakt że nie mamy GOSIEWSKIEGO.Nasze miasto potrzebuje promocji wszelkimi sposobami.Nie może byc tak, by latem pokazywano np.prognozę pogody od Krynicy Morskiej do Międzyzdroji a naszego miasta brak.Tunel będzie to pewne, teraz to tez interes Niemca który myśli już o swoim tunelu na wyspe od strony zachodniej by odciążyc most w Wolgaście.2 tunele plus nowa droga tranzytowa przez wyspę omijająca miasta to powinna byc nowa wizja dla wyspy Uznam bez granicy.Panie prezydencie może w tym kierunku należy działać.

Gość • Czwartek [26.02.2009, 18:08:55] • [IP: 86.136.94.***]

w amsterdamie taki tunel jest od dawna, i drogowy i kolejowy. w winoujsciu bedzie gowno wiec wynioslem sie do uk.

Gość • Czwartek [26.02.2009, 17:52:29] • [IP: 83.21.125.***]

Tunele budowany są pod kątem prostym do rzeki. U nas miał być pod kątem 45 stopni. Jaki ze żmura musi być inżynier, że się na taki badziew zgodził? Komunistyczny tępak!

Gość • Czwartek [26.02.2009, 15:38:26] • [IP: 217.97.199.**]

To co na całym świecie się udaje to u nas nie wypali ;) I nie piszę tego z pesymizmu a z lat przeżytych w tym świecie... u nas remont ulicy to wyzwanie na równi wyprawy w kosmos więc taki tunel to już kompletnie dramat... Szkoda że u nas naród woli ze sobą walczyć zamiast współpracować i coś dla tego kraju tworzyć... u nas jednak króluje zawieść, zazdrość, i jak drugi ma więcej to nogę mu trzeba podłożyć...

Gość • Czwartek [26.02.2009, 12:07:02] • [IP: 80.245.182.***]

Dobrze, że pani zaznaczyła, że w tych przypadkach tunele łączą brzegi rzeki na których po obydwu stronach znajdują się terminale portowe. W Świnoujściu port handlowy jest tylko po stronie wschodniej, stąd innego rodzaju środki unijne mogą być tu uruchomione. Tak więc to nie to samo, a szkoda.

Gość • Czwartek [26.02.2009, 11:21:37] • [IP: 77.253.82.***]

Pani Barbaro, wyjatkowo świetny artykuł, brawo i dzięki!! Nareszcie coś konstruktywnego, a nie ciągłe wylewanie tutaj pomyj, kompleksów, jadu i żali i swarów piekielnych... To powinna być lektura obowiązkowa wszystkich decydentów, wyborców, a więc rządzących, posłów, radnych, środowisk opiniotwórczych - księży, policjantów, marynarzy, dziennikarzy, telemaniaków, mafiosów, biznesmenów, itd.

Gość • Czwartek [26.02.2009, 10:50:47] • [IP: 80.245.191.***]

Kto i kiedy podjęł wiążącą decyzję o budowie tunelu między wyspami Uznam i Wolin. Chyba tylko Niemcy przed 70-ciu laty.

Gość • Czwartek [26.02.2009, 09:07:30] • [IP: 217.97.193.**]

Kapitalne te opisy ! Szkoda, że Adam Słodowy u nas nie mieszkał, bo tunel byłby już w 50 latach i to z papieru i kapsli po mleku. :)

Gość • Czwartek [26.02.2009, 08:53:17] • [IP: 93.94.184.*]

takie rzeczy mogą zaistnieć wszędzie ale zapewno nie u nas... nie mówię, napewno załatwiłoby to bezproblemowe przedostanie się z jednej wyspy na druga...

Oglądasz 1-10 z 10
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ Uprzejmie informujemy, że w poniedziałek 7 i 8 października zmianie ulegają godziny otwarcia biura Karty Wyspiarza. Wszystkich chętnych do odbioru karty lub wypełnienia wniosku zapraszamy w godzinach od 8:00 – 14:00. ■ Punkt zbiórki rzeczowej dla powodzian w sportowej MDK przy ul. Matejki 11 będzie działał w dni robocze od 8.00 do 14.30 do 30 września 2024 r. W celu pozostawienia darów należy najpierw zadzwonić pod nr telefonu 91 321 59 49. ■ AKTUALIZACJA KOMUNIKATU: Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Świnoujściu potwierdził przydatność wody do spożycia z wodociągu „Granica-Wydrzany” na odcinku ul. Chrobrego obejmującym budynki przy ul. Chrobrego 19, 21, 26 i 28 ■